Fax modem die Linux ondersteunt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driaker
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-06 23:02
Ik ben bezig met een nieuwe home server, waarin ik ook een PCI fax modem wil bouwen zodat ik faxen kan ontvangen.
Op de home server ga ik Ubuntu 9.04 Server Edition installeren.

Nu heb ik op internet gezocht naar LinModems, maar ik kan er niet zoveel wijs uit worden welke modems nu precies wel en niet Linux drivers hebben (er is wel een database maar daar staan in ieder geval niet de modems in die hier in de pricewatch te vinden zijn).

Heeft iemand toevallig ervaring met een modem waarvoor Linux drivers zijn?

watte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb zelf een Linuxant modem, je zal haast per modem moeten gaan kijken welke chipset erop zit en welke driver je dus kan gebruiken. Ik heb zelf goede ervaringen met slmodem en linuxant drivers.

De linuxant drivers zijn nog steeds in ontwikkeling, maar deze zijn niet geheel gratis. Je kan de driver in "locked" mode gebruiken en deze ondersteund dan snelheden tot 14.4kbps. Als je de volledige snelheid wilt zal je deze moeten kopen (ik geloof iets van 20 dollar), je krijgt dan levenslenge support en updates. Verder wordt dan ook 56k snelheid ondersteund.

Deze driver bestaat uit een opensource gedeelte en een proprietary gedeelte. (slmodem is 100% open source voor zover ik weet)

Onder linux werken externe modems veruit het meest vlekkeloos maar onder de winmodems heb ik met linuxant de beste ervaringen. Je moet dus alleen van tevoren weten welke chipset erop zit als je voor een bepaalde driver wil gaan.

Linuxant onder Ubuntu = piece of cake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:26
Ik ben ook wel eens met een stapel winmodems aan het klooien geweest. De Linuxant drivers met connexant chipset werken idd wel gewoon, maar uiteindelijk ben ik gewoon voor een antiek Dynalink extern serieel 28K8 modem gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 21:08

BCC

Externe Serieel is inderdaad gek genoeg het makkelijkst en het beste.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driaker
Wow, bedankt voor de snelle en waardevolle reacties, vooral firebird_1979 bedankt!

Op basis van jullie informatie heb ik besloten de volgende modem te gebruiken:
pricewatch: Sitecom DC-015 Modem PCI card V92

In de specs (pagina 2, Technical specifications) staat duidelijk dat hierin de Conexant HSF chipset wordt gebruikt, dus dat zou samen met de Linuxant drivers goed moeten komen :)

@_JGC_ en BCC, ik wil de server in de meterkast zetten en er zo min mogelijk draden aan hebben hangen, verder is een laag energieverbruik belangrijk en ik heb het idee dat een extern modem veel meer gebruikt (zit blijkbaar veel meer hardware in).

watte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Die modem printplaat ziet er echt precies hetzelfde uit als mijne, alleen kwam deze uit een asus doos. De Linuxant driver zal voor jou dus ook wel werken.

Nadat je deze driver geinstalleerd hebt, werkt hij standaard op 14k4 snelheid, om te registreren (als je dat eventueel ook van plan was) run je /sbin/hsfconfig. Je krijgt dan een prompt waar je je serial key en license kan invoeren. Om te checken of alles werkt run je /sbin/hsfdiag.

De driver maakt zelf ook al de /dev/modem symlink aan, maar je kan ook /dev/TTYhsf0 (geloof ik) gebruiken.

[ Voor 12% gewijzigd door firebird_1979 op 03-05-2009 05:03 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driaker
Ok, dan moet het zeker gaan werken, bedankt!

Ik denk wel dat ik ga registreren, extra snelheid vind ik wel de moeite waard en het is wel zo netjes als iemand me een keer een fax stuurt :)

watte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 21:08

BCC

driaker schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 10:56:
@_JGC_ en BCC, ik wil de server in de meterkast zetten en er zo min mogelijk draden aan hebben hangen, verder is een laag energieverbruik belangrijk en ik heb het idee dat een extern modem veel meer gebruikt (zit blijkbaar veel meer hardware in).
De reden dat er meer hardware inzit is dat er meer hardwarematig gedaan wordt. Er hoeft dan dus ook minder logica in de drivers te zitten, waardoor je geen betaalde drivers nodig hebt :). Maar wat is de maximale snelheid van faxen eigenlijk? Wikipedia: Fax : 33.6 Kb/s blijkbaar, maar als ik mij goed herinner doen de meeste faxen 28k8.

