Ik heb van mijn oom een set ''mission 733' speakers gekregen. Hij had ze nog staan op zolder, en wilde de verkopen op de rommelmarkt. Ik heb ze meegenomen, en thuis getest. De speakers doen het wel, maar ze klinken erg dof en zwaar. Ik heb ze aangesloten op een sony str de497p. Ik heb de treble op de versterker maximaal gezet, maar ik hoor geen zuivere hoge tonen. Zijn de tweeters kapot? Is dit te testen? Ik ben (nog) niet erg handig met audio, dus alle tips zijn welkom.
Scherm met je hand de woofer af en luister eens van heel dichtbij, je oor haast tegen de tweeter. Hoor je vanzelf of er nog geluid uit komt
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
Of je filter is gaar dat kan ook nog, naast brakke tweeters.
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Speakers goed aangesloten? dus + op + en - op - anders staan ze in tegenfase en kan het ook erg slecht klinken
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Speakers verkeerdom, en goed aangesloten. Ik hoor totaal geen verschil in het geluid. Tweeters doen volgens mij helemaal niets, ik heb de woofer afgedekt, maar hoor niets uit de tweeters komen. Ze zijn wel aangesloten overigens.Ik heb trouwens het idee dat het niet de originele tweeters zijn, achterop staat vistaton DTW 8.12 NG 8 ohm. Achter op de woofers staat wel gewoon mission. Is er een manier om de tweeters te testen?
Edit:
Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat ik ze niet erg goed heb aangesloten, zit met een 3.5mm jack naar 2x tulp kabel van 15 jaar oud, ene kant in de versterker, andere kant in de MP3 speler.
Edit:
Ik moet trouwens eerlijk zeggen dat ik ze niet erg goed heb aangesloten, zit met een 3.5mm jack naar 2x tulp kabel van 15 jaar oud, ene kant in de versterker, andere kant in de MP3 speler.
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 206903 op 02-05-2009 14:45 ]
En waar heb je die tulp kabels in gesprikt? In de aansluiting 'Phono'? Das een platenspeler aansluiting waar een voorversterking + behoorlijke equalizer bewerking in zit. Gebruik eens een andere ingang...tuner/aux/cd/tape maar geen phono.Anoniem: 206903 schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 14:41:
Edit:
Anoniem: 143259
Speakers in tegenfase aansluiten gaat meer een 'onrustig' klankbeeld teweeg brengen, waar vooral het laag gaat onder lijden. De symptonen die TS vermeldt, wijzen duidelijk op een mankement aan de tweeter en/of het wisselfilter.blobber schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 11:41:
Speakers goed aangesloten? dus + op + en - op - anders staan ze in tegenfase en kan het ook erg slecht klinken
Dan zijn duidelijk de speakers defect. Waarschijnlijk hebben ze een keer een flinke stoot gelijkstroom gehad, houden tweeters niet van. Wel jammer, Mission maakt goede speakers heb ik vaak gehoord en gelezen.Anoniem: 206903 schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 17:33:
Heb de tulp in de CD aansluiting zitten.
[ Voor 11% gewijzigd door DJ Vincento op 02-05-2009 18:10 ]
Ik heb de tweeters er even uitgehaald, wat moet ik aan de draden meten om te zien of de bedrading in de speaker nog wel goed is?
Soms is even aan de tweeters ruiken al genoeg. Het is haarfijn koperdraad wat er achter zit en als dat doorfikt dmv gelijkstroom of een blokgolf dan ruik je dat soms wel. Vroeger was het iig nog mogelijk om te kijken of de spoelen nog intact zijn. Je moet maar even gluren of dat hier ook zo is.
Als hij kapot is zou je met een multimeter oneindig veel weerstand moeten meten over de twee aansluitingen.
Als hij kapot is zou je met een multimeter oneindig veel weerstand moeten meten over de twee aansluitingen.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Ik meet met de multimeter op de tweeters hetzelfde als bij de woofers. De tweeters zien er overigens nog wel vrij nieuw uit, maar dat zegt niets natuurlijk.
Tweeters dood.
Je kunt nu drie dingen doen:
1) Een tweeter zoeken die qua impedantie- én frequentiecurve gelijkend is op deze (en liefst ook uiterlijk natuurlijk]
2) Een andere nette tweeter pakken en de speakers opnieuw [laten] filteren.
3) Speakers weggooien.
Je kunt nu drie dingen doen:
1) Een tweeter zoeken die qua impedantie- én frequentiecurve gelijkend is op deze (en liefst ook uiterlijk natuurlijk]
2) Een andere nette tweeter pakken en de speakers opnieuw [laten] filteren.
