Moederbord geeft te weinig/verkeerde fan-waardes aan

Pagina: 1
Acties:

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 20:36
Allereerst excuses voor de slechte topic titel, maar ik had geen idee hoe ik het beter kon omschrijven.

Nu het volgende:
Ik heb een Foxconn ELA (Socket 775) moederbord die in de verschillende meetprogramma's als Speedfan en HWMonitor verkeerde en ook te weinig waardes aangeeft wat betreft de fan rotaties.

Zo heb ik in HWMonitor het volgende:
FANS
|
|_ _FANIN0 1347RPM

Bovenstaande klopt denk ik, al heb ik geen idee om welke fan het gaat, maar ik heb ook het volgende:

FANS
|
|_ _FANIN0 21RPM

Verder heb ik (naast de CPU koeler) nog 4 fans aangesloten met de volgende indeling:
Aan de voorkant heb ik 2 12CM fans aan elkaar gekoppeld en van daaruit naar het mobo.

Achter heb ik een 12CM fan die op het mobo is geprikt en ook nog een 14CM fan die ook op het mobo is geprikt. Beide gebruiken dus een aparte aansluiting op het mobo.
Ik zou dus in Speedfan of HWMonitor 4 fans moeten zien, maar dit is niet het geval.

De grote vraag is nu of dit aan het moederbord ligt, of moet ik de problemen zoeken bij de uitlees apparatuur?
Ik heb overigens een BIOS update gedaan om te kijken of dat niet het probleem zou zijn, maar dit had geen enkel resultaat.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Kunnen ze sowieso wel de RPM uitlezen? Daar moet een fan een aparte aansluiting voor hebben dacht ik.
En die programma's zijn vaak niet betrouwbaar, wil je het echt weten neem dan een goede fancontroller. Dit soort problemen heb je op heel veel moederborden en met veel software.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-05 23:39

M2M

medicijnman

daarnaast kun je met speedfan de eventueel verkeerd uitgelezen fanwaarden aanpassen.
Trouwens, 2x12 fan op je moederbord geplugd? Gewoon doorgestoken bedoel je? paralel of serieel? en heb je het derde draadje dan ook doorgestoken?

-_-

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-05 20:36
Je moet het zo zien:

12CM fan heeft een molex die verbonden is met de molex van de andere 12CM fan. Daarnaast gaat er een 3 pins aansluiting naar het moederbord toe.