Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Probleem Cooler Master M520

Pagina: 1
Acties:

• Maarten_R
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 28-12-2021
Dag mensen,

Voorheen had ik het vermoeden dat mijn 420W voeding in mijn pc het niet helemaal aan kon, de videokaart trok teveel vermogen. Vandaag heb ik daarom een 520W voeding gekocht, namelijk de Cooler Master M520.

Eenmaal thuisgekomen de boel geïnstalleerd bleek dat de grote stekker 4 pinnen te groot bleek te zijn. Mijn moederbord is nog van de oude stempel, één met AGP aansluiting :). Gelijk even een belletje naar de winkel gedaan, ze zeiden me dat ik die er af mocht knippen (goed gekeken naar welke 4 er af moesten). Dit bleek inderdaad te werken en de stekker past nu goed op het moederbord.

Nu echter bij het opstarten van de pc komt hij volledig door de boot. Echter, waar Windows het zaakje moet overnemen crashed de pc volledig en valt weer terug in de boot.
De pc is aangesloten op een stopcontact met aarde...

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-11 10:03
Heb je wel je videokaart aangesloten op de voeding?

En, je zegt dat je een oud moderbord hebt, met AGP. Heb je wel gecontroleerd of de amperage op de 3.3 en 5 lijnen genoeg is? Daar zit een verschil tussen oudere moederborden en nieuwere. Laatste keer dat ik een voeding ging halen een P4 moederbord met AGP (HD3850) was dat de grootste uitdaging.

12V-lijn lijkt me geen probleem. Als je een flinke proc en videokaart hebt, trek je daar max 250 Watt vanaf. Dat gaat met elke 400W voeding wel lukken, mits je geen B-merk meuk hebt.

Wat ik alleen niet snap. Je had het vermoeden dat je videokaart teveel van je voeding trok. Welke voeding en welke videokaart??? En heb je je vermoeden bevestigd of heb je op de gok een andere voeding gehaald.

[ Voor 22% gewijzigd door Klaus_1250 op 02-05-2009 17:41 ]

• Maarten_R
Klaus_1250 schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 17:38:
Heb je wel je videokaart aangesloten op de voeding?

En, je zegt dat je een oud moderbord hebt, met AGP. Heb je wel gecontroleerd of de amperage op de 3.3 en 5 lijnen genoeg is? Daar zit een verschil tussen oudere moederborden en nieuwere. Laatste keer dat ik een voeding ging halen een P4 moederbord met AGP (HD3850) was dat de grootste uitdaging.

12V-lijn lijkt me geen probleem. Als je een flinke proc en videokaart hebt, trek je daar max 250 Watt vanaf. Dat gaat met elke 400W voeding wel lukken, mits je geen B-merk meuk hebt.

Wat ik alleen niet snap. Je had het vermoeden dat je videokaart teveel van je voeding trok. Welke voeding en welke videokaart??? En heb je je vermoeden bevestigd of heb je op de gok een andere voeding gehaald.
Bedankt voor je hulp

De voeding is inderdaad aangesloten op de videokaart _/-\o_
Ik heb voor de zekerheid even een aparte kabel aangesloten op de videokaart, mocht niet baten.

Over het moederbord weet ik niet veel, wel weet ik het volgende van de oude voeding:

oude voeding:
3.3v = 20A
5.v = 25A
12v = 16A

nieuwe voeding:
3.3v = 25A
5.v = 20A
12v = 19A

Wat betreft het kopen van een nieuwe voeding. Voorheen had ik een simpele videokaart welke enigszins wel goed draaide op deze bak. Het enige dat veranderd is sinds de nieuwe videokaart is dat het beeld soms knippert of de pc af en soms vast liep tijdens bijvoorbeeld C&C3 bij hoge instellingen.

Tevens leverden de usb aansluiting tijdens normaal gebruik niet genoeg voeding voor mijn externe harde schijf. Welke perfect werkt op 1 usb aansluiting op mijn macbook.

