SATA schijf traag door converter???

Pagina: 1
Acties:

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 11:20

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik heb een HP e-pc 40 welke ik gebruik om te downloaden en voor data opslag.
Films en fotos die op deze server staan worden dan gestream naar mn beiden Xboxen.

Omdat de 500gb HDD steeds meer vol begon te raken heb ik een Hitachi 1TB SATA schijf gekocht.
jammer genoeg heeft de HP geen SATA dus heb ik een SATA naar ATA converter gebruikt.
Deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://imgs.inkfrog.com/pix/youlcd/SATA_to_ATA_IDE_Converter_Adapter_(1).jpg

Viel me gelijk al op dat tijdens het downloaden CPU snel naar 100% ging.Aangezien er een Celeron 1200 in de HP zit dacht ik dat het daar aan lag.
Maar vandaag moets ik een bestand van 700 mb uitpakken met RAR en dit nam ongeveer 10minuten in beslag.

Daarom heb ik even mn HDD getest en dit kwam er uit:
Afbeeldingslocatie: http://static.zoom.nl/1f23e4a3f3d2b775b59199ac253b1333.jpg

Jammer genoeg kan ik niet even deze schijf in mijn PC hangen om nogmaals te testen.

Maar ik vraag me af of dit veroorzaakt wordt door de converter of is de schijf gewoon brak :|

iRacing Profile Flickr

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Staat je ATA controller niet op PIO ?

ATA is langzamer dan SATA, en je SATA schijf zal dan ook op ATA snelheden draaien, maar 2MB/s is wel heel erg weinig.

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Ik zou echt niet weten waar de controller op staat.Vraag me eigenlijk af of ik dat kan instellen op die PC.Deze is namelijk erg protected.Veel kun je niet instellen in het BIOS

iRacing Profile Flickr

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:14

Robtimus

me Robtimus no like you

seninha schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 22:06:
Ik zou echt niet weten waar de controller op staat.Vraag me eigenlijk af of ik dat kan instellen op die PC.Deze is namelijk erg protected.Veel kun je niet instellen in het BIOS
Control Panel -> System, Hardware Tab, Device Manager

Open de IDE controllers subtree, en voor elke IDE controller dubbelklikken, advanded tab, transfer mode. Deze moet je op "DMA if available" zetten, en dan (eventueel na een reboot als je het veranderd hebt) hoort de Current Transfer Mode iig geen PIO aan te geven.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En sommige controllertjes (met name de goedkope dingen) zijn gewoon extreem traag. Daar doe je helaas niets aan.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
De grote vraag is of jouw convertor DMA ondersteunt, en zo ja kun je dat aanzetten. Zo nee, dan ga je het niet met deze convertor op kunnen lossen. Prijs van de convertor is hier bijna irrelevant voor, de gebruikte convertor chip wel.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:07

Dima_2005

T.net-verslaafde

Als het deze is, dan zou me dat verwonderen, ik heb die zelf ook gehad, werkte toch aan een mooie 10-20MB/s, ok, is niet 100MB/s, maar wel snel genoeg voor me... Ik moest gewoon een oude HD backuppen van mijn oude pc, die was maar 25GB -> half uurtje :)

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Leolinedance
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 00:44
Maar is zo'n SATA -> ATA convertor dan normaalgesproken veel trager dan gewoon direct een ATA schijf erin hangen? Ik heb een ATA schijf in mijn laptop geïnstalleerd, de 2.5" Samsung HM160HC, en haal 65 MB/s max met een gemiddelde van goed 50 MB/s. En dit is een 5400 rpm schijf.

Die van jou moet veel sneller kunnen zijn. Is je processor geen bottelneck of een ander component in je systeem?

Mijn schijf schijnt dan wel de snelste 2.5" ATA schijf te zijn zo'n beetje maar dan nog moet die van jou beter presteren dan dit.

[ Voor 55% gewijzigd door Leolinedance op 03-05-2009 09:31 ]

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Dima_2005 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 09:10:
Als het deze is, dan zou me dat verwonderen, ik heb die zelf ook gehad, werkte toch aan een mooie 10-20MB/s, ok, is niet 100MB/s, maar wel snel genoeg voor me... Ik moest gewoon een oude HD backuppen van mijn oude pc, die was maar 25GB -> half uurtje :)
nee dat is hem niet. Ik heb de zelfde als op de foto die ik geplaatst heb.Weet alleen niet meer waar ik deze vandaan heb.

Vind het eigenlijk wel vaag dat zo'n converter alles kan vertragen.
Zal vanmiddag als ik thuis ben kijken of de HDD op PIO staat.

verder zou ik niet weten of de converter DMA ondersteunt en hoe je deze ingeschakeld (indien he antwoord ja is)

10MB/sec is toch even wat meer dan ik op dit moment haal :|

[ Voor 3% gewijzigd door seninha op 03-05-2009 11:40 ]

iRacing Profile Flickr

• seninha

seninha

god's right foot

Topicstarter
Even een update.

Ivm tijdsgebrek is het wat later van gekomen maar uiteindelijk even gekeken en schijf stond dus op PIO :|

Gelijk aangegeven dat ik het op Ultra DMA wou , systeem een herstart gegeven en HDtune gaf waardes van ongeveer 80MB/sec.
helemaal top dus.

Maar nu komt het.
Zodra er iets gedaan is, bv Unrar van bestanden of data overzetten dan wordt alles weer bagger traag.

Als ik dan HDtune opnieuw draai dan zie ik waardes van 10MB/sec 8)7
Enig wat helpt is een herstart.

Gisteravond nog van een DVD een ISO gemaakt,log ik vanmorgen in op mn server zie ik dat er pas 77% gedaan is.
Normaal duurt dit maximaal 30 minuten.

Erg vaag.

Nu weet ik dus niet of misschien de schijf het probleem is.
Morgen krijg ik een ander PC binnen welke een SATA board heeft, zal daar alles even proberen.

Hopelijk is het daarmee opgelost.

iRacing Profile Flickr

Pagina: 1