Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeldude
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09-2024
Het lijkt me wel een keertje tof om rond te lopen met mn eigen werk op een shirt hoodie etc, maar dan wil ik wel beetje kwaliteit hebben voor mn geld. Heeft iemand hier ervaring met het laten printen / drukken van eigen werk op textiel? Zelf doen? laten doen? "Whats the way to go here?"

Dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat je zou kunnen doen is een afspraak maken met een kleine (textiel)zeefdrukkerij in de buurt. Je spreekt dan af dat je een doosje langs brengt met de artikelen die je wilt laten bedrukken, en het logo stuur je op als kant en klare PDF in zwart/wit (een echte lijntekening, op maat gemaakt en naar lettercontouren omgezet met Inkscape of Illustrator). Ga er van uit dat je alles laat drukken met één maat logo in één kleur (of hooguit twee formaten op één screen). Dan blijven de kosten beheersbaar (ik denk tussen de 50 en 120 euro).

Een andere leuke oplossing is machinaal laten borduren. Dat is nog beter geschikt voor kleine oplagen (geen screen nodig) en het ziet er iets luxer uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Als je kwaliteit wil hebben voor je geld zou ik je zeker afraden om naar een printshop te gaan. Zij 'printen' vaak ook op katoenen items, en als je een nette schone katoenen longsleeve meebrengen zullen ze daar zeker op willen printen, maar ik zou niet zeggen dat het jofel is.

Ten eerste kun je niet op donkere items printen, want de tonerlaag werkt alleen als 'multiply' dus donker op donker = nog donkerder en witte toner zit vaak niet in de machine van de copyshop... (er zijn whiteprint transfervellen maar zeer weinig copyshops bieden dat aan + veel handwerk) ten tweede ben je gebonden aan formaat A4 of anders formaat A3 en dan bedoel ik ook echt aan het hele vierkant. Je kan een eigen uitgesneden vorm bedenken maar het transparante doch glimmende vlak krijg je er gratis bij. De copyshopmedewerker kan het voor je uitknippen als je het lief vraagt maar het geeft een hoop heisa wanneer na het persen het papier eraf getrokken moet worden. Een groot vierkant vlak komt er als je het goed doet zonder moeite af, een vlak met een hoop details niet - en dan moet je gaan pulken, dan wordt de print koud en dan ben je heel ver van huis ;) .

Ik denk daarom ook dat zeefdruk de way-to-go is. Machinaal borduren lijkt me wel een fiks werkje. Als je een logootje op de borst wil dan lijkt het me wel te doen maar als je bijv. een fikse print achterop je rug wil, wordt dat dan niet heel zwaar? benoni, ik kan me er even geen voorstelling bij maken en ben toch wel benieuwd... kun je een plaatje posten van wat jij voor ogen hebt?

Voor zeefdruk zou je trouwens ook nog een lokale kunstacademie kunnen vragen. Iedere kunstacademie heeft wel een zeefdrukwerkplaats en als je een student zeefdrukken daar kent dan wil die vast wel wat voor je drukken in een middagje. Enkel... daarbij is kwaliteit niet altijd een garantie ;) ...soms ben je gewoon proefkonijn! :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-07 17:28
http://www.yourcupoftee.nl/

hier had ik wel goede evaringen mee

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een aantal shirts laten drukken bij Shirt a la minute in Groningen. Wit en rood op zwart. Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar die lui zijn goed, snel (4 uurtjes) en de kwaliteit is prima. (Als je wilt kan ik wel ff een foto posten.)

offtopic:
En ook nog: Pendulum! Nice 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeldude
Allereerst bedankt voor de reacties. Het gaat hier om een illustratie van denk ik 5 of 6 kleuren totaal, te zien in mn portfolio > http://www.digisphere.nl/index.php?categorie=graphics (bovenste) Deze wil ik laten drukken op een zwart of paars t-shirt zonder de achtergrond.

@benoni, machinaal laten borduren klinkt leuk, heb je ervaring met een bedrijf?

@Dark Blue, denk inderdaad dat ik het wil laten drukken. Printen lijkt me ook niet echt houvast.

@Exphy, ziet er op het eerste gezicht leuk uit, ik zal ze eens mailtje droppen om te vragen wat het kost om mijn creatie te drukken gezien erg toch wat meer kleur in zit dan wat ze laten zien.

