Van een Amd 64 3200+ S939 naar een X2 4200

Pagina: 1
Acties:
  • 538 views

• mhpwolf
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-01 12:14
Hoi, ik ben op het punt om een 2dehandse processor te kopen, heb nu een amd 64 3200 + S939), degene die ik misschien wel ga halen is een X2 4200 (S939).

Mijn vraag is zal ik echt veel verandering zien wat betreft spellen zoals hogere framrates, ik kan hem kopen voor een mooi prijsje, ben toch niet van plan om een nieuw pc te kopen dus ik dacht van dat deze upgrade de pc wel goed doet.

Mijn uberoude pctje :) :

Moederbord: asus a8ne
Grafische kaart: XFX 7800 GT 256 MB
Geheugen: 2 x 1 GB ddr
Processor: amd 64 3200 +, word misschien een X2 4200 :)

Alvast bedankt. :)

[ Voor 20% gewijzigd door mhpwolf op 02-05-2009 18:24 ]

• Axeor
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-07-2023
Google eens naar reviews of benchmarks van beide CPUs :)

• tiescarbo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-04-2024
Zelf al benchmarks opgezocht? Zijn goed te vinden met google :) .

• mhpwolf
Ben ik op het moment mee bezig :)

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Hangt er vanaf wat je ermee van plan bent. Ik denk niet dat je veel zult merken in het dag dagelijks gebruik, dus bij het browsen, muziek luisteren etc. Wanneer je gaat renderen (video, audio, foto's) ga je wel degelijk verschil merken dus in dat opzicht zou de upgrade zeker verantwoord zijn.
Voor games en dergelijke hangt het er vanaf welke videokaart je nu hebt. Als je cpu een bottleneck vormt voor je videokaart dan zou ik zeker aanraden om de upgrade te doen! :)

edit:

Zie nu dat je een 7800GT hebt, kijk eens naar jouw 3DMark score's, FPS in games enzo en ga dat dan eens vergelijken met resultaten uit benchmarks waar een dual core setup gebruikt wordt die te vergelijken valt met de X2 4200. Als dat een groot verschil oplevert kun je maar beter upgraden.

[ Voor 24% gewijzigd door Renegade! op 02-05-2009 18:29 ]

• mhpwolf
Renegade! schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 18:26:
Hangt er vanaf wat je ermee van plan bent. Ik denk niet dat je veel zult merken in het dag dagelijks gebruik, dus bij het browsen, muziek luisteren etc. Wanneer je gaat renderen (video, audio, foto's) ga je wel degelijk verschil merken dus in dat opzicht zou de upgrade zeker verantwoord zijn.
Voor games en dergelijke hangt het er vanaf welke videokaart je nu hebt. Als je cpu een bottleneck vormt voor je videokaart dan zou ik zeker aanraden om de upgrade te doen! :)
Videokaart staat in mn post.

Verwijderd

dat ga je merken
Ik ben van een amd 64 3200+ naar een amd x2 3800+ gegaan.
Maar je merk dit alleen met games die dual core ondersteunen .
Als je een game heb die alleen singelcore ondersteunt is deze net zo snel als je huidige versie.

Toen ik min x2 3800+ overklokte naar dik 2600mhz was er een echte speed boost (vergelijkbaar als een x2 5600+)

Mijn vga kaarten waren toe nvidia 7900gt-top overklok in sli .
Aangezien je een 7800gt heb zal de toekomste cpu zeker een boost geven in games.

• mhpwolf
Bedankt voor alle reacties mensen, heb m toch maar meteen gehaald voordat ie weg was :) . Ga hem zo even op het moederbord monteren.

Ik kan de oude processor gewoon vervangen met de nieuwe toch en dan meteen weer opstarten, ik bedoel ik hoef dan geen complete format of zo te doen neem ik aan, gewoon de nieuwe erin en opstarten maar, hoop ik :).

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 20:36
In principe zou het meteen moeten werken.
Check voor de zekerheid even in je BIOS of de CPU goed wordt herkend en doe anders een BIOS update.

• mhpwolf
friggler schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 20:44:
In principe zou het meteen moeten werken.
Check voor de zekerheid even in je BIOS of de CPU goed wordt herkend en doe anders een BIOS update.
Ok, ik ga beginnen aan mn avontuur :) , hoop dat ik nog wat koelpasta heb liggen ergens :).

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

mhpwolf schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 20:48:
[...]

Ok, ik ga beginnen aan mn avontuur :) , hoop dat ik nog wat koelpasta heb liggen ergens :).
Niet hopen maar zeker weten ;) Koelpasta is heel belangrijk, ik zou zelfs een dagje wachten als je het nu niet hebt liggen.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik weet niet zeker of dit zomaar gaat werken, van single core naar dual core (HAL en zo). Verder denk ik dat je er niet echt veel van zal merken in perfomance

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 20:43

KneoK

Not in a million lightyears

Henk007 schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 21:42:
Ik weet niet zeker of dit zomaar gaat werken, van single core naar dual core (HAL en zo). Verder denk ik dat je er niet echt veel van zal merken in perfomance
Van single- naar dualcore ga je zeker wel merken, alleen of je het ook merkt in de genoemde apps (vooral spellen als ik de TS goed begrijp) is een ander verhaal. Ik ben zelf ooit van een 3000+ naar een 3800+ dualcore gegaan en dat was echt de moeite waard.

