2 Netwerken aan elkaar koppelen

Pagina: 1
Acties:

• Phthisicus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-10 15:30
De situatie is als volgt.

Ik wil samen met een buurjongen onze netwerken aan elkaar koppelen.

Hij heeft een netwerk met 192.168.1.X/24
En ik heb 10.0.0.X/24

We hebben allebij een eigen router om naar het internet te verbinden.

Deze 2 netwerken willen we gaan verbinden met elkaar zodat we bestanden kunnen delen met eklaar en af en toe te gamen.

Ik nou heb ik het al geprobeert met een RVS4000 router van Linksys maar tot zover ben ik alleen maar gekomen dat het 192 netwerk wel het 10 netwerk ziet maar andersom niet. Als ik vanuit het 192 netwerk een ping doe naar het 10 netwerk krijg ik een reactie andersom niet.

Nou heb ik wel aan een vlan zitten denken maar ik weet niet of zijn netwerk de paketjes die verstuurd worden vanuit een vlan wel gelezen kunnen worden omdat het natuurlijk tagged is.

Ok weet ik dat als je naar elkaar wilt routeren dat je dan de gateway in moet stellen van de router die de 2 netwerken aan elkaar koppelt. dus zou dat betekenen dat de gateway niet meer verwezen staat naar zijn en mijn eigen router die weer verbinding maakt met het interet.

Hieronder een snelle schets van de situatie:

Afbeeldingslocatie: http://plunet.nl/netwerk.png

Weet iemand een oplossing?

Het gaat erom dat we elkaar kunnen zien en dat we alle 2 op onze eigen internet router kunnen internetten !

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Makkelijkste (en snelste zonder veel gekke dingen) is om gewoon 1 groot netwerk te maken.

1 router laat je dhcp enz doen. De 2e router is gateway-only.
Dmv de selectie van de default gateway kun je makkelijk de netwerken hun eigen internet laten gebruiken, jij gebruikt gateway1, buren gateway2. Alleen dhcp-clients zullen 1 default gateway gebruiken.

Een router tussen de beide netwerken kan, alleen is de performance van een consumentenrouter niet zo super, dus als je 100mbit hebt voor files delen (of hoger) zal dat ding de bottleneck worden.

Allermooiste oplossing (en geen performance-issues) is een L3 switch en beide in een eigen vlan enz, maar dat is een iets andere prijsklasse... (switch een IP geven binnen vlan, die als gateway instellen op clients, gateway in vlan vd switch weer naar de router wijzen, router dhcp laten doen (en switch als gateway laten doen), statische route in je switch tbv traffic tussen beide vlans)

[ Voor 14% gewijzigd door DJSmiley op 01-05-2009 23:58 ]

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Eens met DJSmiley. Je instelling van je Default Gateway bepaalt dan welke router er gebruikt wordt voor het internet. Moet je hem alleen wel voldoende vertrouwen dat hij niet stiekem jouw gateway-adres instelt als hij vieze dingen gaat downloaden en dus jouw verbinding dichttrekt :D

Vicariously I live while the whole world dies

• Phthisicus
Ik wil iid gewoon dat wij allebij onze eigen netwerk houden.

Ik heb een copperjet router die aangesloten staat aan een Linksys 24 porten 100mbit en 4 porten gigabit switch. Deze switch ondersteund vlans. en ik heb de RVS4000 router van linksys die tot 4vlans kan routeren.

Mijn vraag is nu hoe en waarop moet ik alles aansluiten ?

Wij hebben tot onze bechikking

2 routers zonder vlan (dit zijn de routers die ons verbinden tot het internet)
1 Switch die vlans ondersteund
1 router die vlans ondersteund (ditr is overgens een gigabit router)
minstens 3-4 switches die geen vlans ondersteunen
en uiteraard kabels

Hieronder is een schema die ik in gedachten had:

Afbeeldingslocatie: http://plunet.nl/netwerk2.png

Ik heb maar 1 router die vlans ondersteund en 1 switch die vlans ondersteund.

Hoe kan ik van 2 netweken zonder vlans met alleen 1 switch en 1 router die het wel ondersteunen het toch aan elkaar knopen ??

• Phthisicus
Oja en ik zou eventueel ook een zeroshell router op kunnen zetten !
Met netwerkkaarten die ook vlans kunnen routeren !

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-12 23:39
Als ik er vanuit ga dat de hele opzet is dat jouw pc zijn pc moet kunnen zien, zou ik zeggen knoop die 2 switches aan elkaar, stel op jouw pc een route richting het 192. netwerk in, en op zijn pc een route naar het 10. netwerk, en dan ben je volgens mij klaar. Dan kan jouw pc zijn pc zien, en zijn pc jouw pc :) Goedkoopste oplossing ook nog eens :)

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-12 15:56
Goedkope Atom als load balancer. Dual netwerk kaartje. 2 modems. Als je 2 verschillende pakketten hebt, en liefst dan ook via verschillende aansluiting (kabel + telefoon), meteen stukje leuke redundancy voor beide?

Ik zou hier meteen een slaatje uit slaan.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

AlterMann schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 01:04:
Als ik er vanuit ga dat de hele opzet is dat jouw pc zijn pc moet kunnen zien, zou ik zeggen knoop die 2 switches aan elkaar, stel op jouw pc een route richting het 192. netwerk in, en op zijn pc een route naar het 10. netwerk, en dan ben je volgens mij klaar. Dan kan jouw pc zijn pc zien, en zijn pc jouw pc :) Goedkoopste oplossing ook nog eens :)
Bijna. Maar inderdaad dat is het simpelst: gewoon multinetten. Je geeft beide pc's een extra IP-adres (hoe je dat doet kun je natuurlijk even googlen) in het andere netwerk en dan werkt 't.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Zorg wel dat je metriek klopt.

Het netste is natuurlijk een router tussen beide netwerken
gezien het comntaar van de ts, je moet wel opletten dat de internet routers ook de weg terug kennen
de makkelijkste manier is dan ook om een extra route aan te maken op beide internet routers die naar de 3e router wijzen

Iperf

Pagina: 1