@JBokma, ik woon zelf in Amersfoort (Utrecht) niet bepaald om de hoek dus ;) Werken ze ook via de post dat je weet?
offtopic:
Ja zeker Pendulum! Tarantula!

offtopic:
(ik doe het even al a Twitter anders word het een flinke quote bom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Pixeldude schreef op zondag 03 mei 2009 @ 14:53:
@benoni, machinaal laten borduren klinkt leuk, heb je ervaring met een bedrijf?
Hier in Tiel zat al jaren zo'n zolderkamerbedrijfje: Needle Decoration. Professioneel gezien ben ik zijdelings bekend met Kiki. Maar in Utrecht en Amersfoort zijn er ook vast wel reclamebedrijfjes of zeefdrukkerijen te vinden die dit erbij zijn gaan doen, borduurmachines zijn net zoals folieplotters en breedformaat-printers steeds algemener geworden de laatste jaren :)

Addit:
Oh, ik heb even het voorbeeld zitten bekijken (dat ontwerp is erg mooi bedacht trouwens)...
Drukwerk op donker textiel is uitvoerbaar in 3 of 4 kleuren, bijvoorbeeld op een gewone handcarousel met tussendroger. Met een tussendroger werken gaat niet zo heel snel, maar voor een kleine oplage maakt dat niet uit. Je drukt als eerste een clearing (een witte inktlaag, met een beetje puff in de inkt om het dikker te maken), dan tussendrogen, dan de geel en oranje. Het oranje kun je naar keuze met 2 screens doen, of op 1 screen met een stukje raster er in voor de middentint. Omdat er een witte onderlaag onder zit kan het raster iets fijner dan normaal voor textieldruk, dus dat ziet er van dichtbij ook nog redelijk netjes uit. Op een paars shirt zou je als vierde kleur misschien de zwarte omlijning nog mee kunnen laten drukken.

[ Voor 41% gewijzigd door benoni op 03-05-2009 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 16:52
zoals Benoni zegt, het ontwerp is zeer goed te zeefdrukken. Ik heb zelf jarenlang posters en t-shirts gezeefdrukt op een jongerenvereniging, dus heb er wel een beetje kijk op. (Jammer dat we voor shirts nooit dergelijke mooie ontwerpen zagen...). Nadeel van zeefdruk is meestal dat de prijs per kleur aantikt. Hier zou je inderdaad uit moeten gaan van minimaal 3 kleuren (met raster als Benoni zegt) en afhankelijk hoeveel je er aan kwijt wil zijn kan je altijd kiezen om of die tussenkleur toch volvlak te laten drukken of een zwarte rand. Ik heb helaas geen ervaring met puffinkt, we drukten altijd enkele malen wit, met als laatste minder druk op de rakel. Maar aangezien alles handwerk was zat er redelijk variatie per druk...
/me Zeker na het zien van het werk van Malleus op Roadburn heeft Savantas weer flink de kriebels gekregen om weer te gaan zeefdrukken...

[ Voor 13% gewijzigd door Savantas op 06-05-2009 17:30 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

benoni schreef op zondag 03 mei 2009 @ 16:16:
Addit:
Met een tussendroger werken gaat niet zo heel snel, maar voor een kleine oplage maakt dat niet uit.
Valt mee hoor, dat kan nog steeds sneller met halfautomaten dan menig persoon kan opvouwen ;)
Alleen boeit het bij deze bedrukking niet omdat het toch om een kleine oplage gaat :)
Je drukt als eerste een clearing (een witte inktlaag, met een beetje puff in de inkt om het dikker te maken),
puff zou ik lekker weglaten, gewoon dekwit is voldoende, puff zorgt ervoor dat je shirt wat uit vorm getrokken wordt en daar heb je niets aan in dit geval :)
dan tussendrogen, dan de geel en oranje. Het oranje kun je naar keuze met 2 screens doen, of op 1 screen met een stukje raster er in voor de middentint.
geel en orange zul je echt moeten tussendrogen als je het scherp wilt hebben, wat je wel wilt in dit geval ;)

maar bij een beetje drukkerij boeit dat niet, meestal is de kleinste molen 6 kleuren groot.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeN
  • Laatst online: 03-10 11:14

DukeN

ook @ www.leeralles.nl

Misschien past t hier niet in het topic en heel misschien hoor ik het ook niet te zeggen... maauh je kan gratis bestellen bij vistaprint