Edit: wat HAL betreft kun je overigens best gelijk hebben, daar zit in ieder geval nog een uitdaging voor de TS :)

[ Voor 10% gewijzigd door KneoK op 02-05-2009 21:54 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:59
KneoK schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 21:52:
[...]
Edit: wat HAL betreft kun je overigens best gelijk hebben, daar zit in ieder geval nog een uitdaging voor de TS :)
Nee hoor, met dit tooltje zou het geen enkel probleem moeten zijn: Hardware.Info: HALu ;)

• mhpwolf
Mensen mensen stop! :)

Niet te geloven, had al een gevoel dat dit weleens het geval kon het zijn. Toen ik deze processor zag stond er niet bij dat het een s939 was, maar ook niet dat het een am2 was. Dus ik die gast bellen voor meer info, hij vertelt me dat het toch echt een s939 processor is.

Dus ik heel blij opgehaald voor 30 euro, vond het eigenlijk te mooi om waar te zijn maja :) . Ik doe mijn kast open, haal de oude eruit, had gelukkig nog wat koelpasta liggen, heel zorgvuldig en netjes pasta erop, maar toen gebeurde het he, ding paste er toch niet op, dus ik ging even de 2 processors met elkaar vergelijken, dan heb ik het over de achterkant de pinnetjes, was toch duidelijk te zien dat ze niet hetzelfde zijn.

Hier een foto, de linkse foto heeft hetzelfde layout als mijn eigen processor, en de rechtse heeft de layout van de processor die ik net heb opgehaald:

Afbeeldingslocatie: http://www.pichost.nl/uploads/df1478bba1.jpg

Ik voel me nu best een noob op computergebied maar ik kon niet zien of het een am2 processor was toen ik bij die gast was, ook was het me niet bekend hoe de pin layout er uit zou moeten zien, het enige wat ik zag op de processor wat me een beetje bekend leek was dit, zie foto:

Afbeeldingslocatie: http://www.pichost.nl/uploads/e149133d8e.jpg

Zag nergens am2 staan maar ook geen s939 8)7 , dus nam ik maar aan dat het om een s939 ging, en die gast zei dat dus ook de hele tijd maar ja, het gaat dus duidelijk om een am2. Ik heb die jongen er al over gebeld en heb het hem verteld, breng hem morgen weer terug.

Toch bedankt voor alle hulp :) . Wat mij betreft mag er een slotje op.

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:54
Dit is ook erg slordig van diegene die hem verkocht.
Daarnaast is 30 euro erg weinig voor een X2 Cpu op s939.
Ik heb mijn 4800+ laatst verkocht voor 120 euro :)

Gewoon een beetje zoeken op internet. De dual core is wel echt een stuk sneller dan de single core. Ik was zelf ook van een 3200+ naar een 4800+ gegaan. Dat scheelde echt enorm. Vooral in de laatste games.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:59
Sja, jammer. Links onderin zie je ook bij de rechter CPU een extra pin zitten, 940 i.p.v. 939 pinnen dus, een AM2. Had je verder ook niet zo één twee drie kunnen weten, zeker niet als de verkoper jouw vertelt dat het een S939 is. Slordig, maar helaas. Je kan natuurlijk altijd nog even hier op Tweakers een advertentie maken dat je op zoek bent naar een S939 X2: Vraag en Aanbod, of even op Marktplaats zoeken. Als je er één wilt, kan ik je wel aanraden niet te lang te wachten met het halen van zo'n CPU, want er zijn nog best wel wat mensen die er één willen op hun oude systeem te upgraden en het aanbod is schaars (ze worden niet meer geproduceert, dus je zult het echt van 2de handsjes moeten hebben). Succes verder.

edit:
Ik voel me nu best een noob op computergebied
Er staat ook niet voor niets 'NAAB' als serienummer op de IHS van de CPU :P nofi natuurlijk

[ Voor 8% gewijzigd door Bitage op 02-05-2009 22:41 ]

• mhpwolf
Was zeker slordig van die gast, toen ik hem opbelde van dat ie niet paste zei die nog dat ie wel een am2 moederbordje had liggen, lol. Ik zei nee laat maar hoeft niet.

Afentoe kijk ik weleens of er nog s939 x2 processoren tweedehands te koop zijn, maar zoals jullie al zeggen zijn ze schaars en ook al heb je wat gevonden is er al vaak op geboden en word het toch te duur vind ik. Maar misschien heb ik wel een keer geluk of moet ik toch maar een heel nieuw systeem kopen :) .

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

mhpwolf schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 18:25:
Ben ik op het moment mee bezig :)
We verwachten echter dat je dit doet voordat je een topic opent, maar sowieso is er over een single vs dualcore S939 cpu is er meer dan zat te vinden.
Dit topic gaat dicht, omdat je met een beetje vooronderzoek je prima je eigen vraag had kunnen beantwoorden.

• mhpwolf
Key Terwie :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Moet je hem natuurlijk wel op slot zetten :X

* TERW_DAN slaat zichzelf voor z'n kop 8)7
Pagina: 1