Accu laadt niet op, accuprobleem of laptop probleem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik kan het niet zo goed samenvatten in de titel, maar dit is het hele verhaal:

Een paar maanden terug heb ik een "oude" Packard Bell laptop gekocht voor niet al teveel geld(Packard Bell MX51 geloof ik). Die deed het prima.
Een aantal weken terug kwam het opeens in mij op om een instelling te wijzigen in het energiebeheer(ik heb een slider veranderd van 13% naar 8%), of dit de oorzaak is weet ik niet, maar ongeveer vanaf dat moment vertikte de accu het om opgeladen te worden. Accu volledig leeg en werkte alleen nog op netstroom.

Toen heb ik van eBay een goedkope chinese accu gekocht:

http://cgi.ebay.com/ws/eB...EWNX:IT&item=300301540155

Er staat dat hij voor Asus laptops is, maar hij heeft de exacte specificaties en afmetingen en ziet er precies hetzelfde uit als de originele accu waar Packard Bell meer dan 100 euro voor vraagt.
BIj aankomst van de accu heb ik deze direct getest, hij gaf aan dat ik bij 45% lading meer dan een uur kon werken, terwijl de oude accu volledig opgeladen, slechts 40 minuten boodt. Een behoorlijke vooruitgang dus.

Afijn, vandaag kwam ik erachter dat de accu dus helemaal niet oplaadt, en voor zover ik me kan herinneren(ik heb dit niet bewust getest) heeft 'ie helemaal nooit opgeladen aan de lader.

Nu heb ik uiteraard de search gebruikt en in de resulterende topics komt vrijwel altijd naar voren dat de accu corrupt is.
Nu is dat in dit geval ook zeer waarschijnlijk, echter twijfel ik sterk omdat ik opeens hetzelfde probleem had met de vorige accu, het kan dus ook aan de laptop zelf liggen(geen garantie meer).

Mijn vraag is nu, hoe kan ik erachter komen of het aan de accu zelf(ik ken niemand met een laptop waar de accu in past) of de laptop?
Want ik zou het erg vervelend vinden als ik de accu terug moest sturen naar China waarmee ik dus mezelf(verzendskosten) en de verkoper(onterecht een refund moeten maken) benadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Heeft werkelijk niemand een enkel idee of suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-06 18:48
Tsja lastig inderdaad.
Wat geeft de laptop aan? Gaan er lampjes branden tijdens het opladen? Ziet windows dat dat accu erin zit? Ziet windows dat de accu wordt opgeladen? Wordt de accu warm? Geeft je adapter wel het juiste voltage? Heb je die slider in energiebeheer al teruggezet? (Denk niet dat het daar mee te maken heeft maar je weet maar nooit :P) Staat er spanning op de contactpunten van de laptop?

Misschien heeft een tweaker hier dezelfde laptop en kan je een afspraak maken om te kijken of het aan je accu of aan je laptop ligt? Of even naar een computerwinkel gaan om te vragen of ze je accu kunnen testen op een of andere manier? Ohnee das niet echt tweaker achtig.

Succes.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:57
Zit er geen knopje op de accu, waarmee je wat lampjes op de accu kunt laten branden, zodat je ziet hoeveel energie er nog in de accu zit?

Ligt het niet toevallig aan je OS?

Probeer anders eens je laptop op te starten met een Linux liveCD, en dan de accu te laten laden.

Misschien dat je dan ook nog wat info kunt uitlezen met
code:
1
sudo cat /proc/acpi/battery/BAT0/state

en
code:
1
sudo cat /proc/acpi/battery/BAT0/info

En als dat niet werkt (misschien is de batterij bij jou wel BAT1,

code:
1
sudo cat /proc/acpi/battery/BAT1/state

code:
1
sudo cat /proc/acpi/battery/BAT1/info

Als je er met een Linux LiveCDtje alsnog geen leven in krijgt dan is je accu, of het laadsysteem in je laptop naar de knoppen.

