[Macbook] HDMI + Samsung TV = Geen Signaal

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb een Macbook (early 2008) waar ik dmv plex af en toe een filmpje kijk op mijn tv. Geluid optisch via de receiver, en beeld via VGA naar de TV. Dit werkt op zich prima.

Echter, omdat VGA een belabberd beeld geeft op mijn TV, een Samsung LE26R41 (te weinig contrast, schijnt een kwaaltje te zijn van deze tv's) heb ik besloten om toch maar een dvi naar hdmi adaptertje te kopen, met een hdmi kabeltje.

De situatie is dus als volgt: Mini-DVI => DVI adapter, DVI => HDMI adapter, HDMI kabel naar TV.

Wanneer ik deze situatie aansluit, lijkt alles in eerste instantie prima te werken. De macbook ziet het scherm en breid het bureaublad uit.

Echter op de tv veranderd enkel de melding van "signaalkabel controleren" naar "geen signaal".

Wanneer ik de monitorinstellingen oproep staat alles gewoon goed, hij herkent de monitor als "SAMSUNG", refreshrate en resolutie staat netjes op 60hz/1280x720. Alle andere resoluties en refreshrates heb ik ook geprobeert, maar bied geen uitkomst.

Ik wou de hoop opgeven en dacht "mijn tv zal wel niet de juiste hdmi specs gebruiken", totdat ik nog even op het idee kwam om de macbook pro van het werk aan te sluiten. in 1x werkte deze en nadat ik de kabels overgeplugd had in mijn eigen macbook werkte dit ook prima. Echter deze situatie heeft 1x gewerkt en tot op heden heb ik het niet weer kunnen herhalen.

Ik heb alle mogelijke aansluitmanieren geprobeert. Aansluiten met macbook uit en aan, en tv uit en aan.

Kennelijk kán het dus wel werken. Heeft iemand enig idee in welke hoek ik dit moet zoeken en hoe ik het eventueel op kan lossen?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247390

kan je niet toevallig kijken of er een driver update is voor je video-out!
Ik zou het anders niet weten zo 1,2,3...

Good luck..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 168456

Anoniem: 247390 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 17:17:

Good luck..
idd, lijkt me in de meeste gevallen het probleem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-07 19:46
Misschien vind de laptop/tv het niet fijn om van mini-dvi > dvi > hdmi te gaan. Kun je deze combinatie niet op een andere tv proberen of via een andere macbook?

Ik neem aan dat je met de MBP geen mini-dvi > dvi adapter gebruikt.

[ Voor 18% gewijzigd door MortalPiso op 03-05-2009 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Anoniem: 247390 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 17:17:

Good luck..
Ik geloof niet dat hier nog specifieke updates voor zijn, ik heb gewoon via software-update de hele boel up-to-date gehouden.
MortalPiso schreef op zondag 03 mei 2009 @ 22:30:
Misschien vind de laptop/tv het niet fijn om van mini-dvi > dvi > hdmi te gaan. Kun je deze combinatie niet op een andere tv proberen of via een andere macbook?

Ik neem aan dat je met de MBP geen mini-dvi > dvi adapter gebruikt.
Daar zat ik zelf ook aan te denken, op de mbp heb ik inderdaad de miniDVI -> DVI adapter niet gebruikt. Echter lukt het me na die ene keer ook niet meer om op deze manier beeld op de TV te krijgen. Het lijkt me dus sterk dat het hier aan ligt.

Ik heb inmiddels ook zowel de HDMI-kabel als de DVI-HDMI adapter getest via een windows-pc, hier doet hij het prima op. Het lijkt dus toch iets met de mac te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-07 22:11

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Zou dit geen oplossing voor je zijn?

V&A aangeboden: mini-displayport to hdmi kabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 285165

Dat is mini-DP, en hij heeft Mini-DVI!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-07 08:24

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Lezen mensen uberhaupt de topicstart wel? :P

Ik weet dat MacBooks uit begin 2008 nogal picky kunnen zijn. Zo had mijn witte MB van begin 2008 ook problemen om m'n Toshiba TV (37C3500) aan te kunnen sturen. Maar met dezelfde setup doet m'n nieuwe Unibody MacBook het wel. Schijnt te maken te hebben met de Intel GPU die erin zit.

Ik ben in ieder geval bang dat je er niets aan kunt doen.

DVI => HDMI is in ieder geval 100% zeker niet het probleem, het videosignaal over HDMI is namelijk gewoon 100% hetzelfde als van DVI.

