fsb/dram verhouding aanpassen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 240649

Topicstarter
Hallo, ik heb een weekje geleden een kleine upgrade gedaan omdat ik niet meer meekon met de recentste games en alles op low moest draaien.
Heb me een nvidea gts250 1Gig en corsair 4Gig dmx kitje (4-4-4-12) gekocht.
Moederbord:Asus M2Nsli deluxe
van cpu is het een wat ouder type :DualCore AMD Athlon 64 6000+X2, 3150 MHz (15 x 210) oc 5%
Maar nu komt het als ik met everest ultimate kijk naar mijn specs zie ik staan dat mijn dram frequentie op nog geen 400Mhz draait terwijl het geheugen is van 800Mhz of ben ik verkeerd?
Ik zet hierbij eens de specs neer zodat jullie het ook even kunnen zien en me eventueel wat helpen om nog wat meer te ocen.

CPU Klok 3150.0 MHz (origineel: 3000 MHz, overclock: 5%)
CPU Multiplier 15.0x
CPU FSB 210.0 MHz (origineel: 200 MHz, overclock: 5%)
HyperTransport kloksnelheid 1050.0 MHz
Geheugenbus 393.7 MHz
DRAM:FSB verhouding CPU/8

Heb de spanning op cpu core al verhoogd naar CPU Core 1.62 V (max van moederbord)
De spanning van mijn ram heb ik ook verhoogd naar 2.1V was 1.8V fabrikant van ram mem geeft 2.1V aan

Temperaturen
Moederbord 39 °C (102 °F)
CPU 40 °C (104 °F)
CPU #1 / Kern #1 39 °C (102 °F)
CPU #1 / Kern #2 39 °C (102 °F)
GPU 51 °C (124 °F)
MAXTOR STM3250310AS 33 °C (91 °F)

Koelingsventilatoren
Chassis nr3 1666 RPM
Chassis nr4 1539 RPM
Stroomvoorziening 2064 RPM

Spanningswaarde
CPU Core 1.62 V
+3.3 V 3.14 V
+5 V 4.95 V
+12 V 12.24 V
+5 V Standby 4.62 V
VBAT Batterij 2.94 V

Er zitten 5 Fans in mijn kast(3x 90mm,1x 120mm,1x70mm en 1 op de voeding (antec phantom) maar ik vind die temperaturen veel te hoog zitten volgens dat ik maar 5% oc draai.
Cpu koeler is niet meer standaard.
Ik hoop dat jullie er wat wijs uit geraken enof me wat kunnen helpen er nog wat meer uit te persen.
Alvast bedankt en greetsz _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14892

Ben zelf geen overclocker maar om standaard meteen alle spanningen omhogg te knallen lijkt mij iets dat niet bepaald nodig is want wat ik zie met overclockers is vaak dat de spanning pas wordt omhoog gekrikt wordt als de systeem bij het overclocken onstabiel wordt en dit kan eventueel dan met hogere spanning opgevangen maar op dit meteen te doen lijkt mij niet handig wegens ook veel meet warmte dat dit gaat leveren,
Zou de spanning weer terug zetten na standaard en eerst paar test doen om te kijken of het wel nodig is om de spanning hoger te zetten om het systeem stabiel te krijgen

Tenzij je het al getest hebt maar zoals het overkomt heb je nu al alles gewoon alles naar max gekrikt zonder te kijken of het wel echt nodig was

als het goed is kun je gewoon de type geheugen aangeven in je bios in de dram config menu vogens de manual die ik snel op asus site heb bekeken

tevens is wat vaker ook voorbij komt dat de temp sensoren niet betrouwbaar uitgelezen worden vaak
in de bios kun je bij dram config in je bios de juiste type geheugen aangeven vogens de handleiding dus zou daar eens kijken
begrijp ook dat je een kit hebt dus 2 ram modules dus hoop dat je ook de slots goed hebt gekozen voor dual channel modus

