Toon posts:

[OCZ Memory]Geheugen draait extreem ondermaats(GA-EP45-DS4)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede tweakers,

De huidige configuratie die ik nu heb draaien, doet dat al een aantal maand. Echter heb ik vanaf het begin mijn geheugen settings nooit helemaal goed gekregen.(Het geheugen is volgens de QVL van Gigabyte wél ondersteunend) Om de situatie in kaart te brengen, hier mijn setup:

Moederbord: Gigabyte EP45-DS4(Laatste bios versie / meerdere geprobeert)
Processor: Intel E8400(C0, stepping 6)
Geheugen: OCZ Reaper 1150, 2GB Kit, OCZ2RPR11502GK

En om het maar even aan te vullen:
Videokaart: ASUS ATI HD3870 TOP 512MB
Voeding: Zalman 600Watt
Harddisk: 3x samsung 160gb(Raid opstelling) / 1 x Seagate 500gb

Probleemstelling:

Geheugen draait (bij standaard snelheid van 1150Mhz) op zeer teleurstellende timings. Op dit moment 5-7-7-23 @ 1000Mhz.
Wanneer ik de snelheid laat zakken dalen de timings ook mee, maar niet zoals ze horen.
Want volgens OCZ moeten de reepjes PC2 9200 op 5-5-5-18 kunnen lopen, wat ze dus bij lange na niet halen.

Wat heb ik zelf allemaal al gedaan?
- Geheugen ingesteld op de waardes wat ze zouden moeten trekken.(5-5-5-18 @ 1150Mhz)
De timings zelf ingesteld en de voltages laten schommelen van 2.1 naar 2.3 volt(Ja, dat zijn de operating voltages aangegeven door OCZ)
Comp boote bij deze configuratie niet meer.
- Timings op 'auto' laten staan, om te kijken wat deze auto waardes vervolgens zouden zijn.
Deze werden (zoals hierboven ook al aangegeven was) nogal bedroeft, maar de comp bootte wel.
- Timings ingesteld op deze automatisch verkregen waardes en vanuit daar ze proberen te verlagen.
De comp startte vervolgens weer niet op.

Helaas heb ik niet de mogelijkheid om een ander setje geheugen te proberen om uit te sluiten waar het probleem zit. Tevens is dit mijn eerste comp van 'deze generatie', waarbij er zoveel configuratie mogelijkheden zijn in de bios. Dit heeft me ook veel google werk bezorgt en het lastig vallen van diverse personen.( >:) ). Uiteraard heb ik ook het web afgezocht op informatie, waarbij ik configuraties heb geprobeert van personen met eenzelfde setup. Jammer genoeg mocht ook dit niet baten.

Nou zou het uiteraard fantastisch zijn als er iemand is met een soortgelijke setup, zodat we configuraties kunnen uitwisselen. Maar ook een steun in de rug van (meer)ervaren mensen dan mij zijn meer dan welkom.

Tevens is dit mijn eerste topic op GoT. Ik heb de FAQ doorgelezen, maar hulp is natuurlijk altijd welkom in de vorm van een tip of opmerking. In elk geval bedankt voor het lezen / reageren!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:29
Allereerst zou ik de bios even resetten (load optimized of load fail safe dafaults). Dit sluit rare problemen na het flashen van bioses uit.

Vervolgens zou ik even alle overclocks (indien aanwezig) laten schieten en je vooral richten op je mem, en vooral de dividers die er zijn. Mijn UD3P heeft bijvoorbeeld 2.4B en 2.5A. Je kan verschillende dividers proberen om te kijken of het daar aan ligt.

Als AUTO wel werkt zit er waarschijnlijk een timing tussen die hij niet slikt. Ik heb zelf OCZ platinum PC1066 met standaard 5-5-5-15 (volgens bios) terwijl dit 5-5-5-18 (OCZ website) moet zijn. Dit geeft bij mij dus fouten en instabiliteit (slordig van OCZ) Ik zou dus alle timings op auto laten staan behalve de eerste 4, deze handmatig instellen op 5-5-5-18.

Desnoods kun je sticks per 1 testen, misschien zit er een rotte tussen. Ook kan je de modules omwisselen van slots, je weet maar nooit. Met memtest kun je het geheugen het beste testen. In rare gevallen (hoge overkloks) kan een verhoogde MCH (northbridge) voltage ook wonderen doen.