[ Voor 14% gewijzigd door --MeAngry-- op 03-05-2009 23:29 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Laatst online: 23-06-2021
Het probleem is niet je mac maar je Samsung TV. :-)

Voordat je een dvi -> hdmi kan gebruiken bij een Samsung lcd, moet je eerst je hdmi poort setting wijzigen naar "PC" op je TV. In je handleiding van je TV staat hoe het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
En anders zijn er vaak ook opties in het service menu van je TV om de poortinstellingen vast te leggen, zodat ie niet zelf van alles gaat uitzoeken waar ie geen verstand van heeft (TV's zijn over het algemeen dommer dan telefoons).

Mocht je daar geen plezier mee beleven kan je kijken of je misschien kan opstarten in Ubuntu of Windows en kijken of het vanaf daar werkt. Ik weet toevallig (net als iemand anders postte) dat de intel video chipset een beetje wankel doet. Meestal een kwestie van een aantal instellingen wissen, soms gewoon een probleem waar intel de andere kant op heeft gekeken. :) Mocht je van alles geprobeerd hebben, dan is het misschien ook nog een optie om iets via firewire of usb te proberen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
johnkeates schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 23:40:
En anders zijn er vaak ook opties in het service menu van je TV om de poortinstellingen vast te leggen, zodat ie niet zelf van alles gaat uitzoeken waar ie geen verstand van heeft (TV's zijn over het algemeen dommer dan telefoons).

Mocht je daar geen plezier mee beleven kan je kijken of je misschien kan opstarten in Ubuntu of Windows en kijken of het vanaf daar werkt. Ik weet toevallig (net als iemand anders postte) dat de intel video chipset een beetje wankel doet. Meestal een kwestie van een aantal instellingen wissen, soms gewoon een probleem waar intel de andere kant op heeft gekeken. :) Mocht je van alles geprobeerd hebben, dan is het misschien ook nog een optie om iets via firewire of usb te proberen..
Ik heb inderdaad al in het service menu gekeken. Hier stond alleen niets in wat mij een HDMI setting leek.

Zodra ik thuiskom ga ik de tip van Airwolf proberen. Ik dacht dat de poortoewijzing slechts een "naam" was om het later terug te vinden, maar mogelijk dat hier inderdaad ook een setting aan vasthangt.

Mocht dat niet lukken dan zal ik eens kijken of ik nog wat ruimte voor een bootcamp partitie over heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Laatst online: 23-06-2021
Het is dus niet alleen een naam, blijkbaar zit er toch enig verschil tussen een DVI en HDMI signaal. Maar heeft het gewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ik heb het net even geprobeert, maar helaas, dat was niet de oplossing. Ik heb meteen alle andere mogelijke standen geprobeert, maar niets daarvan werkte.

Binnenkort zal ik eens een testje met een dual-boot doen, dan kan ik iig uitsluiten of het aan de hardware of software ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 327842

Hier zelfde probleem. Zelfde macbook, zelfde tv. Is het probleem opgelost bij jou?

• rvd50
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-07 22:38

rvd50

...................

Misschien dit een idee:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.27610

Voor die 8 dollar (incl. verzenden!) lijkt me het proberen waard....

R.D50

• Magic
  • Niet online
Nee, bij mij werkt het nog steeds niet helaas, ik vermoed ook dat het aan de tv ligt, aangezien ik het op zowel een macbook pro als mac mini van de zaak ook niet aan de praat kreeg. (op 1x na op de macbook pro). Ook via bootcamp werkte het niet.

Ik kan het wel eens uitsluiten door een windows-laptop te proberen, toendertijd had ik daar geen beschikking over.

Die adapter hierboven kan ik wel een poging geven, ik was toch van plan om binnenkort bij DX een bestelling te plaatsen, voor die paar euro wil ik het eens meemaken :)

[ Voor 16% gewijzigd door Magic op 19-11-2009 09:21 ]

• BellySM
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:27
Denk ook dat het aan de tv ligt. Blijkbaar interpreteert het ene electronica merk hdmi niet 100% hetzelfde als het ander merk. Heb een mediaspeler kastje van Chinese makelij op een Samsung monitor met ingbouwde tv-tuner via de hdmi alles goed weergegeven, Daarna de monitor verruild voor een groter Philips lcd tv en ook weer op de hdmi. Het geluid werd echter niet doorgegeven via de hdmi, terwijl dit bij de Samsung wel het geval was. Terug naar de Samsung opstelling ter controle en geluid wordt weer weergegeven.
Pagina: 1