Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Win XP Pro SP3] Raid configureren op Asrock K8NF3-VSTA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben momenteel bezig om een RAID 1 configuratie op te zetten, wat nog niet gaat zoals ik wil.

Ik heb de volgende setup:
Asrock K8NF3-VSTA
AMD Athlon 64 3200+
2x 512 mb DDR PC3200
2x 120 GB Seagate SATA

Ik heb het Asrock moederbord laatst aangeschaft, nadat mijn ASUS K8V dood was gegaan. Op het ASUS moederbord had ik een goedwqerkende RAID 1 configuratie, iets wat ik nu ook weer wil.

Omdat op een van de twee RAID schijven nog belangrijke gegevens stonden, heb ik een schijf geformatteerd en daarop Windows XP Pro SP3 geinstalleerd, met de Asrock All-in-1 driver vanaf de bijgeleverde CD. Nu ik al mijn belangrijke gegevens heb overgezet van de oude schijf, naar mijn nieuwe installatie(ik heb nu dus nog geen RAID) wil ik graag een RAID 1 setup gaan instellen.

Hierbij loop ik tegen een probleem aan, ik zet in de BIOS RAID aan(ipv non-raid) en maak een array aan dmv F10, Windows wil dan niet meer opstarten, ik krijg een melding dat NTLDR ontbreekt. In de installatie handleidingen word er over F6 tijdens de Windows installatie gesproken, maar die stap ben ik natuurlijk al voorbij. Ik heb geprobeerd in de veilige modus te booten, zonder resultaat.

Ik heb toen de RAID setup al uitgeschakeld, en vanaf een schijf kan ik prima booten. Ik heb toen geprobeerd met NVraidman een RAID setup geprobeerd te configureren, wat dus niet ging.

Ook heb ik geprobeerd NVraid.sys(die windows installatie dmv F6 wil laden vanaf floppy) te laden dmv. " nieuwe hardware toevoegen", pc uitgeschakeld en RAID aangezet. Eveneens zonder resultaat.

Het mag duidelijk zijn dat ik het liefst geen geheel nieuwe Windows installatie doe, tenzij het echt niet anders kan.

Ik heb Asrock al gemaild voor support, daar wacht ik nog op.

Toch ben ik benieuwd of er hier mensen zijn die mij eventueel kunnen helpen.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Het werkte bij mij ook niet, op een ProLiant ML350.

In het beste geval is het gewoon de bootsector, die kan je dan gewoon met de Windows XP CD repareren, maar anders moet je voor een reinstall gaan, hoor ;)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Als de RAID controllers van de beide moederborden afwijkende modellen zijn zul je sowieso niet die config zonder meer zonder reinstall kunnen overzetten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
@alt-92: Ik heb met de Asrock dus een verse installatie gedaan, dus buiten dat het afwijkende moederborden zijn, hebben ze niks met elkaar te maken. Ik wist dat ik als ik een nieuwe installatie moest doen als ik een nieuw moederbord zou installeren, anders zou het een hoop storing opleveren met drivers.

@petervanakelyen: Ik probeer je tip even.

• latka
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:08
Klinkt inderdaad als een re-install: als je je controller naar RAID zet is het effectief een andere chip en dus driver geworden volgens Windows. Omdat de driver heel vroeg nodig is (namelijk om XP te laden), kun je deze er niet later bijplakken. Helaas dus, een re-install met RAID in de BIOS alvast aan en met F6 de driver laden tijdens het booten.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als het een kwestie van een ontbrekende driver is kun je een aantal dingen doen. Probeer eens gewoon met maar één schijf aan het systeem op te starten nadat je in de BIOS alleen maar overgeschakeld hebt naar de RAID stand. Ik sluit niet uit dat dat werkt en dat Windows dan 'nieuwe hardware' detecteert en de RAID-driver installeert. Daarna kun je dan of in de BIOS of met een Windows utility de array aanmaken. Afhankelijk van wat je vanuit de BIOS kunt doen is de laatste optie wellicht de te prefereren keuze.

Ik zou het erg dom vinden als men de zaken zo gemaakt zou hebben dat je een bestaande non-RAID installatie niet zou kunnen converteren naar een RAID-1 array.

Als je toevallig een PATA2SATA adapter hebt zou je de schijf ook van de PATA poort kunnen booten en dan de RAID-driver installeren.

In het ergste geval kun je een installatiefloppy maken en in de RAID stand een repair-install over deze huidige installatie uitvoeren met F6 en zo. Dan werk je deze installatie alsnog bij naar eentje mèt RAID driver. Daarna maak je dan met de RAID utility of in de BIOS de array aan.

Wat misschien ook kan werken als mijn eerste suggestie niet werkt is als je in de gewone stand opgestart bent even kijken op een RAID-driver installatie floppy en rechtsklikken op het .INF bestandje en Installeren kiezen. Daarna weer met enkele schijf in de RAID stand booten. Als het mee zit werkt het dan wel.

8)
Pagina: 1