[Brom en Ruis] Wat is het en hoe kom ik er van af?

Pagina: 1
Acties:

• Flatwhite
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-12 15:32
Sinds twee dagen ben ik de eigenaar van een nieuwe Densen B110 versterker en een setje B&W CM1 luidsprekers. :9~ _/-\o_

De speakers zijn aangesloten op de Densen dmv. van Monster speakerkabels (beide ±3,5 meter) met aan de kant van de versterker en speakers banaanstekkers. Vervolgens zijn er verschillende bronnen op de Densen aangesloten.

1. Mac mini via Jack > r/w tulp (± 2 m)
2. Sony TV dmv. de output uitgang van de TV mbv. r/w tulp > r/w tulp (±5 m)
3. PS3 dmv. MultiAV > r/w tulp (± 2 m)

Probleem 1
Ik heb het volgende "probleem". Wanneer ik de Mac mini gebruik om Muziek te luisteren dan heb ik op normale volumes een lichte brom en een sissend geluid (ruis) op de achtergrond. Dit is eigenlijk niet of nauwelijks te horen wanneer er iets wordt afgespeeld. Wordt er echter niets afgespeeld en ik zet de volume wat hoger (200 = max) naar bijvoorbeeld 160-170+ dan hoor je de brom incl. ruis erg goed en is het zelfs storend. Maar het afspelen van muziek rond 160-170 durf ik nog niet aan aangezien de speakers nog net nieuw zijn...

Probleem 2
Wanneer ik TV kijk en de TV op een zender zet met geen geluid en de volume van de versterker opschroef naar ±170 dan hoor ik weer erg veel ruis en een brom maar dan met een hogere toon... Dit gebeurd dus pas op de hogere volumes 160-170.

Wat heb ik al gedaan?
- Ik heb de banaanstekkers gecontroleerd en meerdere malen opnieuw aangebracht en aangesloten.
- De speakerkabels uit de buurt gehouden van stroomkabels en andere audiokabels.
- De versterker op een ander stopcontact aangesloten.
- Verschillende uitgangen van de versterker getest.
- Op internet gekeken of het normaal is dat er ruis hoort te zitten in versterkers en luidsprekers. Kon hier geen eenduidig antwoord over vinden.

Niets van bovenstaande heeft geholpen!

Wat heb ik nog niet gedaan?
- Andere speakerkabels aansluiten.
- Andere audiokabels aansluiten.

Vragen!
1. Mag er ruis zitten in het signaal wat de versterker doorstuurt naar de speakers?
2. Zo ja...mag dat op alle volumehoogtes?
3. Kan het te maken hebben met het feit dat mijn speakers nog nieuw zijn?
4. Kan ik van deze ruis en brom afkomen? Zo ja...hoe? Waar ligt het aan?
5. Kan een DAC bovenstaande problemen oplossen?

Ik ben nog helemaal nieuw in de Hifi wereld :). Het kan dus heel goed zijn dat ik iets over het hoofd zie of er stomweg gewoon niets van af weet. Vandaar dat ik mijn vragen hier stel...

Verwijderd

Is het geen aardlus doordat je versterker ook is aangesloten via coax kabel (radio)?

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:54
ha Burkan,

waarschijnlijk is het een storing van je bronnen in verband met je versterker. omdat het ongebalanceerde kabels zijn pak je altijd wel ergens een storingkje op(het zei bij de TV/Mini, of gewoon de stroom die naar je versterker loopt.) dit is geen probleem voor je speakers. en zeker als je het niet zo ongelofelijk hard wil zetten. ook geen probleem voor je oren lijkt me. het helpt om het signaal naar je versterker toe zo hoog mogelijk te hebben, terwijl je versterker volume zo laag mogelijk staat. dan is er in ratio veel minder ruis ten opzichte van signaal. en zou je het niet meer kunnen horen.

dit is mijn inbreng!

• Flatwhite
djoenez schreef op zondag 03 mei 2009 @ 01:02:
ha Burkan,

waarschijnlijk is het een storing van je bronnen in verband met je versterker. omdat het ongebalanceerde kabels zijn pak je altijd wel ergens een storingkje op(het zei bij de TV/Mini, of gewoon de stroom die naar je versterker loopt.) dit is geen probleem voor je speakers. en zeker als je het niet zo ongelofelijk hard wil zetten. ook geen probleem voor je oren lijkt me. het helpt om het signaal naar je versterker toe zo hoog mogelijk te hebben, terwijl je versterker volume zo laag mogelijk staat. dan is er in ratio veel minder ruis ten opzichte van signaal. en zou je het niet meer kunnen horen.

dit is mijn inbreng!
Dank!

Inderdaad hielp dit wel een beetje. Ik heb de Mac mini nu op max. volume staan en nu hoef ik de versterker minder hoog te zetten om qua volume hetzelfde geluid te krijgen. Echter vraag ik mij af of die brom ook zo hoort?

M.b.t. de ruis vraag ik mij af waarom het zo verschilt tussen de TV en Mac mini...
Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2009 @ 01:01:
Is het geen aardlus doordat je versterker ook is aangesloten via coax kabel (radio)?
Als het aangesloten hebben van een coax kabel een vereiste is om een aardlus te krijgen dan zal dat het in dit geval niet zijn, aangezien ik alleen de gemelde apparaten heb aangesloten op de versterker (MM, TV en PS3).

Als het toch een aardlus blijkt te zijn...Hoe kan ik dit testen/oplossen?

[ Voor 18% gewijzigd door Flatwhite op 03-05-2009 01:08 ]

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-12 20:18
1. Aardlus 2. Mantelstroomfilter
De combinatie van radio/tv kabel - tv - versterker - boxen levert vaak een brom op vanwege een aardlus. Door een mantelstroomfilter tussen de kabel en tv te plaatsen kun je deze brom weghalen.