[ Voor 7% gewijzigd door InfinityG35 op 03-05-2009 15:20 ]

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2025

ride277

Cooled by Noctua

Heb je de timings van je geheugen ook geprobeerd op de setting SPD? Hierbij leest het mobo het geheugen, die aangeeft welke timings het zou moeten hebben.

http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_Presence_Detect

| system specs |

• gijsiej
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-05 21:08
Probeer anders het northbridge voltage even te verhogen, schijnt boel problemen met geheugen op te lossen.

Verwijderd

Topicstarter
InfinityG35 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 15:17:
Allereerst zou ik de bios even resetten (load optimized of load fail safe dafaults). Dit sluit rare problemen na het flashen van bioses uit.

Vervolgens zou ik even alle overclocks (indien aanwezig) laten schieten en je vooral richten op je mem, en vooral de dividers die er zijn. Mijn UD3P heeft bijvoorbeeld 2.4B en 2.5A. Je kan verschillende dividers proberen om te kijken of het daar aan ligt.

Als AUTO wel werkt zit er waarschijnlijk een timing tussen die hij niet slikt. Ik heb zelf OCZ platinum PC1066 met standaard 5-5-5-15 (volgens bios) terwijl dit 5-5-5-18 (OCZ website) moet zijn. Dit geeft bij mij dus fouten en instabiliteit (slordig van OCZ) Ik zou dus alle timings op auto laten staan behalve de eerste 4, deze handmatig instellen op 5-5-5-18.

Desnoods kun je sticks per 1 testen, misschien zit er een rotte tussen. Ook kan je de modules omwisselen van slots, je weet maar nooit. Met memtest kun je het geheugen het beste testen. In rare gevallen (hoge overkloks) kan een verhoogde MCH (northbridge) voltage ook wonderen doen.
Bedankt voor het meedenken :)
Ik heb de bios meerdere malen naar defaults gereset, omdat ik simpelweg zoveel geprobeert heb dat je op den duur door het bos de bomen niet meer ziet en dus maar vanaf scratsch begint ;).

Overclocks is leuk dat je daar over begint, want het doel is om een stabiel systeem te hebben op basis van mijn mem, omdat ik weet dat mijn processor wat overclocking toch niet erg vindt. Of deze nou op default 3Ghz staat of een 500 mhz extra, maakt mij dus ook niet veel uit als dit het geheugen(door wat voor instellingen dan ook) ten goede komt.

Tevens heb ik inderdaad eerst die 4 zelf ingesteld, de rest(wat onder het 'geadvanceerde' gedeelte valt) op auto laten staan, maar ook dit geen resultaat. Ik kan inderdaad nog wel even spelen met de auto waardes icm OCZ's waardes. De resultaten hiervan laat ik morgen weten.

Zowel het omwisselen als het proberen met 1 reepje heb ik geprobeert(in het beginstadium), maar ook dit hielp niet. Ik kan het wel even weer proberen met meerdere settings.

Zoals je ziet zijn er gelijk al meerdere dingen die ik vergeten ben te vermelden, maar heb gewoon zoveel uitgeprobeert dat ik de helft alweer vergeet. :P
ride277 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 15:58:
Heb je de timings van je geheugen ook geprobeerd op de setting SPD? Hierbij leest het mobo het geheugen, die aangeeft welke timings het zou moeten hebben.

http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_Presence_Detect
SPD zegt me wel iets, maar durf niet zeker te zeggen wat ik daarmee gedaan heb. Mede omdat ik niet weet wat het precies inhoud. Heb het even opgezocht, maar volgens wiki wordt hier ook gelinkt naar Enhanced Performance Profiles (EPP), welke ik wel op standaard heb staan, omdat dit de stabiliteit ten goede zou komen. Iets wat ik trachtte nodig te zijn.
gijsiej schreef op zondag 03 mei 2009 @ 16:08:
Probeer anders het northbridge voltage even te verhogen, schijnt boel problemen met geheugen op te lossen.
Dit hou ik liever even achter de hand als je het niet erg vindt. :) Heb namelijk liever dat het op standaard voltages werkt, dan dat ik voltages loop te verhogen. Wanneer ik geen mogelijkheden meer zie, ga ik dit zeker even proberen! :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2009 23:40 ]

Verwijderd

Stuur gewoon ff een mailtje naar OCZ dan heb je binnen 1 dag een antwoord met waardes die zeker goed zijn. Scheelt heel wat puzzel werk, vooral als je bepaalde dingen niet wil aanpassen

Probeer de volgende waardes eens aan te passen:
tras = 18
trc = 30
trfc = 60
Command rate = 2T

Uiteraard wel ff je voltage op de aangegeven 2.1 volt zetten en je
cas 5
trcd 5
trp 5
tras 18

Good luck
Pagina: 1