Sinds twee dagen ben ik de eigenaar van een nieuwe Densen B110 versterker en een setje B&W CM1 luidsprekers.
De speakers zijn aangesloten op de Densen dmv. van Monster speakerkabels (beide ±3,5 meter) met aan de kant van de versterker en speakers banaanstekkers. Vervolgens zijn er verschillende bronnen op de Densen aangesloten.
1. Mac mini via Jack > r/w tulp (± 2 m)
2. Sony TV dmv. de output uitgang van de TV mbv. r/w tulp > r/w tulp (±5 m)
3. PS3 dmv. MultiAV > r/w tulp (± 2 m)
Probleem 1
Ik heb het volgende "probleem". Wanneer ik de Mac mini gebruik om Muziek te luisteren dan heb ik op normale volumes een lichte brom en een sissend geluid (ruis) op de achtergrond. Dit is eigenlijk niet of nauwelijks te horen wanneer er iets wordt afgespeeld. Wordt er echter niets afgespeeld en ik zet de volume wat hoger (200 = max) naar bijvoorbeeld 160-170+ dan hoor je de brom incl. ruis erg goed en is het zelfs storend. Maar het afspelen van muziek rond 160-170 durf ik nog niet aan aangezien de speakers nog net nieuw zijn...
Probleem 2
Wanneer ik TV kijk en de TV op een zender zet met geen geluid en de volume van de versterker opschroef naar ±170 dan hoor ik weer erg veel ruis en een brom maar dan met een hogere toon... Dit gebeurd dus pas op de hogere volumes 160-170.
Wat heb ik al gedaan?
- Ik heb de banaanstekkers gecontroleerd en meerdere malen opnieuw aangebracht en aangesloten.
- De speakerkabels uit de buurt gehouden van stroomkabels en andere audiokabels.
- De versterker op een ander stopcontact aangesloten.
- Verschillende uitgangen van de versterker getest.
- Op internet gekeken of het normaal is dat er ruis hoort te zitten in versterkers en luidsprekers. Kon hier geen eenduidig antwoord over vinden.
Niets van bovenstaande heeft geholpen!
Wat heb ik nog niet gedaan?
- Andere speakerkabels aansluiten.
- Andere audiokabels aansluiten.
Vragen!
1. Mag er ruis zitten in het signaal wat de versterker doorstuurt naar de speakers?
2. Zo ja...mag dat op alle volumehoogtes?
3. Kan het te maken hebben met het feit dat mijn speakers nog nieuw zijn?
4. Kan ik van deze ruis en brom afkomen? Zo ja...hoe? Waar ligt het aan?
5. Kan een DAC bovenstaande problemen oplossen?
Ik ben nog helemaal nieuw in de Hifi wereld
. Het kan dus heel goed zijn dat ik iets over het hoofd zie of er stomweg gewoon niets van af weet. Vandaar dat ik mijn vragen hier stel...
De speakers zijn aangesloten op de Densen dmv. van Monster speakerkabels (beide ±3,5 meter) met aan de kant van de versterker en speakers banaanstekkers. Vervolgens zijn er verschillende bronnen op de Densen aangesloten.
1. Mac mini via Jack > r/w tulp (± 2 m)
2. Sony TV dmv. de output uitgang van de TV mbv. r/w tulp > r/w tulp (±5 m)
3. PS3 dmv. MultiAV > r/w tulp (± 2 m)
Probleem 1
Ik heb het volgende "probleem". Wanneer ik de Mac mini gebruik om Muziek te luisteren dan heb ik op normale volumes een lichte brom en een sissend geluid (ruis) op de achtergrond. Dit is eigenlijk niet of nauwelijks te horen wanneer er iets wordt afgespeeld. Wordt er echter niets afgespeeld en ik zet de volume wat hoger (200 = max) naar bijvoorbeeld 160-170+ dan hoor je de brom incl. ruis erg goed en is het zelfs storend. Maar het afspelen van muziek rond 160-170 durf ik nog niet aan aangezien de speakers nog net nieuw zijn...
Probleem 2
Wanneer ik TV kijk en de TV op een zender zet met geen geluid en de volume van de versterker opschroef naar ±170 dan hoor ik weer erg veel ruis en een brom maar dan met een hogere toon... Dit gebeurd dus pas op de hogere volumes 160-170.
Wat heb ik al gedaan?
- Ik heb de banaanstekkers gecontroleerd en meerdere malen opnieuw aangebracht en aangesloten.
- De speakerkabels uit de buurt gehouden van stroomkabels en andere audiokabels.
- De versterker op een ander stopcontact aangesloten.
- Verschillende uitgangen van de versterker getest.
- Op internet gekeken of het normaal is dat er ruis hoort te zitten in versterkers en luidsprekers. Kon hier geen eenduidig antwoord over vinden.
Niets van bovenstaande heeft geholpen!
Wat heb ik nog niet gedaan?
- Andere speakerkabels aansluiten.
- Andere audiokabels aansluiten.
Vragen!
1. Mag er ruis zitten in het signaal wat de versterker doorstuurt naar de speakers?
2. Zo ja...mag dat op alle volumehoogtes?
3. Kan het te maken hebben met het feit dat mijn speakers nog nieuw zijn?
4. Kan ik van deze ruis en brom afkomen? Zo ja...hoe? Waar ligt het aan?
5. Kan een DAC bovenstaande problemen oplossen?
Ik ben nog helemaal nieuw in de Hifi wereld