De CSL/OT kroeg !

• Flatwhite
Dadona schreef op zondag 03 mei 2009 @ 01:07:
1. Aardlus 2. Mantelstroomfilter
De combinatie van radio/tv kabel - tv - versterker - boxen levert vaak een brom op vanwege een aardlus. Door een mantelstroomfilter tussen de kabel en tv te plaatsen kun je deze brom weghalen.
Ik gebruik Digitenne van KPN GEEN decoder, maar met CAM-module. Dus dan is het:

Antenne > antenne kabel > TV > audiokabel > Versterker > speakerkabels > Luidsprekers

- Geldt de mantelstroomfilter dan nog steeds als oplossing?
- Als ik de antennekabel loskoppel, moet dan de brom/ruis weg zijn?

Verwijderd

Klopt 't dat je met de PS3 nergens last van hebt?
En klopt 't dat 't pas stoort wanneer je de Densen (toch geen kleine jongen) op 80+ % van z'n vermogen zet?
Zo ja, dan zoek je denk ik problemen die er in de praktijk niet of nauwelijks zullen zijn. Als je bij normaal muziekluisteren het volume zo opschroeft zullen je CM1's en vooral je oren niet blij met je zijn, en een beetje brom/ruis is dan wel 't laatste waar je je aan zult ergeren. En ik denk dat zowel bij de Mac Mini als bij de TV de audio output nou niet echt van geweldige kwaliteit zal zijn, met weinig aandacht voor de afscherming.

Probeer 's een goede CD-speler als bron, of een externe DAC aan je Mac, en luister dan 's of het 'probleem' zich nog steeds voordoet. Je versterker en speakers verdienen sowieso bronnen van goede kwaliteit.

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-12 20:18
Flatwhite schreef op zondag 03 mei 2009 @ 01:12:
[...]- Geldt de mantelstroomfilter dan nog steeds als oplossing?
- Als ik de antennekabel loskoppel, moet dan de brom/ruis weg zijn?
Als na het loshalen van de antennekabel de brom weg is, dan moet je inderdaad een mantelstroomfilter plaatsen.

De CSL/OT kroeg !

• Flatwhite
Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2009 @ 10:51:
Klopt 't dat je met de PS3 nergens last van hebt?
En klopt 't dat 't pas stoort wanneer je de Densen (toch geen kleine jongen) op 80+ % van z'n vermogen zet?
Zo ja, dan zoek je denk ik problemen die er in de praktijk niet of nauwelijks zullen zijn. Als je bij normaal muziekluisteren het volume zo opschroeft zullen je CM1's en vooral je oren niet blij met je zijn, en een beetje brom/ruis is dan wel 't laatste waar je je aan zult ergeren. En ik denk dat zowel bij de Mac Mini als bij de TV de audio output nou niet echt van geweldige kwaliteit zal zijn, met weinig aandacht voor de afscherming.
Dat dat ik ook al. De audio output van deze twee zijn niet zo geweldig inderdaad. Maar mag de ruis ook aanwezig zijn op lage volumes? Met de PS3 heb ik het een en ander nog niet goed kunnen testen...ga ik vanavond doen...
Probeer 's een goede CD-speler als bron, of een externe DAC aan je Mac, en luister dan 's of het 'probleem' zich nog steeds voordoet. Je versterker en speakers verdienen sowieso bronnen van goede kwaliteit.
Ben evt. ook van plan een DAC aan te schaffen (Cambridge Audio DAC Magic) alleen vroeg ik mij af of dit inderdaad een verschil gaat maken. De TV, Mac min en PS3 hebben allen digitale outputs. Dus als dit de ruis en brom weg zou nemen dan is het zeker het overwegen waard.
Dadona schreef op zondag 03 mei 2009 @ 11:19:
[...]
Als na het loshalen van de antennekabel de brom weg is, dan moet je inderdaad een mantelstroomfilter plaatsen.
Antennekabel los gehaald en de brom is er nog steeds :/ ...dus geen mantelstroomfiler nodig...

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06 14:18
Ik zou ook zeggen mac & TV even loskoppelen, en kijken of je dezelfde bom&ruis hebt van je PS3 of een andere bron, want de TV lijkt mij ook het probleem, mac kan de 2e zijn.
Het hoeft niet perse de coax-kabel te zijn, maar het kan ook de TV zelf zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door W0153R op 03-05-2009 11:36 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Als je een DAC aanschaft, sluit deze dan optisch aan, dan kun je er zeker van zijn dat je geen storing oppikt van bijv. de PC. Als ik bijv. mijn DAC via USB aansluit hoor ik ook een licht piepje op de achtergrond wat mijns inziens gewoon storing is op de USB bus.

• Flatwhite
OK ik heb inmiddels mijn PS3 ook getest en wat blijkt... als ik de volume opschroef tot 165+ (max = 200) dan hoor ik de brom incl. ruis erg goed.

Bovenstaande geld dus voor alle apparatuur, TV, Mac mini en PS3.

Op zich vind ik het niet meer zo erg aangezien ik nu de Mac mini van zichzelf harder heb gezet en dus de versterker minder hard hoef te zetten en de ruis/brom nauwelijks kan horen Dit geld ook voor de TV.

Toch wil ik er voor zorgen dat deze ruis nog minder wordt... Wordt dit zeker weten met een DAC opgelost, aangezien ik dan de TV via Toslink-out, de PS3 via Toslink-out en de Mac mini via USB OF Toslink-out op de DAC aan ga sluiten en vervolgens weer met r/w tulp naar de Densen laat lopen?

M.a.w. is een DAC de oplossing?
Pagina: 1