router sitecom wl-143 krijg geen IP adres van ISP

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met de sitecom wl143 krijg ik geen internet toegang als ie rechtstreeks op het glasvezelmodem aangesloten is (provider is XMS).

De router werkt daarentegen wel goed (contact met internet) als ik achter mijn eigen Netgear router hang die op zijn beurt dan aan modem is aangesloten.

Details (pro forma):
- zowel met laptop met XP SP3 als met Vista laptop werkt het niet.
- op vista laptop heb ik zonealarm (free basic version)
- zowel last van als ik via wireless contact heb met de router, alsmede ook via LAN
- ik heb wel contact met de router, maar geen contact met internet.

Al gedaan :
- ip renew in configuratie scherm van de router
- router gereset, nog een extra geupgrade met laatste versie + reboot
- glasvezelmodem een uur uit gehad en opnieuw geprobeerd
- bij iemand anders in de wijk op glasvezelmodem aangesloten, werkt daar ook niet.
- ook een keer static IP instellen op de router
- ook een keer MAC adres gebruikt van laptop die wel werkte en ook MAC adres van werkende NETGEAR router.
- instel-wizard van de router gebruikt, met zowel dyn. alsmede static gegevens invoeren.
- kabels gecontroleerd, omgewisseld, etc.
Maar alle acties ten spijt: Ik krijg deze router niet gekoppeld aan internet. Wat ik ook probeer.

Verder :
- als ik laptop rechtstreeks aansluit op glasvezelmodem heb ik wel internet.
- netgear router die ik heb, die staat op dyn. adres vragen aan ISP en die werkt ook op dyn. IP aanvragen.

Hoe kom ik verder ? Want deze router is bedoeld op een plek te komen waar ie rechtstreeks op het glasvezelmodem wordt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan zijn, dat je Sitecom router een IP heeft, die ook door de glasvezel modem wordt uitgedeeld.
Bv. vaak gebruikt: 192.168.1.1

Als dat én in de modem én in de sitecom staat, kan het fout gaan.... Ze de sitecom op bv. 192.168.2.1. (dus punt twee punt één op het einde).

Je kan dat makkelijk controleren. Sluit de laptop aan op de glasvezel modem (rechtstreeks). Kijk via cmd en commando ipconfig wat de default gateway is.... Noteer dat.

Sluit nu de laptop op de Sitecom aan (NIET de sitecom op de glas aansluiten). Dus gewoon "stand alone".
Nu in cmd commando geven: ipconfig /release en daarna ipconfig /renew

Noteer de default gateway.... Vergelijk die twee die je nu hebt.... Zijn ze hetzelfde? Zet je sitecom op 192.168.2.1 als static IP.

Vaak probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reactie :

resultaten :
- laptop aangesloten op modem : standaard gateway is 85.223.64.1.
- laptop op lan poort aangesloten sitecom : standaard gateway is 192.168.0.1 (ik had nl. de sitecom ook ingesteld al op dit IP adres).

Mijn conclusie is dat dit niet het probleem kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laatste "remedie":

Doe eens een "ping 194.109.6.66" (dat is dus met de laptop aan de Sitecom en die sitecom aan de glas).

Als je daar reply krijgt met x aantal ms.... (maakt niet uit hoeveel), dan moet je de DNS servers invullen in de WAN kant in de Sitecom. zie paragraaf 3.2 op pagina 8 van de manual.
Hoe je aan DNS servers komt?

Sluit de laptop aan op de glasmodem direct. Doe een "ipconfig /all". Daar zullen de eerste twee DNS servers staan (waarschijnlijk in de 85.xxx serie.)

Haik

P.S. Ik heb het idee, dat de DNS servers niet doorkomen door de Sitecom naar de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik probeer het vanavond, bedankt weer.
ik kan me wel herinneren dat ik vorige week nog geeneens naar gateway 85.223.64.1 kon pingen.
de status in config scherm van sitecom router is CONNECTING met overal 0.0.0.0 behalve bij mac adres ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kun je niet even een router van iemand lenen om te testen of het aan de Sitecom ligt, of misschien zelfs aan dat ene exemplaar?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@haik01
- Mij valt op dat als ik via LAN of wireless contact heb met de sitecom wl-143 router (en ie op zijn beurt rechtstreeks op glas zit), dat er bij DNS servers 61.74.63.1 staat.
- Pingen naar 194.109.6.66 gaat niet, ook niet naar 61.74.63.1 (ik krijg dan beide keren : antwoord van 192.168.0.1 : doelnetwerk niet bereikbaar).
- Als ik zelf DNS servers instel (219.149.196.6 en ..192.6) op de router dan neemt hij de wijzigingen niet over.

@gambieter
- andere routers werken goed.
- buren hebben ook een sitecom (ander model) en die werkt goed, direct op glasvezelmodem.
- ik denk dat het aan dit exemplaar ligt, maar omdat er geen problemen zijn als ik het achter een adsl modem/router heb hangen of achter mijn eigen router - kan het zijn dat deze het gewoon niet doet rechtstreeks op een glasvezelmodem.

Ik ga eens morgen aankoopbonnetje proberen te pakken te krijgen, en sitecom om support vragen ;-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Epiloog :
- Sitecom gebeld
- De router was ook netjes geregistreerd bij hen (serienummer opgegeven enzo) kort na de aanschaf.
- Statement sitecom support team: deze router heeft een incompatibiliteit met glasvezelmodem. Hier geven ze geen garantie op. Dus ik mag wel mijn router opsturen, maar als blijkt dat ie werkt met een normaal (adsl?) modem dan krijg ik dezelfde weer terug opgestuurd. Ik moet er maar een uit de huidige lijn kopen, die is wellicht wel geschikt voor glasvezelmodem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Opsturen is nutteloos dus, want ik wilde hem juist op glasvezelmodem werkend hebben, en ik weet al dat de router het in andere situaties wél werkt.

Case closed (maar niet opgelost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terug naar winkel, en vragen of je hem kan ruilen (eventueel met bijbetaling) voor een ander merk.
Pagina: 1