AAM uitzetten op Hitachi schijf lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een Hitachi HDS721680PLA380 (80GB SATA) schijf in een Lenovo A55 Pentium e2160 computer. Bij deze HDD staat de AAM op quiet. Ik heb dit met diverse tooltjes uit proberen te zetten, echter zonder resultaat. Tooltjes zijn CrystalDiskInfo, HDDScan, Silentdrive en Hitachi's eigen (DOS) tool. Steeds heb ik de optie om AAM te disablen maar als ik de diverse programma's sluit en weer open dan staat de schijf weer op quiet. In de handleiding van Silentdrive staat dat het bios effect kan hebben na een reboot. Ik reboot echter niet. Reboot ik wel dan heeft dit ook geen effect. In het bios kan ik bovendien niets vinden. Weet iemand of je op deze schijf de AAM überhaupt kunt disablen? Overigens, ik heb dit laatst ook gehad met een andere Hitachi schijf in een zelfbouwsysteem.

[ Voor 6% gewijzigd door smvs op 02-05-2009 14:57 ]

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:38
Of de schijf het ondersteunt zou ik even nakijken in de documentatie die waarschijnlijk wel te vinden is op de site van Hitachi.

Ik heb ervaren dat het afhankelijk kan zijn van de controller waar de schijf mee is verbonden of je het kunt instellen.

• smvs
  • Niet online
Het is een 7K160 schijf. Uit dit document blijkt dat hij AAM heeft met iig twee modes (7.7 en 10.14): http://www.hitachigst.com...F389A/$file/d7k160_sp.pdf

Controller is een Intel ICH7.

• ParkOverall
Hoe werkt het met 'HD Tune Pro'?

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Heb je Maxtor amset al eens geprobeerd? Dat heeft bij mij nog weleens succes gehad.

[ Voor 196% gewijzigd door fckgw op 02-05-2009 19:27 ]

• smvs
  • Niet online
Dan krijg ik helaas weer hetzelfde. Als ik de schuif naar rechts zet en 'set' doe dan schuift deze dus weer naar links. Dat het vinkje bij enable uit staat zou kunnen suggereren dat AAM momenteel disabled is maar als ik hem aanvink en 'set' doe is dit vinkje weer weg. Ik kan er dus ook niets aan veranderen. Het lijkt mij dat AAM wel degelijk enabled is en gelockt is op 'low noise', de schijf maakt immers amper geluid en is traag.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/15ees8p.png

• ParkOverall
In welke stand staat de controller van de bewuste harde schijf? (IDE/RAID/AHCI)? Rommel daar eens mee en probeer het nog eens.

• smvs
  • Niet online
fckgw schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 19:23:
Heb je Maxtor amset al eens geprobeerd? Dat heeft bij mij nog weleens succes gehad.
Amset (Hiren's Boot CD) wil helemaal niks doen omdat het geen Maxtor schijf is.
ParkOverall schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 23:08:
In welke stand staat de controller van de bewuste harde schijf? (IDE/RAID/AHCI)? Rommel daar eens mee en probeer het nog eens.
Hij kan alleen maar op 'automatic' of 'serial ata' mode. Hij stond op de eerste, heb hem op de tweede optie gezet en dit hielp niet. Wel dank voor de input voor zover.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb toevallig pas zelf ook nog even aan de AAM van een paar 80GB Hitachi schijven (van een ander type) zitten sleutelen. Ik heb daar gewoon de Drive Feature Tool van Hitachi zelf voor gebruikt. Daar kun je met de Test optie ook direct het effect checken. Omdat er dan een tellertje loopt voor het aantal schijfoperaties kun je even meten hoe lang 1000 bewerkingen duren en dan zie je dat de winst aan minder geluid toch duidelijk ten koste van de performance gaat. Ik heb het dus maar uit laten staan.

Er van uit gaande dat die schijf als onderdeel van het systeem geleverd is vraag ik me ook af of Lenovo misschien custom firmware in die schijven gebruikt. Je zou bij hun even kunnen checken voor gegevens over deze schijf en evt. een utility.

In het document waar je naar linkte staat (p96):
The IDENTIFY DEVICE response word 83, bit 9 indicates that Automatic Acoustic Management feature is supported if set. Word 86, bit 9 indicates that Automatic Acoustic Management is enabled if set. Word 94, bits 7-0s contains the current Automatic Acoustic Management level if Automatic Acoustic Management is enabled, and bits 8-15 contain the Vendor's recommended AAM level.
Het stukje dat ik vet heb gemaakt zou kunnen betekenen dat AAM niet altijd 'supported' is evt. afhankelijk van de gebruikte firmware. De 'Vendor' verwijzing wijst ook in die richting.

Lenovo zal daar het beste het antwoord op moeten kunnen geven lijkt me.

8)

• smvs
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op zondag 03 mei 2009 @ 11:30:
Ik heb toevallig pas zelf ook nog even aan de AAM van een paar 80GB Hitachi schijven (van een ander type) zitten sleutelen. Ik heb daar gewoon de Drive Feature Tool van Hitachi zelf voor gebruikt. Daar kun je met de Test optie ook direct het effect checken. Omdat er dan een tellertje loopt voor het aantal schijfoperaties kun je even meten hoe lang 1000 bewerkingen duren en dan zie je dat de winst aan minder geluid toch duidelijk ten koste van de performance gaat. Ik heb het dus maar uit laten staan.

Er van uit gaande dat die schijf als onderdeel van het systeem geleverd is vraag ik me ook af of Lenovo misschien custom firmware in die schijven gebruikt. Je zou bij hun even kunnen checken voor gegevens over deze schijf en evt. een utility.

In het document waar je naar linkte staat (p96):

[...]

Het stukje dat ik vet heb gemaakt zou kunnen betekenen dat AAM niet altijd 'supported' is evt. afhankelijk van de gebruikte firmware. De 'Vendor' verwijzing wijst ook in die richting.

Lenovo zal daar het beste het antwoord op moeten kunnen geven lijkt me.

8)
Bij mij wil het dus niet met de feature tool (2.11, Hiren's Boot CD). Overigens, van de Hitachi site:
Features in Version 2.13
* Removed the function of acoustic management.
Oh ironie.

Ik denk dat idd alleen Lenovo overblijft.
Pagina: 1