Welke hdd voor OS?

Pagina: 1
Acties:

• John00188
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-06-2021
Beste medetweakers,

Ik heb nu 2x 750gb spinpoints in mijn systeem zitten, maar de ene raakt vol en op de andere staat alleen maar windows. Nu wil ik dus een aparte, snelle schijf hebben om windows op te zetten zodat die lekker snel draait en de 2 spinpoints in raid 0 zetten. Ik zat te denken aan een Raptor, maar dat blijkt een achterhaalde schijf te zijn en ik heb toch wel een budget van 90-100 euro. Owja op de spinpoints staan toch wel waardevolle bestanden dus misschien dat jullie zeggen dat ik het misschien gewoon zo moet laten. Maar welke snelle schijf raden jullie mij aan voor windows?

mvg

• Dr C
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-02 00:39

Dr C

met C en CK

Persoonlijk zou ik schrijven waar media op staat niet zo snel in RAID zetten. Het voordeel bij RAID is lijkt me vooral het starten van programma's en werken met windows zelf. Lijkt me dat je dan prima een velociraptor voor je systeem kan gebruiken en de andere schrijven niet in RAID voor je data

Ignorance is bliss!! (- The Matrix)

• John00188
Okee, maar zo'n VelociRaptor is al gouw 159 euro bij Alternate. Boven mijn budget dus, is er geen goedkopere oplossing? Windows mag trouwens wel in raid 0 van mij dat maakt me niets uit als die een keer weg is en raid 0 is toch meestal wel sneller dan 1 enkele schijf of heb ik dat verkeerd?

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

RAID0 is nou niet bepaald.. een geweldig idee voor je 'dataschijven' zeg maar. Zeker niet als er waardevolle bestanden op zitten. RAID1 zou dan een betere keuze zijn (maar het is zeker geen 'backup' in de trand van virussen, malware, etc).

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• bassiexp
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:50
ik zou dan 2 7200rpm schijven in raid0 zetten

Voor 104 euro (net boven je budget) heb je op dit moment 2 Seagate Barracuda 7200.12 500GB schijven
Seagate Barracuda 7200.12 500GB

Ik heb hier 2 van de vorige schijven de 7200.11 serie in raid0 staan en bij mij start Windows 7 in 45 seconden inclusief bios en raid menu (van asus P5K Pro)
de overdracht snelheid van deze schijven naar mijn oudere dataschijven(3x WD 320gig in raid 0) gaat met 150MB/s

dus misschien is dit een optie.

En anders 2 Seagate Barracuda 7200.11 320GB in raid0 zit je op 82 euro
Seagate Barracuda 7200.11 320GB

excl. vrzndkst

[ Voor 2% gewijzigd door bassiexp op 03-05-2009 18:18 . Reden: typo ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:13
Trinsec schreef op zondag 03 mei 2009 @ 18:09:
RAID0 is nou niet bepaald.. een geweldig idee voor je 'dataschijven' zeg maar. Zeker niet als er waardevolle bestanden op zitten. RAID1 zou dan een betere keuze zijn (maar het is zeker geen 'backup' in de trand van virussen, malware, etc).
Vind ik onzin.. als je gewoon zorgt voor een goede backup dan maakt het type raid niet uit.

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

DukeBox schreef op zondag 03 mei 2009 @ 18:21:
[...]

Vind ik onzin.. als je gewoon zorgt voor een goede backup dan maakt het type raid niet uit.
Aangezien hij vermeldt dat er nogal waardevolle bestanden zijn op zijn schijven, neem ik gemakshalve aan dat hij geen backups heeft. :P

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06:18
mijn advies: zet je dataschijven NIET in RAID 0 zeker als je je onboard controller gaat gebruiken is dit niet aan te raden. Een failure en al je data is pleite. Je os schijf in RAID 0 kan natuurlijk prima.