Couponcode is: introvista

Je kan tot 25 euro bestellen, dit is inclusief verzendkosten. Let wel even op de BTW ( die komt er na het bestellen nog op )

En je kan gewoon bestellen onder een gast account en een *nep* email adres als je het nodig vind. Let wel, het werkt echt. Kan je ook een muismatje bestellen.. of stickers... of een tuinbord... of allemaal ;)

Duken.nl meer dan downloaden | Leeralles.nl - Een waffeltastische plek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeldude
Daar is hij dan! 8)

Twitpic:
Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/5ogqkj.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Pixeldude op 18-07-2009 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
Gaaf geworden! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeldude
Thanks! Alleen jammer van de prijs :P

Wil nu ook wel wat meer werkt gaan laten drukken... echter zitten daar wel wat verloopjes in etc. dus dat word een andere techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
Ach, verloopjes kunnen ook wel, hoor. Alleen het raster bij textiel(zeef)druk moet niet te fijn zijn, anders loopt het te snel dicht. En met zeefdruk kun je prachtige irisdrukken maken! Alleen kost dat een paar keer drukken om een mooi verloop te krijgen, en met handwerk is het wat lastig strak te houden bij veel drukken...
Voorbeeld irisdruk ja, is flink oude poster ;) :
Afbeeldingslocatie: http://savantas.nl/foto/d/5432-2/hpim0509.jpg
Irisdruk is dus een verloopdruk van enkele kleuren. In dit geval donkergroen en donkerblauw. Je brengt op de zeef steeds om en om een kleur aan (of in geval van een enkel verloop links de ene gewenste kleur, rechts de andere) en vervolgens druk je de poster. Na een paar keer drukken gaan de kleuren steeds meer mengen, met een mooi verloop als resultaat.
Voor textiel kan men eerst een paar drukken op papier doen om een mooi verloop te krijgen, en dan het gewenste aantal drukken op textiel. Nadeel voor drukker is dat je uiteindelijk een bak met mengverf overhoudt, waar je vaak niets meer mee kan (vies bruin of grijs). En dat zal waarschijnlijk wel doorberekend worden in de prijs. Maar je kan altijd navraag doen, vantevoren. Zeefdruk is voor textiel wel de mooiste druktechniek, in ieder geval.

Kijk wel naar je ontwerp. Probeer zoveel mogelijk kleuren te beperken. Je kan natuurlijk zelf gaan zeefdrukken, bij de meeste volksuniversiteiten etc. kan je wel cursussen volgen, en soms ook de ruimte voor een middag oid huren.

@10goto10: Dat is ook een voordeel van zeefdruk. Het materiaal blijft nog ademen, al kan het met sommige opdrukken ook een plakkaat worden...

[ Voor 12% gewijzigd door Savantas op 22-07-2009 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10goto10
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-12-2024
Hey Pixeldude, welke druktechniek is het nou geworden? Ziet er netjes uit!

Ikzelf ben voor dit soort projecten (vectortekening, beperkt aantal kleuren, geen verloopjes, lichte kleuren op donker textiel) wel voorstander van "iron-on transfers". Dit is 'n witte folie waarop kleuren worden geprint, waarna het uitgesneden wordt en met een groot "wafelijzer" op het textiel wordt geperst. Houdt zich heel goed en kan vaak worden gewassen. De kleuren vervagen nauwelijks, en als je voor 'n jaren 80 retro-look gaat is dit ideaal.

Een beetje zoals die oude Mr. T of Knight Rider shirts van de markt vroeger, met zo'n lekkere glimmende plak plastic op je shirt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamwalker
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-07 11:39
Ziet er goed uit ook een leuk ontwerp!
Waar heb je het nou laten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeldude
Sorry voor de late reacties van mijn kant, druk druk druk :P

@10goto10 het is uiteindelijk textiel druk geworden. Je levert een illustrator file aan die halen zij door een plotter (een digitale snijmachine) en vervolgens word alles (met de hand) neer gelegd en met een hete druk pers op een shirt naar keuze gedrukt. Let wel; met deze techniek moeten je snijlijnen echt perfect kloppen!

@dreamwalker thanks, ik heb het uiteindelijk bij "Your Cup of T" in Amsterdam laten doen. Thanks @Exphy nog voor de tip! :)
Pagina: 1