Low/Mid-range videocard met lage temps/verbruik?

Pagina: 1
Acties:

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06-2025
Ik ben op zoek naar een videokaart die niet zo warm wordt/mag worden als nu gebruikelijk is voor videokaarten (bizarre 100+ graadjes).

Ik heb een HFX behuizing waarin net m'n DVD-brander is overleden, waarschijnlijk mede door hitte. Aangezien ik 'm nu toch open moet schroeven, wil ik meteen de algehele temperatuur van het apparaat verlagen.
Dit houdt in koeling moederbord en RAM veranderen, en een andere grafische kaart.

Er zit nu 8600GT in die op zo'n 70~80 graden draait afhankelijk van idle/stress. De koeling is niet het probleem, de 50watts worden prima afgevoerd volgens mij, aangezien het verschil tussen idle en stress niet groot is en hij niet wordt gecapped, daarnaast heb ik nooit problemen gehad (draait meer dan een jaar, heavy usage) maar zoals ik al zei wil ik de algehele temperatuur van de PC verlagen.

Er zijn allerlei leuke staatjes van wattages zoals dit, maar als ik ga zoeken op een interessante kaart kom ik er toch weer achter dat de temps niet zo laag zijn als ik hoopte, zoals de 20watt Ati HD4550 die makkelijk 70 graden haalt volgens sommige sites/fora. Natuurlijk hangt dat ook van de versie af en in wat voor behuizing hij steekt, maar ik ben bang dat ik niet de 30~40 ga halen met die kaart, of lees ik die sites verkeerd?

Maw ik ben op zoek naar een kaart die old-skool temps aanhoudt zoals vroeger de max temp rond de 60~70 lag.. maar kan mijn ideale kaart niet vinden.
Ik game nauwelijks op mijn PC, maar een potje Counterstrike Source (op 1280x720) moet toch wel kunnen. De 8600GT is enorme overkill voor mij, dus ik ben wel bereid een stapje terug (of omhoog) te doen. PCI-E is een vereiste, en qua budget is alles tussen 0 en 150 prima.

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Als je de temperatuur in de kast wil verlagen moet je niet afgaan op de temperaturen van de vga. een kaart die 50W gebruikt maar slechte koeling heeft kan 100 graden worden, terwijl een kaart die 120W gebruikt maar goede koeling heeft onder de 40 graden kan blijven. De 120W kaart zal echter een stuk meet warmte de kast in pompen. Kijk eens of je de airflow kan verbeteren, zodat de warme lucht snel uit de kast kan. Dan kan je deze kaart hoduen.

Nu heb je waarschijnlijk een kaart met redelijk slechte koeler zodat er minder warmte de kast in gaat. Een kaart die koeler is heeft meestal betere koeling en zal dan naar alle warschijnlijkheid meer warme lucht in je kast brengen.

[ Voor 24% gewijzigd door jdm8 op 03-05-2009 16:57 ]

• W0153R
De HFX-behuizing is een kast die de gehele PC passief koelt, de zijkanten bestaan uit 2x2 koel elementen en alles wordt aangesloten via heatpipes, behalve de voeding, die zit direct op een koelelement.
Ik heb links de grafische kaart en de voeding, en rechts de processor op beide, samen met het mobo, maar die laatste wil ik loshalen en apart met losse elementen aan de achterkant.
De rating is zo'n 50watt per koelblok, en dat uit zich ook in de temperaturen.
Waar ik bang voor ben is dat zo'n kaartje van 20-30watt niet tot veel lagere temperaturen gaat leiden, en mijn vraag is of er nog grafische kaarten worden gemaakt die b.v. een max temp hebben van zo'n 70 graden.

[ Voor 19% gewijzigd door W0153R op 03-05-2009 23:03 ]

• SUD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

SUD

Je hoeft niet per se een nieuwe kaart erin te stoppen, tenzij je je kaart wel wilt upgraden.

Maar installeer dan gewoon een gpukoeler zoals een scythe musashi.

Zo'n ding is zeer effectief om een grafische kaart koel te houden. Dat zou ook de oplossing bieden als je een 4850 wil hebben, maar toch graag wel koeler zou willen hebben dan de standaard fan die erop zit.

toch lijkt mij een hd 4770 + scythe musashi een goede oplossing, als je eventjes wacht brengt Asus een overgeclockte versie ervan, die gelijk staat aan de hd 4850, maar goedkoper en zuiniger.