3) Speakers weggooien.
[ Voor 92% gewijzigd door Seers op 03-05-2009 22:09 ]
Hoezo meet je hetzelfde?
Een dc-weerstand van 5.7Ohm versus oneindig veel weerstand?
Tweeters zijn idd stuk.
Dit kun je toch ook gewoon in tekst posten ipv plaatjes? Zoekt stukken makkelijker
.
Een dc-weerstand van 5.7Ohm versus oneindig veel weerstand?
Tweeters zijn idd stuk.
Dit kun je toch ook gewoon in tekst posten ipv plaatjes? Zoekt stukken makkelijker
Speakers filteren, wat houd dat in? Sorry, ben een echte leek op dit gebied. En ja, andere tweeters zou ik best willen, welke raden jullie mij aan? En op wat voor kosten moet ik rekenen?
volgens wat ik zo kan lezen zijn het deze http://www.pentatron.cz/k...glish/artikel/art_175.htm
die zijn vast nog wel in een (web)shop te vinden.
die zijn vast nog wel in een (web)shop te vinden.
Wat betreft scheidingsfilters, als eerste stap Wikipedia: Elektrisch filterAnoniem: 206903 schreef op zondag 03 mei 2009 @ 22:19:
Speakers filteren, wat houd dat in? Sorry, ben een echte leek op dit gebied. En ja, andere tweeters zou ik best willen, welke raden jullie mij aan? En op wat voor kosten moet ik rekenen?
In het kort komt het er op neer dat een luidspeker niet het gehele bereik kan weergeven (een paar uitzonderingen daar gelaten) en dat het filter er voor zorgt dat elke speaker alleen het voor hem bestemde deel krijgt. De meeste filters bestaan uit spoelen, condensatoren en weerstanden.
Verder denk ik, dat dit niet de orginele tweeters zijn. Vergelijk het aanzicht van de DTW 8.12 NG die er nu in zit/zat maar eens met deze http://members.home.nl/fmunniksma/Speakers.htm
Wellicht handig om ook een foto van het filter te posten, mogelijk dat dat ook is vervangen.

Tweeters in deze lijken er dan wel weer heel erg op. Ik zou best een foto willen maken van het filter, heb alleen geen idee waar het zit, en hoe het er uit ziet. Ik heb trouwens de tweeters even los geschroefd, en zag dat er vanaf de contacten geen draden richting de tweeter zelf lopen. Hoort dit zo? Hierbij een foto

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 206903 op 03-05-2009 23:41 ]
De draden van de woofer en tweeter lopen naar het filter en vandaar naar de aansluitklemmen op de achterkant. Dat moet dus nog ergens in je kast zitten (als het er niet door de vorige eigenaar uit gesloopt is ).
De draadjes van de aansluitpunten naar de speekspoel lopen waarschijnlijk in een groefje aan de andere kant van het stukje plastic. Meestal zijn die net zo dik/dun als het draad van de spreekspoel zelf.
De draadjes van de aansluitpunten naar de speekspoel lopen waarschijnlijk in een groefje aan de andere kant van het stukje plastic. Meestal zijn die net zo dik/dun als het draad van de spreekspoel zelf.
Oké.
Je filter is een eerste orde filter op de woofer (zie dat klosje kopergaren) en een tweede orde voor op de tweeter (zie de blauwe elko en de ronde spoel) met een verzwakking.
Dit betekent dat je een redelijk willekeurige tweeter erin kunt proppen die mooi past, als ie maar 8 ohm is. Als de tweeter te hard speelt kun je de waarde van dat witte cementblokje (de weerstand voor de tweeter) verhogen, en andersom kun je het wel raden waarschijnlijk. Als je wat meer top-end hoog wilt kun je er nog een tweede weerstand bijzetten, parallel. Maar waarschijnlijk is dit voor een reden destijdss gedaan.
Je filter is een eerste orde filter op de woofer (zie dat klosje kopergaren) en een tweede orde voor op de tweeter (zie de blauwe elko en de ronde spoel) met een verzwakking.
Dit betekent dat je een redelijk willekeurige tweeter erin kunt proppen die mooi past, als ie maar 8 ohm is. Als de tweeter te hard speelt kun je de waarde van dat witte cementblokje (de weerstand voor de tweeter) verhogen, en andersom kun je het wel raden waarschijnlijk. Als je wat meer top-end hoog wilt kun je er nog een tweede weerstand bijzetten, parallel. Maar waarschijnlijk is dit voor een reden destijdss gedaan.