De videokaart betreft trouwens een Point of View Geforce 7600 GT

Verwijderd

Kijk die specificaties aub nog eens na, die lijken me vrijwel onmogelijk.

Post anders een foto van de specs-sticker op beide voeding. En uiteraard moeten alle connectoren juist ingeplugd zijn. Dus ook de 4 pins 12V connector voor de cpu.

• Klaus_1250
Tevens leverden de usb aansluiting tijdens normaal gebruik niet genoeg voeding voor mijn externe harde schijf. Welke perfect werkt op 1 usb aansluiting op mijn macbook.
Dat kan heel goed aan de USB-controller op je moederbord liggen, niet zozeer aan de voeding. Ondersteunde die wel apparaten die meer amperage vragen als standaard??? Een externe HD zonder eigen voeding kan alleen werken als die het met de USB-controller kan eens worden om meer amps te krijgen èn als die amps beschikbaar zijn.
Ik heb voor de zekerheid even een aparte kabel aangesloten op de videokaart, mocht niet baten.
Confused. Aparte kabel???
nieuwe voeding:
3.3v = 25A
5.v = 20A
12v = 19A
Sidenote, maar dat zijn de piekwaarden. Continu zal eerder; 3.3v = 20A, 5v = 15A en 12v = 14A zijn. Is de videokaart wel op een andere 12v lijn aangesloten als de proc? Welke processor heb je trouwens?

[ Voor 9% gewijzigd door Klaus_1250 op 02-05-2009 18:20 ]

• Maarten_R
Klaus_1250 schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 18:18:
[...]

Dat kan heel goed aan de USB-controller op je moederbord liggen, niet zozeer aan de voeding. Ondersteunde die wel apparaten die meer amperage vragen als standaard??? Een externe HD zonder eigen voeding kan alleen werken als die het met de USB-controller kan eens worden om meer amps te krijgen èn als die amps beschikbaar zijn.

[...]

Confused. Aparte kabel???

[...]

Sidenote, maar dat zijn de piekwaarden. Continu zal eerder; 3.3v = 20A, 5v = 15A en 12v = 14A zijn. Is de videokaart wel op een andere 12v lijn aangesloten als de proc? Welke processor heb je trouwens?
Kan iid aan de usb controller liggen maar vaak was het zo, hoe meer usb aansluitingen ik gebruikte. Hoe minder er gingen werken...

Ik heb even een aparte voedingskabel aangesloten van de voeding naar de videokaart, mag normaal niet per direct wat uitmaken...

Ik heb een pentium 4, 3.3 ghz proc als ik het goed heb...

Wat betreft het kortknippen van de grote stekker;

Om de stekker 'passend' te maken (aangezien hij maar op 1 manier past) heb ik pin 11/12 & 23/24 afgeknipt. Dat is 12V geel / 3.3V Oranje & 5V rood / COM zwart...

Wat ik niet snap is dat de stekker aan de andere kant streepjes heeft zitten, was dit een indicatie om de stekker korter te knippen op die plek? Maar dan zou de stekker niet passen ivm vierkante en ronde plugjes...

Wat ik ook apart vind, als ik de voeding uit de videokaart haal.. doet de pc precies hetzelfde als dat ik de voeding er wel in heb.

I'm confused.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Wat heb je nu afgeknipt? Je moet namelijk helemaal niks afknippen. Afknippen betekend geen garantie meer. ;)
En een kapotte voeding meestal. :p
En zoals disco stu al zegt de specs van 1 van de 2 voedingen klopt sowieso al niet. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11 21:35
Inderdaad, afknippen is weg garantie.
En bij mijn weten heeft Coolermaster een "afschuif" systeem, waarmee je 4 van de 24 pinnen van de ATX-connector kan afschuiven indien hij op een oude PC wordt gebruikt.
Je hebt wel de clip van de ATX-connector over het "nokje" van de aansluiting op het moederbord?