Ik gebruik zelf 2 80GB single platter 7200rpm disc`s in RAID 0 voor m`n OS. Erg snel en lekker stil. Omdat `t tegenwoordig niks meer kost zou ik 2x 160GB doen. 2x 500GB (1TB) voor je OS in RAID 0 lijkt mij ZWAAR overdreven. Met 12 games geïnstalleerd is mijn vista 64bit OS schijf voor 120 GB gevuld.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:13
-ErikE- schreef op zondag 03 mei 2009 @ 18:36:
mijn advies: zet je dataschijven NIET in RAID 0 zeker als je je onboard controller gaat gebruiken is dit niet aan te raden. Een failure en al je data is pleite. Je os schijf in RAID 0 kan natuurlijk prima.
Een failure in je controller met raid 1 kan er ook voor zorgen dat je data pleite is.. your point is ?

• John00188
Okee heb je gelijk in, maar welke schijf zou je dan aanraden. 1TB voor OS is idd veel maarja je kan er ook gewoon andere dingen opzetten, en voor die prijs.

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-02 22:46

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Doe anders net als mij :$ ik;

Koop een grote schijf, met een hoge MB/sec. Laten we zeggend e Samsung F1 1TB. Kost je maar 75 Euro. :|

Okay, dan maak je 1 (kleine) partitie, met de benodigde grootte. Zo klein mogelijk = laagste accestime/hoogste doorvoersnelheid.

Voor 100 GB heb je dan zo'n accestijd van 7 MS, met een snelheid van 120+MB/sec.

En dat voor maar 75 euro. ;)

Gulfstream G650

Verwijderd

ik heb nog wel een stel 15000 rpm sas schijven met een controllertje. Ze zijn zo goed als nieuw dus mocht je interesse hebben maar maar weten. Vanaf 3 stuks kun de ze in raid5 zetten dan dan kun je er een kwijtraken zonder gegevens te verliezen. Het is ook nog eens sneller dan losse schijven. Mocht je meer willen weten stuur dan even een mailtje naar erwinpeters apenstaart live . com

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06:18
DukeBox schreef op zondag 03 mei 2009 @ 18:48:
[...]

Een failure in je controller met raid 1 kan er ook voor zorgen dat je data pleite is.. your point is ?
offtopic:
dat wist ik niet, dacht dat RAID1 alle data dubbel weg schreef. Failure in je controller zorgt er dan toch voor dat 'wellicht' corrupte data naar 2 discs wordt weggeschreven waardoor je twee schijven overhoud met 2x alle data + wat corrupte bestanden? Verder geen 'point' hoor ;)

• John00188
Is ook een idee, maar zat meer aan iets anders te denken. Gewoon een schijf sneller of gelijk aan een raptor. Als ik weer 1TB koop en daar een kleine partitie mee maak kan ik net zo best gewoon een kleine partitie van mijn 750 schijf maken, aangezien de ene helemaal leeg is als ik windows eraf haal. Nou kijk ik is even bij de productreviews en zie ik dat die Seagate Barracuda 7200.12 500GB wel een beetje hoge acces time hebben.

Verwijderd

salimrmaf schreef op zondag 03 mei 2009 @ 18:51:
Doe anders net als mij :$ ik;

Koop een grote schijf, met een hoge MB/sec. Laten we zeggend e Samsung F1 1TB. Kost je maar 75 Euro. :|

Okay, dan maak je 1 (kleine) partitie, met de benodigde grootte. Zo klein mogelijk = laagste accestime/hoogste doorvoersnelheid.

Voor 100 GB heb je dan zo'n accestijd van 7 MS, met een snelheid van 120+MB/sec.

En dat voor maar 75 euro. ;)
Daarvoor moet je toch ook specifiek het begin van de HD gebruiken toch? Zodat de kop het minste hoeft af te leggen. Ik neem aan dat je dit ook met Gparted kan doen.

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-02 22:46

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2009 @ 21:57:
[...]

Daarvoor moet je toch ook specifiek het begin van de HD gebruiken toch? Zodat de kop het minste hoeft af te leggen. Ik neem aan dat je dit ook met Gparted kan doen.
Ja, maar wanneer je een partitie aanmaakt, met welke programma dan ook wordt als het goed is het uiterste/snelste deel gebruikt. ;)

Gulfstream G650

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
Koop in V&A 2 Raptors en zet ze in Raid0. Moet wel te doen zijn voor 100 pop. 36GB versies helemaal; heb je pak m beet 70GB voor je OS met lage accesstimes en hoge doorvoer.
Pagina: 1