Ik moet er wel bijvertellen dat die Chinese accu's sowieso niet "je-van-het" zijn, omdat de electronica die erinzit (die het laadproces bijhoud) vaak een stuk goedkopere meuk is dan in de originele accu.
Hierdoor weet de laptop niet goed hoever de accu nou precies is opgeladen, hoelang de laptop mee kan op accu e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Excuus voor de ontbrekende info:

De laptop geeft bij het aansluiten van de netstroom wanneer de accu erin zit dat de accu aan het opladen is, het percentage blijft echter op 0% staan.
Op de laptop zelf zit een ook een lampje dat moet gaan branden wanneer de accu laadt, maar deze brandt niet bij het aansluiten van netstroom.
Of de accu warm wordt moet ik nog even gaan testen, maar ik weet bijna zeker dat hij dat niet doet.
De lader geeft het correcte voltage(19V).
Ik denk dat ik maar even een multimeter moet gaan kopen morgen(als de Gamma/Praxis open is) om te checken of er spanning staat op de accupunten op de laptop zelf.

En om de laptop/accu te laten testen zullen ze vast €50 vragen, wat ik er absoluut niet voor over heb.

Ik had toevallig al een andere Linux Live CD(Backtrack 3), deze gaf hetzelfde aan als Windows, dat de accu aan het laden is, maar het percentage blijft op 0%.

Ik zal zometeen even die Live CD en die commando's die je aangeeft uitproberen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sefyu op 04-05-2009 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Ik heb met de multimeter de voltages van de contactpunten van de accu in de laptop zelf gemeten, en wanneer de laptop uit staat krijg ik 3x 3.3V ong. (verschillende contactpunten) en wanneer de laptop aan staat 2x 7V en 1x 8V.

De laptop geeft dus spanning, grote kans dus dat de accu defect is, dat wordt terugsturen(en daar wordt weer geld verspild aan verzendskosten...goedkoop is duurkoop).

Bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Ik heb inmiddels i.v.m. school een nieuw accu besteld, ditmaal uit Duitsland, voor een wat hogere prijs, maar ik zit met hetzelfde probleem...
Ik heb nog wat rondgezocht en het probleem komt vaker voor bij laders die niet genoeg vermogen leveren. Ik gebruik een universele oplader van het merk Gembird met deze specificaties:

Output voltage: 15V/16V/18V/19V/20V DC at 4.5A max or 22V/24V DC at 3.5A max

De originele lader(die ik niet in mijn bezit heb) geeft volgens de specs 4.74A op 19V geven. Probleem opgelost, zou je zeggen, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd dat een verschil van 0.27A zoveel uit kan maken.
Ik heb dus een paar tests gedaan, ik heb tussen de lader en de laptop m'n multimeter aangesloten zodat ik kon meten hoeveel A de laptop trekt. Vervolgens heb ik het verbruik van de laptop idle, en onder full load gemeten, en er is een verwaarloosbaar verschil met de accu wel, of niet in de laptop, onder full load gebruikte de laptop gemiddeld 2.72A, met pieken van 2.94A, idle ~1.4A. Ik heb toen het vermogen gemeten wanneer de laptop uitstond, wanneer de accu er niet in zit, en de lader wel, gebruikt de laptop 0.02A, wanneer de accu er wel in zit, en de lader uiteraard ook, gebruikt de laptop ook 0.02A, er gaat dus helemaal geen stroom naar de accu.
Door dit onderzoeksresultaat ben ik aan het twijfelen of het wel daadwerkelijk aan de lader ligt.
Voordat ik 60 euro uitgeef aan een nieuw lader, hoor ik graag jullie commentaren/theorieën.

Laptop model: Packard Bell MX51-B-023
Accu: http://cgi.ebay.com/ws/eB...&ssPageName=STRK:MEWNX:IT

Vergeten: De laptop draait wel gewoon normaal zonder de adapter, momenteel nog 37% capaciteit aanwezig.

[ Voor 3% gewijzigd door Sefyu op 08-09-2009 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

.... slecht gelezen

[ Voor 83% gewijzigd door Fish op 08-09-2009 20:27 ]

Iperf

• Sefyu
  • Niet online
Iemand een idee wat ik eventueel nog meer kan testen?
Pagina: 1