Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Is hacken in Nederland strafbaar?

Pagina: 1
Acties:

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
Even over de voorgeschiedenis van deze vraag: vandaag is van één van mn websites een pagina met nieuwsmededelingen tweemaal gehacked, alle mededelingen zijn verwijderd en nieuwe zijn toegevoegd met tekst van de hackers uit Roemenië en Brazilië. Inmiddels is de pagina hersteld en zijn stappen ondernomen om herhaling te voorkomen.
Terugkijkend in de logs kom ik op diverse websites waar regel voor regel wordt aangegeven hoe je een pagina zoals bij mijn website moet hacken en andere websites waar een soort wedstrijdje worden gehouden in het defacen van websites. Waar je al geen tijd voor hebt :(.
Zo zijn er ook websites die het hacken beschrijven en het over aangifte doen hebben. Maar geen één geeft een internetlink, zelfs de politie niet.

Is het nu zo in Nederland dat hacken helemaal niet strafbaar is, of dat er niets tegen gedaan kan worden omdat het dweilen met de kraan open is, of dat er niks tegen buitenlandse hackers gedaan kan worden?

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tegen buitenlandse hackers valt vrij weinig te doen, die moeten dan door de politie van dat land opgespoord worden en vaak wordt daar geen moeite voor gedaan bij kleine zaken zoals in jou geval je website.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:04
Waarom vraag je het of het in nederland strafbaar is, terwijl je eigenlijk al weet dat de hackers waarschijnlijk uit Roemenie en Bolivia komen?

Als je website gehackt word, kun je ook gewoon aannemen dat jouw beveiliging niet in orde is.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• PaulZ
Klopt dat mn beveiliging niet op orde was. Dat is hersteld inmiddels. Aangezien mijn site een nederlandse site is vroeg ik me af wat hiervoor geldt. Daarnaast ben ik gewoon ook behoorlijk over de zeik omdat er gegevens zijn verwijderd.

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:04
Ik ben mede-eigenaar van een net nieuw forum, waarop er 15 inactieve gebruikers zijn. Dit zijn mensen die zich wel hebben aangemeld, maar niet op het bevestigingsmailtje hebben gereageerd. Twee hebben zich wel bevestigd (FirstPilotPlane en FanReplicaWatch). Dit soort namen zijn het dan ook, ook de mailadressen die erbij horen zijn spamadressen. Ook hebben de aangemelde users een forum als standaard website staan, naar goedkope vliegtickets enz enz.

Ik denk niet dat je het tegenhoudt. Ik vraag me wel af hoe ze bij ons komen. Het is wel een hit bij de eerste pagina;s bij 'tichu', en dat woord kennen ze hier niet in Nederland, maarja, dan alsnog. Het is een spelletje, niet eens zo heel beroemd, dus ver van een normale zoekterm.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:36

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

mat.hi.as schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 22:33:
Ik ben mede-eigenaar van een net nieuw forum, waarop er 15 inactieve gebruikers zijn. Dit zijn mensen die zich wel hebben aangemeld, maar niet op het bevestigingsmailtje hebben gereageerd. Twee hebben zich wel bevestigd (FirstPilotPlane en FanReplicaWatch). Dit soort namen zijn het dan ook, ook de mailadressen die erbij horen zijn spamadressen. Ook hebben de aangemelde users een forum als standaard website staan, naar goedkope vliegtickets enz enz.

Ik denk niet dat je het tegenhoudt. Ik vraag me wel af hoe ze bij ons komen. Het is wel een hit bij de eerste pagina;s bij 'tichu', en dat woord kennen ze hier niet in Nederland, maarja, dan alsnog. Het is een spelletje, niet eens zo heel beroemd, dus ver van een normale zoekterm.
Tja, een te makkelijk registratiemechanisme en je hebt binnen no time spam accounts staan. Op zich heeft dat weinig met hacken te maken gezien men gewoon de daarvoor bedoelde registratie procedure (op een geautomatiseerde manier) gebruikt om accounts aan te maken in de meeste gevallen.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
mat.hi.as schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 22:33:

Tja meestal speuren die bots gewoon het internet af naar forums die software gebruiken waarop de bots zich kunnen registreren. Een goede captcha lost dat al op meestal, zeker omdat ze er in het geval van een simpele site er weinig/geen moeite voor doen om om de captcha heen te komen.

Echter is dat spammen iets heel anders dan het echt hacken van een site en dan content verwijderen e.d. Daartegen kun je alleen goed beveiligen... Want hacken is welliswaar strafbaar in de meeste landen maar zolang het een kleine site betreft zal er weinig worden gedaan aan het opsporen van daders. En al zeker in het buitenland.

[ Voor 8% gewijzigd door ik222 op 07-05-2009 14:52 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:58

Standeman

Prutser 1e klasse

Om even antwoord op je vraag te geven:

Ja, hacken is strafbaar. Het is iig niet toegestaan om een beveiliging te omzeilen wat neer komt op computer-vredebreuk.

Je kan aangifte doen en dat is in dit geval alleen maar leuk voor de statistieken. De kans dat bv. de politie hier naar de politie in Roemenie gaat bellen is nihil.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

De wet computercriminaliteit is nog strenger dan dat: het is niet toegestaan om ongeautoriseerd toegang te verschaffen tot een systeem (de exacte bewoordingen mag je opzoeken). Je hoeft tegenwoordig zelfs geen beveiliging meer te doorbreken om al strafbaar te zijn.

• PaulZ
Maar dan kunnen we in Nederland het nóg zo strafbaar stellen, als er verder niks aan gedaan wordt is het een wassen neus...

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 12:12
Yup. Daarnaast: politie noch rechters hebben totaal geen verstand van zaken. Niet dat ik daarmee hacken (of cracken? Weer die nare discussie) wil aanmoedigen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• machielse
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-12-2017
Maar digitale "huisvredebreuk" (wat hacken feitelijk is), is inderdaad (nogal) strafbaar. Opsporing e.d. is idd moeilijk.
Pagina: 1