[Gparted] niet mogelijk om partitie te verkleinen

Pagina: 1
Acties:

• KS1987
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05-2019

KS1987

no frills

Topicstarter
Ik heb een 110GB NTFS schijf met daarop win xp, daarvan is er 80GB vrij. Ik heb deze met jkdefrag netjes gedefragmenteerd. Vervolgens de live cd van gparted opgestart en toen bleek ik er maar 8 mb vrij te hebben en kon ik mijn ntfs schijf niet verkleinen via de software. Ook bij de xubuntu live cd bleek dat ik maar een 8 mb partitie vrij had. Wat doe ik hier verkeerd?

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03-2025
Het is een beetje gokken met zo weinig informatie wat er aan de de hand is. Maar is die 8mb niet toevallig unallocated space (of iets dergelijks). Oftewel Kijk je wel goed waar je ruimte wil vrij maken want dat moet je natuurlijk wel vanaf die NTFS partitie halen en niet bij de unallocated space.

• KS1987

KS1987

no frills

Topicstarter
Die 8mb is idd unallocated, maar als ik dus klik op de ntfs partitie en resize kies. Dan kan ik max 8mb vrijmaken, niets meer. Want die zegt dat al de rest in gebruik is. Wat larie is, aangezien ik bij windows duidelijk zie dat ik er 80gb over heb.

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03-2025
Waarschijnlijk zit er dan data aan het einde van je bestand systeem waardoor het lijkt alsof er maar 8mb vrij is. Gparted lijkt dus niet goed overweg te kunnen met gefragmenteerde bestand systemen.

Heb zelf ooit een vergelijkbaar probleem gehad en na het laten draaien van verschillende defragmentatie programma's was keurig weer alle data aan begin gezet. Was wel een heel gedoe maar uiteindelijk heb ik de partitie gewoon kunnen verkleinen.

Wat je ook zou kunnen doen is opzoek gaan naar een partitie editor die daar wel mee overweg kan.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Met gparted wel op de goede schijf aanwijzen, zelf kreeg ik een tijd terug ook een schijf niet gewijzigd.
Ik zelf was toen op de verkeerde schijf aan het aanwijzen, dus even goed checken of je het goed aan het doen bent.
Soms is een schijf extende(naam weet ik effe niet meer precies) maar daarin worden logische stations gemaakt, dus kijk of je op logische of op extended moet aanwijzen(en dan wijzigen).

• KS1987

KS1987

no frills

Topicstarter
Dit heb ik online gevonden als alternatief en lijkt te werken:
1. Go to the PCLinuxOS download page and download PCLinuxOS

2. Burn the ISO as a disk image

3. Reboot your computer from the CD

4. Sign in as guest (password guest)

5. Click on Install PCLinuxOS

6. Type in the root password (root)

7. Select Disk Partitioner (for advanced users)

8. DiskDrake will pop up. Use it. Then select Done.

9. Instead of installing PCLinuxOS, select cancel.

10. Reboot and install Ubuntu.
PCLinuxOS

Verwijderd

Ik heb dat kort geleden ook gehad met m'n nieuwe laptop. Vista zei dat hij de partitie niet kon verkleinen hoewel er 80GB vrij was. Het bleek dat er aan het einde van de partitie nog "metadata" stond die niet te verplaatsen was. Je kunt dat wel doen met Perfect Disc. Een trial versie voor 15 dagen kun je gratis downloaden op http://www.perfectdisk.com/. Selecteer de optie Free Space consolidation, en je kunt ergens installen dat hij bij de volgende reboot de swapfile en metadata ook verplaatst. Daarna zouden partitieverkleinings programma's gewoon moeten werken.

Ik draai nu in elk geval vrolijk Kubuntu naast Vista. Nu nog uitzoeken hoe dat nieuwe KDE 4.2 werkt, is wel een verschil met die versie 7.04 die ik op de vorige machine geinstalleerd had.
Pagina: 1