Misschien het zoveelste is mijn 'voeding stuk?' topic, maar ik wil het toch even voor de zekerheid weten voordat ik rma verzendkosten ga betalen voor niets.
Het verhaal (zoek naar conclusie voor het korte verhaal):
Het verhaal (zoek naar conclusie voor het korte verhaal):
- Voeding kort half jaar geleden 2e hands overgekocht van mede tweaker (Voeding is van 20-05-2008)
- Aangesloten op overgeklokt systeem: xp-m 2500@2.1ghz, 1gb mem, 4tal HDD's, geforce 6800LE
[**]Werkte prima - Vorige week nieuwe pc besteld:
[**]Gigabyte MA78GPM-DS2H
[**]4gb mem
[**]AMD X2 5050e - Alles vol goede hoop aangesloten (incl. P4 kabel en pc speaker )
Maar pc liep in de eerste 5 sec. vast of viel direct weer uit. Ik heb 1 keer kunnen zien dat ik op 'del' moest drukken om in het bios te komen maar toen liep de boel helaas vast. - Alle kabels nagelopen, nog is geprobeerd met alleen de 20atx (i.p.v. 24) stekker (de andere 4 zitten los in een blokje), hielp niks.
- Alles los gehaald, een keer met alleen de CPU erin ging ook niet, altijd fans van de CPU en voeding aan en daarna viel de CPU fan uit en net als de rest van de pc. Fan van voeding bleef nog ff na draaien (normaal gedrag)
- De langste tijd dat de pc aan is geweest was ongeveer 10 sec.
- Moederboard met andere voeding (Coolermaster 350W) getest en warempel, de pc start gewoon op en begint te zoeken naar niet aangesloten HDD’s
- Conclusie voeding stuk
- Thuis de BeQueit voeding nog is getest op moederboard, en voeding blijft weigeren. Ook op de oude pc wil hij niks meer doen. Tenminste, ongeveer 1 sec. gaat alles aan en valt vervolgens weer uit, net als bij het nieuwe spul.
- Voeding aangesloten op multimeter, gestart met draadje van groen naar zwart. Prima voltages, op alle lijnen, zowel op de ATX stekker als ook op een molex stekker. Nog is een HDD aangesloten, geen probleem.
- Wat is hier aan de hand, kortsluiting op/in de 20pin stekker? En mochten ze in de winkel de voeding gaan testen, gaan ze dan ook niet de conclusie trekken dat hij gewoon werkt, als hij toevallig op een test moederboard wel werkt of als ze alleen maar de voltages meten?
[ Voor 17% gewijzigd door Chewy op 04-05-2009 08:38 . Reden: iets ingekort ]