[ Voor 11% gewijzigd door BCC op 03-05-2009 22:11 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

BCC schreef op zondag 03 mei 2009 @ 22:08:
[...]

De reden dat er meer hardware inzit is dat er meer hardwarematig gedaan wordt. Er hoeft dan dus ook minder logica in de drivers te zitten, waardoor je geen betaalde drivers nodig hebt :). Maar wat is de maximale snelheid van faxen eigenlijk? Wikipedia: Fax : 33.6 Kb/s blijkbaar, maar als ik mij goed herinner doen de meeste faxen 28k8.
faxen is 14k4 maximaal, dus zonder registratie snel genoeg :)

edit: oh, niet dus... dacht altijd 14k4

[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 03-05-2009 22:15 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasjanb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05-2021
driaker schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 19:56:
Ik ben bezig met een nieuwe home server, waarin ik ook een PCI fax modem wil bouwen zodat ik faxen kan ontvangen.
Misschien een beetje laat, maar je kan ook eens naar services als Xoip kijken (of een soortgelijke fax-naar-mail gateway). Scheelt een hoop gedoe en is voor een incidenteel faxje waarschijnlijk meer dan voldoende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 20:43:
Ik ben ook wel eens met een stapel winmodems aan het klooien geweest. De Linuxant drivers met connexant chipset werken idd wel gewoon, maar uiteindelijk ben ik gewoon voor een antiek Dynalink extern serieel 28K8 modem gegaan.
Welk modem van Dynalink heb jij gebruikt ?

Ik heb altijd een V1456e-R2 gebruikt zonder problemen, alleen op een Ubuntu 9.10 install kan ik hem echt niet zien of benaderen.

Dynalink is hier wel fijn voor moest ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Geen idee wat voor modem precies, is een 28K8 modem met rockwell chipset, seriele aansluiting.

Wat betreft herkennen: heel veel is er niet te herkennen. Als Ubuntu je seriele poort ondersteunt moet dat ding gewoon werken. Misschien dat er met setserial nog het een en ander op de poort ingesteld moet worden, maar dat is het dan ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op zondag 28 februari 2010 @ 13:26:
Geen idee wat voor modem precies, is een 28K8 modem met rockwell chipset, seriele aansluiting.

Wat betreft herkennen: heel veel is er niet te herkennen. Als Ubuntu je seriele poort ondersteunt moet dat ding gewoon werken. Misschien dat er met setserial nog het een en ander op de poort ingesteld moet worden, maar dat is het dan ook wel.
Klopt, faxsetup wil alleen zoeken naar een modem en probeert te communiceren door wat testen op verschillende baudrates... dit lukt hem alleen niet en ik vraag me af waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Niet stiekem een seriele kabel met een beschadigd pinnetje ofzo? Ik heb me een keer rot gezocht om een printerstoring, bleek in mijn geval pin 1 van de LPT kabel naarbinnen gedrukt te zijn. Let ook even op of je een nullmodemkabel hebt of gewoon een 1/1 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

_JGC_ schreef op zondag 28 februari 2010 @ 22:12:
Niet stiekem een seriele kabel met een beschadigd pinnetje ofzo? Ik heb me een keer rot gezocht om een printerstoring, bleek in mijn geval pin 1 van de LPT kabel naarbinnen gedrukt te zijn. Let ook even op of je een nullmodemkabel hebt of gewoon een 1/1 kabel.
Ik heb een zelfde werkende modem opgehaald met andere kabel en deze wordt ook niet gezien.... ook USB naar COM werkt niet hoewel die compoort ook gezien wordt.

Ik ga de BIOS eens bekijken naar com opties ofzo... ik snap er echt geen hout van, nog nooit meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik blijf hier toch problemen mee houden.

Het modem, een Dynalink 1456-e-R2 heeft even gewerkt met de hsf drivers, maar wordt totaal niet meer gezien, ook niet na een recompile.

Wat zou een goed modem zijn als vervanging welke nog wel redelijk leverbaar zijn op dit moment ?

Eigenlijk wil ik deze aan de praat hebben... hoewel... die hsf drivers zijn niet alles.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2010 19:53 ]

Pagina: 1