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 14892 op 03-05-2009 09:13 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey, over die spanning verhogen heb ik in het begin dat ik deze cpu had ook geprobeerd maar of het nu aan mijn ramgeheugen (1xpc2 4200 1gig, 1x pc2 5400 1 Gig, 1x pc2 5400 512Mb)lag of niet ik geraakte geen 200Mhz hoger zonder die spanning te verhogen op de cpu. Constant BSOD.
De spanning die ik verhoogde op mijn ram(corsair kit 4Gig) is gewoon de spanning die de fabrikant aangeeft 2.1V dus dat zou eigenlijk moeten standaard zijn maar in mijn bios stond dit op manueel en zo bleef het ook op 1.8V staan ipv de 2.1V die ik zou moeten hebben.
Heb net wat opzoekwerk gedaan en ben teweten gekomen dat mijn temp wordt gemeten op de cores zelf en daardoor wat aan de hoge kant lijken te zijn maar blijkbaar zit dit goed. stressed 58-60graden maar dat is op de kernen zelf.
De latjes zitten zeker in dualchannel (2 grijze en 2 gele slots en ze zitten in bank1 en bank 3 de grijze dus)
Bedankt voor de reply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14892

Hmm je zou kunnen kijken wat het je levert om alles op auto te zetten want dan zou meestals de juiste settings moeten gekozen worden je begint dan wel zonder alles overclocked maar je ziet in iedergeval of je alles op standaart instellingen door de auto instell functie herkent worden en van daaruit gaan overclocken.

Heb zelf alles als niet overclocker atijd op auto alles staan in bios en tot nu toe wordt alles altijd meteen netjes herkent .door de bios en worden de juiste settings gekozen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok bedankt
nu raak ik blijkbaar verder dan voorheen met die oude rommellatten (wat ik niet begrijp waarom)
Heb net de fsb nog verhoogd en draai nu op 3.3Ghz 10%oc zal vlug even paar stresstests doen en dan nog maar wat verhogen ben benieuwd hoe ver ik geraak deze keer. :9 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik zou die 1,62 volt maar snel van je cpu afhalen, zo brand je hem zeker binnen een maand op, dit is TE hoog.

lees anders het athlon oc topic eens door om wat meer van de basis dingen betreffende het oc'en van je cpu te weten te komen.

begrijp wel dat overklokken met risico's komt. het kan stuk gaan.

wat betreft je geheugen, DDR staat voor Dual Data Rate, dit geheugen kan 2 instrukties per klokcyclus verwerken. vandaar dat die 393 die jij uitleest met 2 vermenigvuldigd kan worden. dus 786 MHz.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok ik heb de spanning wat verlaagd maar ik raak nu niet verder dan 300Mhz hoger dan standaard dat is toch niet normaal?
Met mijn eerste pcke met een sempron 3000+ kon ik tot 20% oc'en en nu kom ik niet eens aan een deftige 10%.
Ik verdiep me er nog eens wat verder in want ik wil verder raken dan dit
ben sterk aan het overwegen om waterkoeling aan te schaffen maar twijfel of deze setup het wel waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Anoniem: 240649 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 10:56:
ok ik heb de spanning wat verlaagd maar ik raak nu niet verder dan 300Mhz hoger dan standaard dat is toch niet normaal?
Wel voor een AMD Athlon 64 X2 6000+. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat raad je dan aan die niet te heel duur is? geen 350 voor cpu.
Een vriend van me en mezelf zijn redelijke amd fans en hebben het niet zo voor intel.
Maarja als het moest beter zijn dan is het zo hé.

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 240649 op 03-05-2009 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
misschien kun je een x2 7750 kwijt, ligt eraan wat je bios ondersteunt. verder is de phenom II een hele goede keuze van amd

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Fu*k man heb ik geluk gehad. Ik stop even met ocen heb mijn lesje geleerd...
kon bijna niets meer doen met mijn pc dvd drive werkte niet meer gamen ging al helemaal niet meer.
Ik had nog amper 6000 3d marks06. Alles was blokkerig de pc freezde iedere 5 minuten en moest rebooten.
Alles terug standaard gezet maar het bleef zo. Na een bios reset en format c: (met acronis)
Werkt nu alles terug en heb ik terug 13654 3dmark score pffffffffffjooooooooeeeee.
Pagina: 1