• -The_Mask-
  • Niet online
En ik mis ook nog specs van je hele systeem en niet steeds 1 dingetje vertellen in 1 post want dat is een beetje onoverzichtelijk. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• Maarten_R
Brede P schreef op zondag 03 mei 2009 @ 10:12:
Inderdaad, afknippen is weg garantie.
En bij mijn weten heeft Coolermaster een "afschuif" systeem, waarmee je 4 van de 24 pinnen van de ATX-connector kan afschuiven indien hij op een oude PC wordt gebruikt.
Je hebt wel de clip van de ATX-connector over het "nokje" van de aansluiting op het moederbord?
Geen afschuifsysteem hier, misschien heb ik me hierin vergist want ik dacht dat de winkelier afknippen zei, zou ook afknikken geweest kunnen zijn... Afknikken noch afschuiven gaat niet...

En nee, de clip ziet niet over het nokje, anders zou de stekker niet passen in de daarvoor bestemde pinnen. Aangezien de ene rond is, de ander vierkant...

Nu zie ik op internet dat er ATX 24 naar 20 pin converters zijn...
Afbeeldingslocatie: http://www.graficall.nl/ProductImages/3334P.jpg

Nu ik mijn oude voeding aansluit zoals voorheen werkt het zaakje ook niet meer. Ik denk dat mijn moederbord het begeven heeft.

Wat betreft de specs.. geen idee eerlijk gezegd. Ik weet zoals eerder gezegd heel weinig over dit systeem omdat ik het simpelweg zelf toentertijd niet heb aangeschaft of samengesteld. Ook kan ik geen serienummer vinden, waar zit deze meestal?

• -The_Mask-
  • Niet online
Bij het afknippen heb je waarschijnlijk dus je moederbord en je voeding gesloopt. :X
Beetje zonde. ;)
Vaak past de 24 pins gewoon op een 20 pins moederbord alleen steekt het 4 pins stukje over.

AMD Nieuwsdiscussie

• Maarten_R
Even een stukje van wikipedia:

"24-pin ATX12V 2.x power supply connector
(20-pin omits the last 4: 11, 12, 23 and 24)"

te vinden op: Wikipedia: Power supply rail

• Maarten_R
-The_Mask- schreef op zondag 03 mei 2009 @ 11:06:
Bij het afknippen heb je waarschijnlijk dus je moederbord en je voeding gesloopt. :X
Beetje zonde. ;)
Vaak past de 24 pins gewoon op een 20 pins moederbord alleen steekt het 4 pins stukje over.
Ik ben er bang voor, bij mij kon hij er niet overheen steken omdat mijn cpu in de weg zat..

Verwijderd

Maarten_R schreef op zondag 03 mei 2009 @ 11:00:
Wat betreft de specs.. geen idee eerlijk gezegd. Ik weet zoals eerder gezegd heel weinig over dit systeem omdat ik het simpelweg zelf toentertijd niet heb aangeschaft of samengesteld. Ook kan ik geen serienummer vinden, waar zit deze meestal?
Die staan normaal heel mooi overzichtelijk op een sticker op de voedingen, daar kan je misschien een foto van maken.
Als je ook een duidelijke foto kan maken van de connectoren die je gebruikt hebt en die je aangepast hebt verduidelijkt het de situatie misschien, want nu kunnen we maar een beetje onze verbeelding gebruiken over wat je gedaan zou hebben.

• Maarten_R
Afbeeldingslocatie: http://www.spekscheeters.nl/computer/IMG_8927.JPG

specs oude voeding:
Afbeeldingslocatie: http://www.spekscheeters.nl/computer/IMG_8929.JPG

specs nieuwe voeding:
Afbeeldingslocatie: http://www.spekscheeters.nl/computer/IMG_8931.JPG

• Maarten_R
-The_Mask- schreef op zondag 03 mei 2009 @ 11:50:
[...]

Afbeeldingen doen het niet. ;)
Kzag het, nu wel :P

• -The_Mask-
  • Niet online
Zo te zien heb je het wel goed afgeknipt. ;)
Maar als die het al niet meer met de oude voeding doet is er toch wat mis gegaan.

