Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers

ik heb al een tijdje in het fora zitten zoeken maar ik kon nog niet echt vinden wat de oplossing zou kunnen zijn.

Ik heb zou juist een nieuwe Aiptek Portable 1080p videorecorder gekocht ( leek me een goed ding)
Maar als ik een film heb gemaakt , dan is alles in de verte is zeer wazig( ik bedoel hier mee zeer wazig) en alles wat dicht bij is , is heel scherp. Dus stel je staat in een weiland te filmen, alle koeien en grass van dicht bij zijn goed te zien , maar na ong 100 meter is alles zeer wazig.

Ik heb al allerlei instellingen met resoluties en verschillende modus gebruikt. En in de gebruikerhandleiding word ik ook niet veel wijzer. Ik heb de lens ook voorzichtig schoongemaakt.

Hoe kan dit ??? Is dit een soort van instelling ofzo?

Gr Terraniux

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:14

BCC

Een camerabeeld is toch altijd scherp in het gedeelte waar je op gefocust hebt? De rest is dan logischerwijs onscherp. Maar ik denk dat je even een plaatje moet posten.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Lijkt mij ook gewoon normaal, de lens kan niet op de voorgrond en achtergrond focussen, dus het is een van de twee dat scherp is. Een plaatje zou handig zijn, om te kijken of er misschien toch iets mis is.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Tja voor family and dat soort gevallen is dichtbij scherp, ver wazig natuurlijk perfect. "Helaas" zijn er een aantal modellen en is je helpen moeilijk zonder het model te weten. Wat mogelijk is, is dat de lens en diafragma gewoon gelimiteerd geschikt is. In dat bedoel ik dat het een model kan zijn perfect voor familie videos etc.

Het hangt van het model af

There is no place like ::1

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:24

Impry

Rallymedia.nl

g0tanks schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 12:39:
Lijkt mij ook gewoon normaal, de lens kan niet op de voorgrond en achtergrond focussen, dus het is een van de twee dat scherp is.
Kan natuurlijk wel, mits het diafragma bijv. op F16 in plaats van F2.8 staat.
Het diafragma bepaalt o.a. de scherptediepte en dus hoeveel er wazig is en hoeveel er scherp is.

Afbeeldingslocatie: http://www.outbackphoto.com/workshop/phototechnique/essay07/images/DOF/DOF-compare-f8.jpg

Links veel scherptediepte (klein diafragma of grote f/waarde)
Rechts weinig scherptediepte (groot diafragma of kleine f/waarde)
En dan is in dit voorbeeld het linkse beeld nog niet maximaal scherp.

[ Voor 5% gewijzigd door Impry op 02-05-2009 12:45 ]

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Verwijderd

Topicstarter
Zo als je ziet heb ik dit van uit mijn dak raam gemaakt.
Het dakraam is scherp , maar de bomen en wolken niet ?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dan maar een linkje als je de eerdere verwijzingen naar scherptediepte niet helemaal oppikt: klik ;)

Diafragma dichtknijpen dus als je meer scherp wil hebben.
Ik heb zou juist een nieuwe Aiptek Portable 1080p videorecorder gekocht ( leek me een goed ding)
Lijkt me ook een aardig ding. Dacht altijd dat die camcorders zo'n kleine sensor hadden dat je nauwelijks kon spelen met scheprtediepte. Blijkbaar valt dat dus wel mee :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:24

Impry

Rallymedia.nl

Wees blij dat je dit soort beelden kunt maken! Een mooie DOF kan zoveel sfeer in beelden brengen.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het lijkt me stug dat die camera een instelbaar diafragma heeft.

Ik weet niet precies welk type Aiptek je hebt, maar de types die ik via Google tegenkom zitten duidelijk in het budget-segment en hebben weinig instelmogelijkheden. Meestal hebben die dingen zeer weinig depth of field (d.w.z. alles is "scherp"). Een groot aantal voorbeeldfilmpjes op YouTube bevestigd dat beeld.

Kan best zijn dat je camera al af-fabriek verkeerd staat ingesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 02-05-2009 13:07 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mmm yup diafragma is de manier helaas is dat iets dat op de meer automatische speeltjes niet echt in te stellen is. Als je dit soort spul niet kan instellen ga er dan maar van uit dat je videorecorder geschikter is voor ..well family, kinderen, etc..dingen waarbij je geen grote scherpte diepte nodig hebt.

En ja als alles scherp is dat moeten je ogen zoeken naar het onderwerp. In fotografie en ook videos deels gaat het er dus ook om het onderwerp scherp te houden. Terwijl de omgeving die misschien wel mooi is maar NIET het onderwerp er dus onscherper uit mag komen.

In landschap fotography werk je dan weer met dat je zoveel mogelijk scherp wilt hebben en dat is iets anders dan het goedkope segment gebouwt voor is. De goedkopere videocamera's zullen vast ook wel zo gebouwt zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door swampy op 02-05-2009 13:23 ]

There is no place like ::1

Pagina: 1