Zien wij daar nou een filter?
Ondertussen op aanraden van iemand op zelfbouwaudio.nl nieuwe tweeter domes met spoelen besteld. Vandaag ontvangen, en nu spelen ze weer als nieuw. Niet heel belangrijk voor jullie, maar wilde het toch even melden
Wat heb je precies besteld? Is altijd handig voor het nageslacht
.
Sphare diaphragm visaton artikelnummer 1039, bij electronica-online.nl onder de categorie Luidsprekers-Losse speakers-Div. artikelen(Luidspr) 33,38 euro inclusief verzekerd verzenden voor 2 stuks.
leuke speakers... zo'n 13 jaar oud denk ik... heb ze zelf ook, maar dan de 733i (icm 731 surround en V6C center speaker van mission)...waren destijds directe concurrent van de b&w 3/6 serie en de kef q-serie. Deze klinken echter opener...
kostten destijds 400-500 gulden per stuk, laatst eens vergeleken op een arcam receiver met Totem speakers en met Opera speakers. Dat prijsverschil/nieuwe technieken waren zeker niet overtuigend beter... ze komen redelijk mee
succes ermee
kostten destijds 400-500 gulden per stuk, laatst eens vergeleken op een arcam receiver met Totem speakers en met Opera speakers. Dat prijsverschil/nieuwe technieken waren zeker niet overtuigend beter... ze komen redelijk mee
succes ermee
Leuk om mij oude speakers hier eens te zien. Ik denk nu dat mijn Aurum Cantus ii het winnen. Maar dat is niet overweldigend.
Bedankt voor de reacties! Ik ben nog niet geheel tevreden over het geluid, zonder subwoofer zit er totaal geen bass in. Uit mijn gigaworks T40 van creative komt veel meer bass. Het probleem ligt denk ik bij mijn versterker, is een ding van sony uit een 5.1 home cinema set. Morgen ga ik een denon versterker van zon 15 jaar oud ophalen. Ook niet je van het, maargoed hij is gratis, en volgens mijn buurman nog als nieuw.
Nu wil ik je pret niet geheel bederven, naar de tweeters die je in de luidspreker zitten, zijn niet de originele. In Mission speakers zitten geen Visaton units. De tweeters zijn dus al een keer eerder vervangen, voordat jij de luidsprekers in handen kreeg. Op zich leveren deze speakers in originele uitvoering een prima bas geluid af. Ik kan mij voorstellen dat de tweeters die erin zitten, gekocht zijn omdat ze goed pasten in de kast, maar niet zozeer omdat ze qua waardes zo goed leken op de originele. Je zou dit eens kunnen navragen bij je oom.
Als ik het goed heb, waren de originele tweeters van deze luidspreker 6 Ohm. Het kan maar zo zijn, dat de nieuwe tweeters een veel hoger rendement hebben dan de originele, waardoor de tweeters nu eigenlijk t.o.v. de basspeakers te hard staan te spelen. Hierdoor kan de box heel helder klinken, met een gebrek aan bas. Verhoog de waarde van de weerstand in het filter eens, zodat de tweeter zachter gaat spelen. Dit geeft het idee dat de luidspreker veel meer bas produceert.
Ook moet je oppassen met het vergelijk met je Logitech set. Het geluid wat uit die subwoofer komt is vaak erg 'opgepompt' waardoor het lekker vol en zwaar klinkt. Maar dat is niet per definitie een hele natuurgetrouwe weergave. Alhoewel het best lekker kan klinken.
Maar in ieder geval veel plezier met je nieuwe luidsprekers! Altijd leuk om lekker te klussen met audio
Als ik het goed heb, waren de originele tweeters van deze luidspreker 6 Ohm. Het kan maar zo zijn, dat de nieuwe tweeters een veel hoger rendement hebben dan de originele, waardoor de tweeters nu eigenlijk t.o.v. de basspeakers te hard staan te spelen. Hierdoor kan de box heel helder klinken, met een gebrek aan bas. Verhoog de waarde van de weerstand in het filter eens, zodat de tweeter zachter gaat spelen. Dit geeft het idee dat de luidspreker veel meer bas produceert.
Ook moet je oppassen met het vergelijk met je Logitech set. Het geluid wat uit die subwoofer komt is vaak erg 'opgepompt' waardoor het lekker vol en zwaar klinkt. Maar dat is niet per definitie een hele natuurgetrouwe weergave. Alhoewel het best lekker kan klinken.
Maar in ieder geval veel plezier met je nieuwe luidsprekers! Altijd leuk om lekker te klussen met audio
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!
Pagina: 1