Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:40
Inleiding:
Een tijdje heb ik hier al een draadloos netwerk (802.11b/g) liggen, waarschijnlijk al een jaar of drie. Echter begint het steeds langzamer te worden, of althans zo lijkt het. Nu was ik gister wat bestanden aan het overzetten vanaf mijn NAS naar mijn computer en kwam tot de conclusie dat de snelheid nog 'maar' 400kB/sec was. Dat duurt toch vrij lang met bestanden van 1GB+.

Na wat onderzoek gedaan te hebben met inSSIDer kwam ik tot de conclusie dat ik hier in de buurt toch wel zo'n 20+ AP's te vinden zijn. Over het algemeen zitten deze allemaal op kanaal 11, 6 en 1 en om daar nu bij te gaan zitten, werkt niet echt om eerlijk te zijn...
Daarom heb ik besloten dat ik mijn netwerk toch maar eens onderhanden wil gaan nemen. Echter heb ik twee kandidaten hiervoor gevonden, maar nog steeds geen 'duidelijke' winnaar.

Huidige netwerksituatie:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/TxhAGnNc5oxZGeqHIwOWU6Mk/full.jpg
(Blauwe lijnen is internet (WAN), Groene lijnen zijn ethernet (LAN), Rode lijnen zijn wireless (802.11g)). Hierbij moet wel vermeld worden dat er ten hoogste dus 4 draadloze apparaten verbonden zijn, maar dit bijna nooit voorkomt. Vaak zijn er maar 2 apparaten verbonden.

Wireless, 802.11n:
Nu is een renovatie van mijn Wireless 802.11g netwerk natuurlijk mogelijk en dan zou ik upgraden naar 802.11n (draft). Hierbij wil ik dan mijn Livebox houden waar al 802.11g inzit (voor de Targa laptop). Dit is mogelijk door de nieuwe 'router' (of switch, AP) als Access Point in te stellen voor de Livebox. Daarnaast zijn er ook nog andere (niet relevante?) mogelijkheden hiervoor.

Echter wil ik wel, mocht ik Wireless N nemen, op de 5Ghz band gaan zitten in verband met minder storing van derde partijen.

De Dell notebook, PlayStation 3 zijn al 802.11n capable, er hoeft dus alleen nog een netwerkkaart voor de Dell PC bij.

Homeplug AV (Powerline internet):
Hier heb ik mijzelf toch wel op ingelezen en dit moet toch redelijk snel zijn. Alhoewel er met 200Mbit MIMO wordt bedoeld dat je nog maar maximaal 100Mbit kunt halen is dit voor mij toch wel voldoende.

Met de Homeplug oplossing zou ik in feite wel één ethernet poort te kort komen en heb ik dus een homeplug nodig met minimaal 2 poorten of een switch ertussen. Die dan weer het liefste powerless is over PoE.

Verwachtingen:
Wat ik ervan verwacht is minimaal een snelheid te hebben van 3.5 - 4MByte per seconden. Dat is voor mij al voldoende om films en dergelijke op een fatsoenlijke snelheid over te dragen. Daarnaast is de MyBook World ook niet een van de snelste NAS'en en kan deze niet eens veel sneller.

Van de prijs verwacht ik een maximum van 120 euro voor alles compleet. Iets erover kan natuurlijk over gepraat worden :P, en eronder is altijd goed.

Zelf gevonden:
Wireless
Hier had ik zelf nog niet al te veel over gevonden. De meeste 5Ghz routers zijn redelijk duur en mijn prijskaartje wil niet echt boven de 100 euro uitkomen. Nu heb ik wel het voordeel dat ik geen dual-band nodig heb, maar alleen single-band.

Hiervoor kan ik dus zeker tips gebruiken!

Homeplug
Voor de Homeplug had ik de Linksys PLK300 gevonden, alhoewel hier mixed reviews over zijn, zijn de meeste toch wel voldoende voor mijn benodigdheden. Het voordeel van dit setje is vooral dat het aan de ene kant een 4 poorts switch is. Iets wat dus fijn is voor de rest van mijn apparaten.