En de scythe musashi houdt hem koel :)

• W0153R
Enig idee wat die behuizing heeft gekost? Dat ga je dus niet teniet doen door er een koeler in te zetten he.
Doordat er GEEN AIRFLOW is, heb je niks aan een normale koeler, tenzij je zo'n behuizing koopt om van je geld af te komen, dan knal je 'm gewoon vol met ventilatoren.. Ik niet dus.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:56
Stroomverbruik van een boel kaarten;
http://www.tomshardware.c...-radeon-power,2122-6.html

Ik weet niet uit welk jaar Counterstrike Source komt, maar volgens mij is het al een oudje. Dat in combinatie met de lage resolutie waarop je speelt doet mij denken dat je genoeg hebt aan een HD 4550, misschien zelfs een HD 4350.

Qua temperatuur moet je dit weten; de nieuwere kaarten zijn ontworpen om tegen hogere temperaturen te kunnen. Wil je lagere temperaturen dan moet je de instellingen van de ventilator op de kaart veranderen. Wil je geen ventilator op je kaart dan moet je genoegen nemen met een hogere temperatuur.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• W0153R
Als je had gelezen, dan wist je dat ik dat linkje al lang kende, mijn gpu gekoeld wordt door mijn kast en dat ik dat niet wil veranderen, dan hou ik deze graka wel, daarnaast zeg je helemaal niks wat met mijn vraag te maken heeft, tenzij je "nee" bedoelt.

Uitgebreider:
"De nieuwere kaarten" is dat alle kaarten, of alleen Nvidia&ATI/Game-kaarten? Want CS:S is inderdaad oud, en draait wellicht ook op niet-game-kaarten. Daarnaast zijn games onbelangrijk zoals ik ook al heb aangekaart, en je wel hebt gelezen, maar wat ik misschien niet helemaal heb duidelijk gemaakt. Het maakt mij niet zoveel uit als ik er niet mee kan gamen.

Modbreak:*KNIP*

Als je nog enige hulp wilt hebben kan je dit soort opmerkingen beter voor je houden...

[ Voor 48% gewijzigd door Pollewob op 03-05-2009 20:46 ]

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:56
Ten eerste, de link in je startpost is dood en mijn link verwijst naar een andere site. Een site waar jij met geen woord over spreekt. Dat je GPU door je kast wordt gekoeld heb ik overheen gelezen dus dat tweede gedeelte van m'n post kun je negeren.

Als je in de tabel kijkt naar de 8600GT en HD 4550 dan zie je een groot verschil in verbruik. Doordat een HD 4550 minder verbruikt zal de warmte ook beter afgevoerd kunnen worden.

Overigens, wat voor processor heb je eigenlijk? Een oude processor kan namelijk ook nogal wat hitte genereren, zelfs als ie idle is.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

gewoon een 9500Gt of 9600GT

Verwijderd

aangezien je budget 150 euro is zou ik dit nemen:
Antec treehundred 50 euro
hd 4770 90 euro
en dan misschien nog een aftermarket cpu koelertje.

Ja ga een 9600 gt kopen joh! Nv heeft op dit moment ERRUG slechte prijzen op low-end. Voor 90 euro heb je een stukke beter presterende hd4770.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Ik heb net voor iemand een HIS ATi Radeon HD4650 iSilence ingebouwd en ik moet zeggen dat het een erg leuk kaartje is voor het geld (€55). Hij wordt namelijk met deze passieve koeling (Zalman VNF100) nooit warmer dan een graad of 55 onder volledige belasting. Bovendien verbruikt deze videokaart volgens de review van techPowerUp onder load minder dan een Geforce 9500GT welke gelijkwaardig is aan jouw huidige 8600GT. Hij staat overigens niet in de pricewatch (nou ja, één te dure winkel), maar hij is prima verkrijgbaar bij winkels als Salland en Azerty.

Meer leuke reviews:
Bjorn3d
Hardware.info

Edit @TS:
Dat je een bijzondere passief gekoelde kast had was mij wel duidelijk, maar je had van mij best even duidelijk in de startpost mogen vermelden dat je van plan was om de GPU-koeling van de behuizing te gebruiken. Daarnaast weet je natuurlijk zo niet of deze beter presteert dan bijvoorbeeld een Zalman VNF100 in de afwezigheid van enige airflow. Wellicht is de His iSilence daardoor alsnog de betere keus.

[ Voor 20% gewijzigd door AntonH op 03-05-2009 23:10 ]

• racemichel
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:43
Voor alle niet lezende mensen, de videokaart wordt dus gecooled via zijn behuizing.

Er komt dus geen actieve cooler op.. En dat wil hij dus ook absoluut niet omdat zoals gezegd je de hele kast teniet doet... dus: 0 RPM NIKS NADA NOPPES VAN COOLER

Zijn kast kan tot 50watt afvoeren per element. Hij zoekt nu dus een videokaart die max 30watt verbruikt en een LAGE max temperatuur heeft. Omdat de behuizing anders alsnog te warm wordt vanbinnen!

Dus welke PCI E kaart verbruikt max 30 watt en heeft een maximale temperatuur opgave van rond de 60/65 graden!

