Samsung HD103UJ naar 1.5gbs

Pagina: 1
Acties:

• Hidde
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-01 11:45
Van de week een Samsung Spinpoint F1 1TB gekocht, beste prijs/TB/kwaliteit in de pricewatch dus leek mij goede koop. Ik heb geen Sata2 maar ik las overal dat dat geen probleem zou zijn.
Simpelweg moet ik de snelheid van 3gbs naar 1.5gbs terugbrengen. Dit zou of met een jumper of met wat software mogelijk zijn.
Helaas lukt me dit helemaal niet.

Er zijn 2 aansluitmogelijkheden op mijn A8V Deluxe s939:

-via de VIA SATA controller, waaraan mijn 1e hardeschijf zit, een 150gb sata1 ding van VIA
-via de Promise RAID controller die ik vervolgens op IDE mode kan zetten (dat heb ik momenteel)

Via de Promise Controller herkent hij mijn HD wel. Via de SATA controller herkent hij geen enkele HD en kan ik uberhaupt niet booten.

Bij beiden opties zien de utils niet mijn Samsung, wel mijn 150gb VIA schijf. Ik heb zowel ES-Tools als de speciale patch gebruikt.

http://www.samsung.com/gl...bbs_msg_id=126&orderNum=5

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:31

Thandor

SilverStreak

Via de Promise RAID controller wordt de schijf herkent. Ik neem aan dat 'ie op dat moment ook werkt (installatie van OS, etc.)? Indien ja: misschien is de controller niet compatible met de HDD (of andersom).

Zelf heb ik overigens probleemloos een aantal SATA-II schijven aan SATA-I controllers gehangen. Dat ging prima, ook zonder enige vorm van configuratie tussen 150 of 300. Bij Seagate schijven zitten er jumpers op die SATA-I (150) gezet kunnen worden en ook al configureer ik die op SATA-II (300) dan werken ze alsnog in SATA-I controllers :). Moraal van het verhaal: jouw probleem hoeft niet per definitie aan SATA-I/II te liggen.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Hidde
Thandor schreef op zondag 03 mei 2009 @ 19:22:
Via de Promise RAID controller wordt de schijf herkent. Ik neem aan dat 'ie op dat moment ook werkt (installatie van OS, etc.)? Indien ja: misschien is de controller niet compatible met de HDD (of andersom).

Zelf heb ik overigens probleemloos een aantal SATA-II schijven aan SATA-I controllers gehangen. Dat ging prima, ook zonder enige vorm van configuratie tussen 150 of 300. Bij Seagate schijven zitten er jumpers op die SATA-I (150) gezet kunnen worden en ook al configureer ik die op SATA-II (300) dan werken ze alsnog in SATA-I controllers :). Moraal van het verhaal: jouw probleem hoeft niet per definitie aan SATA-I/II te liggen.
Ja, hij wordt herkent. Ik zie nu voor het eerst dat hij in windows ook staat, in device manager:

Promise 1+0 Stripe/Raid0 SCSI Disk Device

Best vreemd, ik heb namelijk geen raid ingesteld.
Over jumpers, deze schijf ondersteunt geen jumpersettings vreemd genoeg.
Kan het zijn dat de RAID controller IDE drivers moet hebben? Volle naam van de controller is: Promise Sata378 TX2 plus

• Hidde
Sorry voor de kick maar:

Ik heb IDE drivers gevonden, de Promise controller moet in IDE mode... Maar telkens als ik het probeer blokkeert windows me en zegt dat er al betere drivers zijn geinstalleerd. Als ik het via 'have disk' doe begint het gezeur over dat het geen 64bit drivers zijn... zucht.
Als ik de driver en controller uninstall en zelfs aanvink dat de drivers weg moeten, installeert hij ze weer automatisch bij het opstarten!!

Ik probeer maar een goedkoop sata pci kaartje, kijken wat er gebeurt.

[ Voor 15% gewijzigd door Hidde op 04-05-2009 16:48 ]