Concrete vraag
Hebben er al meer mensen ervaring met een van beiden (natuurlijk) en hebben jullie tips over het aanschaffen van welke apparatuur. Kijk die Linksys lijkt mooi, maar misschien is het wel helemaal niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je beter wireless kan nemen. Heeft in de meeste gevallen een goede snelheid en je kan je een keer verplaatsen met de laptop naar een plek waar geen stopcontact is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Die Livebox zit gewoon een PCMCIA kaart in, die kan je dus gewoon vervangen door een 802.11n kaart.

Als je naar de 5GHz gaat, hou rekening met een nog lager signaal sterkte. Hoe hoger de freqentie, hoe lager het bereik.

Als je inderdaad naar de 5GHz gaat, moet je in de rest van je meuk ook 5GHz in doen (Je Laptop & PS3 dus).

Dat powerline spul... Ethernet over Power. Dan kan je al helemaal geen PoE hebben, PoE = Power over Ethernet (stroom door je UTP heen gooien dus). Als je 2 van die kastjes hebt, werkt dat gewoon als een kabel. Je kan dus 2 switches met elkaar verbinden.

De meest makkelijkste optie is om een kanaal te pakken waar het minst veel in de buurt zit.

De meeste zitten op 1 & 11, een aantal op 6. zet jouw WAP dan op 8 a 9, of 3 a 4...

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Enige waar je bij die homeplugs even op moet letten is dat je stopcontacten binnen dezelfde fase zitten.
Verder werkt die linksys echt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2009 @ 16:46:
Ik denk dat je beter wireless kan nemen. Heeft in de meeste gevallen een goede snelheid en je kan je een keer verplaatsen met de laptop naar een plek waar geen stopcontact is.
Als mijn laptop nog alleen 802.11g heeft is geen probleem. Dat is voldoende.
RaZ schreef op zondag 03 mei 2009 @ 16:52:
Die Livebox zit gewoon een PCMCIA kaart in, die kan je dus gewoon vervangen door een 802.11n kaart.
Dit werkt inderdaad wel, maar kan per revisie van de Livebox verschillen. Daarnaast wil ik niet mijn 802.11g netwerk kwijtraken en heeft een PCMCIA kaart niet de beste signaalsterkte.
Als je naar de 5GHz gaat, hou rekening met een nog lager signaal sterkte. Hoe hoger de freqentie, hoe lager het bereik.
Dat klopt inderdaad. Echter is het bereik hier wel vrij goed, alleen is de doorvoer ruk.
Als je inderdaad naar de 5GHz gaat, moet je in de rest van je meuk ook 5GHz in doen (Je Laptop & PS3 dus).
Daar heb je een punt, maar die kunnen in feite nog gewoon op 802.11g blijven werken, dat is geen probleem.
Dat powerline spul... Ethernet over Power. Dan kan je al helemaal geen PoE hebben, PoE = Power over Ethernet (stroom door je UTP heen gooien dus). Als je 2 van die kastjes hebt, werkt dat gewoon als een kabel. Je kan dus 2 switches met elkaar verbinden.
Wat ik bedoelde is een switch uit de Livebox die op PoE loopt en die uiteindelijk weer verbind naar Powerline/Homeplug spul welke weer door het stopcontact heen gaat. Dan kan het wel.
De meest makkelijkste optie is om een kanaal te pakken waar het minst veel in de buurt zit.

De meeste zitten op 1 & 11, een aantal op 6. zet jouw WAP dan op 8 a 9, of 3 a 4...
Momenteel zit ik op 3 (heb 4, 7 en 8 ook geprobeerd) maar toch vind ik de doorvoer nog steeds te laag voor wat ik ermee zou willen doen. Daarnaast kan een snelheidsboost eens in de 3 - 4 jaar ook geen kwaad lijkt mij :).
jimbo123 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 17:09:
Enige waar je bij die homeplugs even op moet letten is dat je stopcontacten binnen dezelfde fase zitten.
Verder werkt die linksys echt goed.
Dit moet ik even navragen, maar is volgens mij wel het geval... Qua elektrotechniek ben ik een redelijke nub namelijk.

