Toon posts:

performance laptops versus PC's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tegenwoordig koopt de gewone bevolking alleen nog laptops. Laptops kan je overal naartoe meenemen, savonds nog wat in bed, in de zomer nog wat op het terras in je tuin zitten en samenvattingen maken voor je herexamens, presentatie op school? geen probleem want je hebt een laptop. Zit je over je datalimiet (voor de belgen) geen probleem, je verplaatst de laptop naar een plekje waar je nog net via de onbeveiligde router van de buren op hun internet kan enzovoort.
Niemand zal ontkennen dat er heel wat voordelen zijn aan een laptop, toch hebben computers zoveel meer te bieden qua prestaties.
Nu zit het zo dat ik na mijn vakantiejob in de zomer een computer ga aankopen.. of een laptop.
Mijn vorige computer is lange tijd geleden al gecrasht en deze laptop die nu al 4 jaar oud is begint het ook een beetje te begeven.
Persoonlijk heb ik veel meer aan een pc, maar voor school heb ik veel meer een laptop nodig. Uiteindelijk ga ik wel 1 van de 2 moeten kiezen maar ik heb toch een belangrijke vraag.

Hoever loopt de performance achter van een high end laptop tov een high end pc.
Neem nu dat een pc gerate staat op 100%
In welke mate kan een laptop dan mee met de prestaties van een pc ook uitgedrukt in procent.
Bevoorbeeld: een laptop haalt maar 10% van de prestaties die een even dure computer neerzet.

Dit zal wrs niet kloppen dus dat is dan ook meteen mijn vraag hier.

Verwijderd

Gaat het om games, photoshop, internetten of films encoden? Het maakt nog al uit of je de laptop vooral voor games gebruikt dan is het verschil anders, dan dat je alleen op office-taken zou vergelijken. Ik denk dat je eerder moet vragen naar de losse onderdelen: videokaart, processor, hd-performance e.d., dan als geheel om goede vergelijkingen te kunnen maken.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2009 18:12 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Niet alleen prestaties, maar in mijn ogen is een computer ook duurzamer en flexibeler dan een laptop. Ook zit je niet zo snel met oververhittingsproblemen. Bij performance laptops zit je toch al vast aan veel ventilators en na verloop van tijd ook veel stof in het systeem. Zelfs stofvrij zijn ze vaak nog redelijk warm. En upgrademogelijkheden zijn er veel minder. Vervangen van een defect onderdeel is vaak ook al duurder.

Verwijderd

Topicstarter
dat is waar maar ik heb het niet echt over de voordelen van een computer ten opzichte van een laptop maar meer qua prestaties. Neem nu dat je een computer en laptop koopt van beiden 1600 euro.
In welke mate houdt de laptop het dan bij met de computer?
qua snelheid: photoshop openen, unrarren, installeren van programma's, bestanden kopieren
qua grafisch: vloeiend afspelen van films, gamen
qua multitasking: hoe veel sneller loopt een laptop vast dan een computer?

Verwijderd

Admiral Freebee schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 18:13:
Niet alleen prestaties, maar in mijn ogen is een computer ook duurzamer en flexibeler dan een laptop. Ook zit je niet zo snel met oververhittingsproblemen. Bij performance laptops zit je toch al vast aan veel ventilators en na verloop van tijd ook veel stof in het systeem. Zelfs stofvrij zijn ze vaak nog redelijk warm. En upgrademogelijkheden zijn er veel minder. Vervangen van een defect onderdeel is vaak ook al duurder.
Hij heeft het over een high-end laptop. Je mag van iemand verwachten die geld wil uitgeven voor een high-end laptop, ook wel geld heeft voor een extra garantieperiode van 3 - 5 jaar. Anders moet je er ook niet aan beginnen.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 18:07:
[b]Hoever loopt de performance achter van een high end laptop tov een high end pc.
Kun je geen algemeen antwoord op geven. Voor specifieke laptops kun je dat zelf uitzoeken door performance reviews op te zoeken, dwz je zult zelf aan de slag moeten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 18:24:
[...]

Kun je geen algemeen antwoord op geven. Voor specifieke laptops kun je dat zelf uitzoeken door performance reviews op te zoeken, dwz je zult zelf aan de slag moeten.
i don't know, zijn er niet van die benchmarks of programma's zoals superpi die zulke berekeningen maken?
En dat ga ik niet opzoeken hoor. Ik lees wel vaak mee op de homepagina van tweakers.net maar je kan nu niet verwachten dat ik zomaar alle kennis heb die jullie hebben en weet op welke sites ik moet gaan zoeken enzo.
Kunnen jullie geen ruime schatting maken zoals: high end grafische kaarten voor laptops presteren x% minder tov die van computers, processors x% minder enzo? of zelfs in woorden zoals: verwaarloosbaar verschil, groot verschil, licht merkbaar verschil, immens verschil..
Maarjah ik weet dat dit wat gokken is enzo en de meesten hier zullen alleen maar dingen weten over computers en niet over laptops dus dit topic is ready to fail.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 18:36:
En dat ga ik niet opzoeken hoor. Ik lees wel vaak mee op de homepagina van tweakers.net maar je kan nu niet verwachten dat ik zomaar alle kennis heb die jullie hebben en weet op welke sites ik moet gaan zoeken enzo.
Jij wilt toch geld gaan uitgeven aan een laptop of PC? Dan moet jij inzet tonen, en bovenstaande is daar geen teken van. Het opzoeken van benchmarks e.d. is echt geen rocket science, met een beetje inzet kun je dat echt zelf doen en leer je er ook nog eens wat van. Zie verder ook het [NBBG] Notebook Best Buy Guide topicoverzicht en [BBG] Best Buy Guide topicoverzicht.

Men verwacht hier niet dat je alle kennis hebt, maar wel dat je moeite doet om die kennis te vergaren of vergroten :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Het is maar net welke configuraties je neemt. Als je belang hebt bij een desktop met een quadcore processor, 8GB geheugen en twee videokaarten in SLI of Crossfire, zal je dat bij een laptop niet gaan vinden.
Behalve bovenstaande lopen de specs van fatsoenlijke laptops niet echt veel achter op die van desktops. Harddisks zijn er in 7200RPM te krijgen, SSDs zijn gewoon in 2.5" te verkrijgen en de mobile CPUs doen niet onder voor hun gelijkgeklokte desktopbroertjes.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat is waar, maar voor dezelfde prijs krijg je bij een PC nog altijd meer waar voor je geld. Vooral high end videokaarten zijn erg duur voor laptops en je kan hem niet of zeer moeilijk upgraden.

[ Voor 13% gewijzigd door Admiral Freebee op 01-05-2009 18:53 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat is ook waar, maar een desktoppc neem je niet makkelijk mee naar school. Dan zal je moeten kiezen: of een dure snelle PC en een extra laptop van rond de 500-600 euro erbij, of een snelle dure laptop.

Verwijderd

Ik vindt niet dat je een desktop en een laptop in hun eigen vakje moet steken.

In beide gevallen is er erg veel keuze en zijn er erg veel verschillen. Je moet gewoon eerst voor jezelf bepalen wat je allemaal wenst en normaal kan je dan voor beide gevallen een goede keuze maken.

De enige nadelen van een laptop tegenover een desktop zijn volgens mij:
- Moeilijk te upgraden
- Warmte (dus ook lagere clocks van CPU en GPU)
Pagina: 1