AMD Nieuwsdiscussie

Verwijderd

Plug je de 12V CPU connector wel in (met 4 pinntjes waar 2 gele en 2 zwarte kabels aanzitten) op de juiste plaats op het moederbord?

Afbeeldingslocatie: http://www.techaddicts.net/reviews/gp550/gp550.10.jpg

• Maarten_R
Verwijderd schreef op zondag 03 mei 2009 @ 12:08:
Plug je de 12V CPU connector wel in (met 4 pinntjes waar 2 gele en 2 zwarte kabels aanzitten) op de juiste plaats op het moederbord?

[afbeelding]
Jazeker, exact dezelfde plek waar de oude kabel ook zat...

• Klaus_1250
Kun je een foto'tje maken met een overzicht van hoe alles is aangesloten?
Ik heb even een aparte voedingskabel aangesloten van de voeding naar de videokaart, mag normaal niet per direct wat uitmaken...
Ik mis hier nog steeds iets. Wat bedoel je precies met een aparte voedingskabel? En van welke 12v rail komt die? 1, 2 of 3? En aan welke 12v rail hangt je proc?
Ik heb een pentium 4, 3.3 ghz proc als ik het goed heb...
Tis een 3,2 of een 3.4. 3.3 is er niet.

Ik heb een vergelijkbare setup als jou, met een P4 3.2 en een HD3850 AGP (die volgens mij wat meer trekt als een 7600GT) en die hangt zonder problemen aan een 430W voeding (Coolermaster iGreen). En twas dat de 380W destijds niet op voorraad was, anders had ik die genomen (uitgerekend en die kon ook genoeg vermogen leveren). Ik kan me dus niet voorstellen dat er te weinig vermogen is voor de installatie, dus ik mis iets in het hele verhaal.

• Maarten_R
Klaus_1250 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 14:44:
Kun je een foto'tje maken met een overzicht van hoe alles is aangesloten?

[...]

Ik mis hier nog steeds iets. Wat bedoel je precies met een aparte voedingskabel? En van welke 12v rail komt die? 1, 2 of 3? En aan welke 12v rail hangt je proc?

[...]

Tis een 3,2 of een 3.4. 3.3 is er niet.

Ik heb een vergelijkbare setup als jou, met een P4 3.2 en een HD3850 AGP (die volgens mij wat meer trekt als een 7600GT) en die hangt zonder problemen aan een 430W voeding (Coolermaster iGreen). En twas dat de 380W destijds niet op voorraad was, anders had ik die genomen (uitgerekend en die kon ook genoeg vermogen leveren). Ik kan me dus niet voorstellen dat er te weinig vermogen is voor de installatie, dus ik mis iets in het hele verhaal.
Hey,

Klopt, ik heb een 3.2 ghz proc, kleine typo.

Zonet heb ik het zaakje werkend gekregen. Het enige dat ik gedaan heb is chkdsk en fixboot runnen. Daarna bootte windows netjes! Misschien dat de harde schijf toch een tik heeft gehad ergens...

Na het runnen van flight simulator x lijkt het grafisch vermogen toch echt iets toegenomen te zijn... Daarnaast is hij volgens mij ook een stuk stiller, de pc staat in de huiskamer dus dat is ook wel wat prettiger.

Met aparte voedingskabel bedoelde ik een aparte kabel alleen en enkel voor de videokaart :)

Ik heb trouwens twee rails op de voeding... als ik het begrip rail goed begrijp. De processor krijgt voeding van een standaard (4 plug) kabel die samen met de voeding voor het moederbord (en een extra ongebruikte 8 plug kabel) uit hetzelfde gat komt dat niet aan te vullen of uit te pluggen valt. Die extra stekker is voor een nieuwer type moederbord volgens mij.

Bedankt voor de hulp allemaal!
Ik heb in ieder geval wel veel geleerd :P
Pagina: 1