Bedankt voor de input tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2009 @ 16:46:
In de meeste gevallen een goede snelheid?
Ik zie zovaak mensen die echt kotsmisselijk worden van Wireless, de meest kleine dingen zorgen voor storing.
Of je doorvoer zakt totaal weg.

Ik heb thuis al dik een jaar PoE van sweex, en ik haal de volle snelheid, over 3 verdiepingen.
Ook met een livebox.
En het werkt werkelijk super :) Ik ga niet meer terug naar wireless

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:25
RaZ schreef op zondag 03 mei 2009 @ 16:52:
Dat is juist een van de problemen van Wireless B/G. Er zijn maar 3 kanalen die niet overlappen en dat zijn 1 - 6 - 11 , voor de rest is er overlapping. Dus dat is geen oplossing

Terug op het Topic, persoonlijk ben ik voorstander van de HomePlug, minder interferentie!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
DennusB schreef op zondag 03 mei 2009 @ 17:49:
[...]

In de meeste gevallen een goede snelheid?
Ik zie zovaak mensen die echt kotsmisselijk worden van Wireless, de meest kleine dingen zorgen voor storing.
Of je doorvoer zakt totaal weg.

Ik heb thuis al dik een jaar PoE van sweex, en ik haal de volle snelheid, over 3 verdiepingen.
Ook met een livebox.
En het werkt werkelijk super :) Ik ga niet meer terug naar wireless
Dat klinkt inderdaad goed, maar jij bedoeld waarschijnlijk EoP :).
tc982 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 18:27:
[...]

Dat is juist een van de problemen van Wireless B/G. Er zijn maar 3 kanalen die niet overlappen en dat zijn 1 - 6 - 11 , voor de rest is er overlapping. Dus dat is geen oplossing

Terug op het Topic, persoonlijk ben ik voorstander van de HomePlug, minder interferentie!
Ook bedankt voor je input.

Toch ga ik er nog even over nadenken, ik ben namelijk nog niet 100% overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-09 23:14

Armada

-Wat wil je weten?-

tc982 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 18:27:
[...]

Ik heb vandaag zo'n Linksys set aangeschaft (PLK300) en het haalt mooie resultaten als je nog in dezelfde kamer zit, maar bij mij was de snelheid van begane grond naar zolder een magere 2 MBit/sec. Vervolgens de Linksys verplaatst naar het stopcontact zelf ipv het verlengsnoer en tot mijn verbazing zakte het in naar 50 KB/sec. Weer terug naar het verlengsnoer en nu konden de twee adapters elkaar niet meer vinden. Kijk ook eens op het ondersteuningsforum van Linksys, je ziet klagen over geen utility geleverd worden om te zien hoe het ontvangst is of voorkeuren in te stellen en het schijnt al end of life te zijn. Bij mij was het geen goed resultaat, dus als je het echt wilt proberen, dan bij een tent waar je het veilig terug kan brengen.

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb persoonlijk goede ervaringen met powerline. Ik heb zelf 3x een 85 mbit/s setje, en haal op dezelfde groep ongeveer 75 mbit en op verschillende groepen 50-65 mbit en op verschillende fasen 10-30 mbit. Maar met homeplug AV zullen deze waarden ongetwijfeld hoger liggen. Het is in de meeste huizen btw zo dat er wel 3 fasen zijn maar dat er maar 1 is aangesloten (soms tweede voor kookplaat) ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armada
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-09 23:14

Armada

-Wat wil je weten?-

Ik ben nu uiteindelijk voor een wireless oplossing gegaan. Wel heb ik me aan een tip gehouden: ook al zijn het universele standaarden, dan nog zie je vaak dat de beste resultaten behaald worden met zenders en ontvangers van hetzelfde merk. Daarom heb ik een AVM N-stick genomen (= fabrikant van de Fritz.box) en inderdaad de resultaten zijn prima, doorvoersnelheid is maximaal en de latency is redelijk laag (voor zover ik dat binnen WoW heb kunnen testen).

- I've run out of sick days, so I'm calling in dead - Xbox Live Gamertag PSN id

Pagina: 1