Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

320GB NTFS partitie foetsie

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Het volgende is gebeurd:
-Mijn broertje wilde windows opnieuw installeren op zijn pc. Die PC heeft 2 schijven. Op een er van stond windows, op de andere zijn waardevolle data zoals foto's, verslagen, etc (1x raden over welke schijf dit topic gaat :X )
Tijdens de windows installatie (in het menu waarin je mag kiezen waar je windows wilt installeren) werden de schijven ineens anders aangeduid dan toen windows nog draaide. Om zeker te zijn dat hij windows niet op de verkeerde schijf zou zetten, en om zeker te zijn dat de setup niet per ongeluk toch met de data schijf zou kloten heb ik geadviseerd om die schijf af te koppelen en na de installatie weer aan te koppelen.

Zo gezegd, zo gedaan. Machine uit, voeding eraf en schijf eraf en dan windows installeren op de enige en dus juiste harddisk.

Tsja, en toen....windows staat erop, de schijf wordt aangekoppeld en windows piept dat de schijf niet geformatteerd is. Terwijl de schijf vroeger vanuit windows geformatteerd was. 1 partitie, zo groot als de hele schijf en NTFS geformatteerd.

Wat hebben we nu gedaan:
-In het bios is de schijf gezet op "auto" en later een keer op "large" om te zien of de PC die misschien omgewisseld had. Dit gaf geen resultaat. Onder computerbeheer is onder opslag de schijf wel te zien, maar windows zegt dat deze niet geformatteerd is. Op de vraag of de schijf geformatteerd moet worden is "NEE" geantwoord. Dit is bij eerdere keren ook gedaan.

-Toen de schijf in mijn PC gehangen (via SATA en ook een keer in een USB huis) en deze draait linux (en daarom zijn we hier).
-Met CFDisk gekeken of er nog partities op stonden. Wat er stond was 1 partitie van 128GB met aanduiding FAT16 :? en pakweg 200GB ongepartitioneerde ruimte.
-Dit veranderd in 1 partitie NTFS zo groot als de hele schijf. Deze partitie vervolgens NIET geformatteerd.

-Toen testdisk gestart, die zag de oude partitienaam wel terug (naam: Bulk) maar kon deze partitie niet fiksen.
-Toen gekeken of hij nog iets kon uitrichten met de MFT en BS (Bootsector?) van de partitie en ook deze waren slecht. Even gekeken wat er in stond en dit zijn alleen maar nullen (aldus testdisk). Testdisk rapporteert ook dat beide identiek zijn.

Tsja en nu....nu weet ik het niet meer. Ik ben een image aan het draaien van de hele schijf met dd en wil daarmee verder kloten. Had ik natuurlijk in het begin moeten doen voor ik ook maar iets anders deed |:( ...maar goed.
Wie heeft er nog suggesties over hoe ik de schijf kan redden? Of is het nu compleet gebeurd, dan kan de schijf namelijk gewoon terug naar mijn broer en opnieuw geformatteerd.

ieeeepppppp :P

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

VROEM! schreef op zondag 03 mei 2009 @ 08:49:
Wat hebben we nu gedaan:
-In het bios is de schijf gezet op "auto" en later een keer op "large" om te zien of de PC die misschien omgewisseld had. Dit gaf geen resultaat. Onder computerbeheer is onder opslag de schijf wel te zien, maar windows zegt dat deze niet geformatteerd is. Op de vraag of de schijf geformatteerd moet worden is "NEE" geantwoord. Dit is bij eerdere keren ook gedaan.

-Toen de schijf in mijn PC gehangen (via SATA en ook een keer in een USB huis) en deze draait linux (en daarom zijn we hier).
-Met CFDisk gekeken of er nog partities op stonden. Wat er stond was 1 partitie van 128GB met aanduiding FAT16 :? en pakweg 200GB ongepartitioneerde ruimte.
Niet toevallig een te oude XP cd gepakt?
Als je een XP setup CD hebt zonder (minimaal) SP1 geintegreerd herkent de diskpart tool geen disken >138 GB, want die waren er toen (2001) nog niet.

Bovendien was je denk ik beter af geweest door bijvoorbeeld gParted te gebruiken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 03-05-2009 10:10 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

eerst service packs instaleren inderdaad, en anders (en misschien is dat ook nog wel nodig naderhand, als je in de setup voor "format" hebt gekozen), getdataback NTFS erover heen halen.

Of, als je in Linux zit (je post dit in NOS, ook al zie ik het verband niet echt), iets van foremost over de partitie heen halen.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
De CD zal wel oud geweest zijn denk ik, mogelijk was dat inderdaad het probleem.

Het blijft wel ruk natuurlijk dat er *toch* met de schijf geklooid is terwijl je windows setup vertelt niets te doen.

@Rainmaker: Ik probeer de boel vanuit linux (Ubuntu) te redden omdat ik er niet op vertrouw dat Windows van de schijf afblijft tot ik dat anders wil.

Testdisk lijkt trouwens iets meer te kunnen met het image dat ik gemaakt heb dan met de originele schijf...misschien komt het nog goed.

[ Voor 16% gewijzigd door VROEM! op 03-05-2009 13:02 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Overigens had je je installatie beter kunnen doen met de data-disk afgekoppeld, dan gelijk (minimaal) SP2 erop.
Dan was je dataschijf ook weer gewoon herkend en had je helemaal niks met die disk qua partities hoeven doen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Uhm ja uiteindelijk *is* de installatie gedaan met de schijf afgekoppeld. Het enige dat mijn broertje gedaan heeft is een keer booten vanaf de setup CD en zodra hij in het menu was waar hij zou moeten gaan kiezen op welke schijf windows moest afbreken.

Daarna is de schijf afgekoppeld en de setup uitgevoerd met een afgekoppelde schijf.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ok :) Maar zolang je met die verse installatie geen Service Pack hebt geinstalleerd die 48bits LBA enabled (en dat is minimaal SP1) wordt die diskgrootte niet correct herkend.

Je zou daarna zonder extra fratsen die disk gewoon moeten kunnen gebruiken, tenzij je in de tussentijd iets met die datadisk hebt gedaan.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-11 21:58

zomertje

Barisax knorretje

Past beter in Windows Clients denk ik :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Uhm ja als iemand in Windows Clients me kan helpen met hoe ik die data onder linux recover wel :)

De gouden tip onder windows wordt ook gewaardeerd btw maar een linux oplossing heeft even mijn voorkeur.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

testdisk :)
Als die er ook geen chocola meer van kan maken zit er niks anders op dan uithuilen en opnieuw beginnen, en dat zou best eens kunnen na je CFdisk actie (waarom eigenlijk? was helemaal niet nodig).

[ Voor 89% gewijzigd door alt-92 op 03-05-2009 16:13 ]

Pagina: 1