[ Voor 14% gewijzigd door racemichel op 03-05-2009 22:45 ]

• W0153R
Heel goed michel :D

Prestaties zijn niet mijn meetlat, mijn meetlat is in hoeverre hij invloed gaat hebben op de temperatuur in mijn PC. Aangezien ik geen airflow in mijn pc heb, hebben gpu-temps als 70 graden veel invloed, mede omdat er aan de videokaart de langste heatpipes zitten, zelfs met een koppelblokje. Vandaar dat ik op zoek ben naar een videokaart met old-skool temp-specs en niet de nieuwste nvidia of ati game-kaart.

@NitroX
De proc wordt prima gekoeld 30-40 idle en 65 stressed, gaat om een E6550, 92watt als ik me niet vergis. Hij wordt overigens ook niet gecapped (heel vaak gechecked omdat ik 65 nogal dicht bij de limiet vond zitten). De proc wordt gekoeld aan de andere kant van de kast en heeft veel minder invloed op het mobo, RAM, voeding en PCI(E) kaarten, daarnaast zijn de heatpipes die op de CPU zitten heel kort en het koelelement groot (zoals gezegd dubbel).

[ Voor 24% gewijzigd door W0153R op 03-05-2009 23:05 ]

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:57
Ik zou het dan helemaal anders doen en gewoon gaan voor een heel leuk 780G moederbordje van Gigabyte met een AMD X3 710/720 ofzo. 45nm waardoor ze wat koeler zijn en toch goede prestaties neerzetten. Hij zal heel misschien wat meer verbruiken dan je E6550 maar dat haal je weer in aangezien je videochip geen koeling nodig heeft, die zit namelijk onboard. Je geeft aan dat gaming niet belangrijk voor je is maar je toch echt wel drastisch de temperatuur omlaag wilt halen. Dit lijkt mij dan een goede optie :)

Een tip voor nu:
Probeer je kaart dvm een programmaatje als Rivatuner onder te clocken wanneer je in Windows werkt. Je kaart staat dan toch maar wat te idlen en kan dan prima 200/300 mhz minder hard draaien ;) Hierdoor gaat je temperatuur ook omlaag omdat je kaart dan minder stroom verbruikt. Simpele en tijdelijke oplossing :)

één is geen, twee is één

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Ik snap niet waarom je je zo druk maakt over de maximale temperatuur specificatie. Het verbruik van de kaart bepaalt simpelweg de hoeveelheid warmte die afgevoerd moet worden. Aangezien je de koeler die met de kaart meegeleverd wordt toch niet gebruikt, heb je ook weinig aan de temperatuurmetingen van reviews.

Neem gewoon een kaart met een zo laag mogelijk stroomverbruik. De HD4550 lijkt me hiervoor een geschikte optie.

specs

• W0153R
@Wackoz
Onboard is inderdaad de beste optie, daar was ik al snel achter, maar ik heb niet zo veel zin om dat hele ding weer uit elkaar te schroeven ;)
Rivatuner heb ik geprobeerd, maar toen (jaartje geleden) kreeg ik daarmee de temperatuur niet echt omlaag, daarvoor zou je de spanning moeten veranderen.

@Depep
Juist omdat ik de originele koeler niet ga gebruiken wil ik er zeker van zijn dat de temperatuur niet de pan uit rijst, de HD4550 is de eerst volgende, en goede, optie. Je hebt helemaal gelijk dat het verbruik de hoeveelheid warmte bepaalt, maar hoe effectief de chip is maakt ook wat uit. Gezien de specs ben ik bang dat ze het niet zo nauw nemen met de videochips van tegenwoordig.

Waarschijnlijk moet ik me er ook niet zo druk over maken, maar de max temps zijn in een paar jaar zo ongeveer verdubbeld en in diezelfde tijd heb ik bij veel mensen de gemiddelde temperatuur in hun pc zien rijzen. Ik had gehoopt dat er zoiets bestond als een 4MX op PCI-E.

[ Voor 8% gewijzigd door W0153R op 04-05-2009 06:54 ]

Verwijderd

de meeste koelers worden veels te warm door de slechte koeler die wordt meegeleverd. Kan in sommige gevallen zo 20 graden schelen.

Ik denk dat dat ook de reden is dat die hd4550 zo slecht scoort, qua temperatuur. Want 20 watt verbruik is echt niet veel. Als ik een andere koeler op mijn hd4670 zou zetten, de kaart heeft een verbruik van 60 watt, haal ik ook temperaturen van 60-70 graden. Zit nu regelmatig tegen de 95 graden aan, terwijl mijn airflow meer dan voldoende is. Ook de koelpasta heb ik al vervangen door arctic silver 5. Het lijkt er vaak op dat fabrikanten zoveel mogelijk proberen te besparen op koelers.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2009 11:24 ]

Pagina: 1