Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[VISTA] Blijft om wachtwoord vragen netwerkshare

Pagina: 1
Acties:

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 20:55
Situatie:
2 PC's, één Vista Ultimate, één Vista Home Premium
Op de Ultimate PC staat een schijf en een printer gedeelt.

Als ik van VHP PC naar de VU PC ga, vraagt hij om een wachtwoord, en dat klopt al niet, want ik heb de mappen gedeelt met de everyone group er in (ook bij geavanceerd delen), verder staat password protected sharing op "off".

Probleem is dus dat VHP PC niet kan printen, want je moet eerst een wachtwoord opgeven, en moet je dus eerst naar \\VUPC browsen (als voorbeeld).

Firewall staat uit, ook een andere PC met VU er op heeft hetzelfde probleem.
Omgekeerd, als ik naar en andere PC ga vraagt deze ook om wachtwoord.

Er zijn wachtwoorden ingesteld, PC's staan in zelfde werkgroep, maar werkt nog steeds niet.
Wat kan ik hier aan doen?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Dezelfde username en hetzelfde wachtwoord op beide machines ?
En dan niet als Administrator ?

Vraag het maar ff voor de duidelijkheid ;)

Abort, Retry, Quake ???

• eX0duS
Wel zelfde username (ingelogt als Administrator), niet hetzelfde wachtwoord.

Toch zou het ook moeten werken als je al aanvinkt "wachtwoord onthouden", echter wil ik helemaal niet dat het beveiligt is met een wachtwoord.

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-11 08:38
Een share mounten via windows, hierdoor onthoud windows het wel. Een andere oplossing is een bat bestand maken die tijdens het opstarten het volgende uitvoert:

code:
1
net use \\<naam server> /USER:<gebruikersnaam> <wachtwoord> /PERSISTENT:YES

Dus b.v. "net use \\VUPC /USER:exodus wachtwoord"

Oja en voordat we zeggen het werkt niet ik krijg de volgende foutmelding:
Multiple connections to a server or shared resource by the same user
Dit is omdat je al bent ingelogd, als je dus even je PC opnieuw opstart registreerd ie zich als het goed is wel goed, of voer het volgende uit:
code:
1
net use * /DELETE
(zet dit dus NIET in het bat bestandje)

[ Voor 39% gewijzigd door XiniX88 op 01-05-2009 13:30 ]

• eX0duS
Had ik me ook al bedacht, echter zou het ook gewoon op de normale manier moeten werken natuurlijk...

• XiniX88
En dat gaat dus helaas niet, of je moet "in het register" kloten ook als normale manier opvatten... Ik zoek ook nog steeds naar een goede oplossing, echter de enige is (zover mij bekent), je username en password gelijk maken als die van de server... hierdoor slaat hij het wel op.

Overigens het "bat" bestandje lijkt mij een redelijk normale manier... startup scripts werken op eenzelfde manier...

[ Voor 8% gewijzigd door XiniX88 op 01-05-2009 13:34 ]

• eX0duS
Is dit nog steeds een fout in Windows ergens dan? Je zou toch zeggen dat ze zoiets toch wel op zullen lossen... Ik kom er in elk geval niet zo heel veel over tegen op Google.

Verwijderd

Het is mogelijk met local policies om de standaard benadering van clients over het netwerk in te stellen. (met of zonder authenticatie). Dit staat ergens bij 'model voor netwerk... blabla ;) '.
Zal het even opzoeken voor je. :)

Edit:
Sorry, is alleen beschikbaar voor business / ultimate edities. Tevens lost dit jou probleem nog niet op.

Wat ik wel even wil toevoegen is dat 'everyone' een groep is voor alle LOCAL users, en dus niet de network users. Wil je dit over het netwerk gooien, dien je met het gast account te werken, welke namelijk standaard gebruikt wordt bij file/printersharing. Deze gast account dien je dus machtegingen te geven hiervoor.

Bedenk wel dat alle gebruikers op jou netwerk dan toegang krijgen tot deze resources! :)

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2009 13:44 ]

• michelzwarts
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-10-2024
eX0duS schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 13:22:
Wel zelfde username (ingelogt als Administrator), niet hetzelfde wachtwoord.

Toch zou het ook moeten werken als je al aanvinkt "wachtwoord onthouden", echter wil ik helemaal niet dat het beveiligt is met een wachtwoord.
Administrator inloggen is geen goede bezigheid, zeker niet als je ook nog niet eens een wachtwoord opgeeft. De reden waarom het fout gaat is dat windows altijd probeert met de huidige user credentials in te loggen, maar aangezien je passwords niet overeenkomen werkt dat niet.

Windows Veteran turned Apple Addict

• aZuL2001
Er was in XP ook iets mogelijk met een policy van welke users de share mogen benaderen...
En of dat met of zonder ww was. Weet niet of dat voor Vista ook aanwezig is.

Administrator account in Vista staat duidelijk strakker dan eerder...
Vandaar mijn opmerking En dan niet als Administrator ?

* aZuL2001 werkt niet als administrator ;)

Edit : sneller typen

[ Voor 3% gewijzigd door aZuL2001 op 01-05-2009 13:41 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• XiniX88
Mn post is alweer irrelevant aangezien er 5 users even tussendoor reageren (A) en fout gelezen met zit "in dezelfde werkgroep" (wat mijn AD verhaal onderuit haalt).

[ Voor 98% gewijzigd door XiniX88 op 01-05-2009 16:31 ]

• eX0duS
Dit is gewoon voor thuisgebruik. Ik log zelf altijd in als Administrator, dus dat heb ik voor die andere PC (een laptop trouwens) ook zo gedaan.

Zelfde wachtwoord op beide, dan werkt het wel, maar dit slaat natuurlijk negens op, op deze manier.

Voorheen met een laptop met XP er op werkte het trouwens wel goed...

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 13:39:
Edit:
Sorry, is alleen beschikbaar voor business / ultimate edities. Tevens lost dit jou probleem nog niet op.

Wat ik wel even wil toevoegen is dat 'everyone' een groep is voor alle LOCAL users, en dus niet de network users. Wil je dit over het netwerk gooien, dien je met het gast account te werken, welke namelijk standaard gebruikt wordt bij file/printersharing. Deze gast account dien je dus machtegingen te geven hiervoor.

Bedenk wel dat alle gebruikers op jou netwerk dan toegang krijgen tot deze resources! :)
Zie mijn post :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

eX0duS schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 13:35:
Is dit nog steeds een fout in Windows ergens dan?
Nee, het is een 'fout' begrijpen van het authenticatie mechanisme van 'jouw' kant.

Zolang je niet in een NT-Domain of AD werkt heb je deze situatie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VOFDzrjuSDdnGyZbqVTJ5Qiq/full.png

Elke PC heeft zijn eigen user/password database.

Dus als je van PC1 naar PC2 wil zul je altijd iets als

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c8nKqtaDzhWt5PJtm51H8IyZ/full.png

Moeten doen.

MS heeft hier overigens wel degelijk rekening mee gehouden door voor thuisgebruik het zogenaamde Guest account de netwerktoegang tot een andere PC met Guest account te laten gebruiken - mits je het Vista equivalent van 'eenvoudig bestanden en mappen delen' hebt ingeschakeld.

En in Windows 7 is dit werkgroepmodel weer nog verder op de schop gegooid door een HomeGroup vervanging.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• eX0duS
Onder XP ging het anders wel altijd goed. Het probleem is eigenlijk al dat hij de ingevoerde combinatie username/password niet wil onthouden...
Ook staat password protected sharing op "off", wat zou er nog fout kunnen gaan zou je zeggen...

[ Voor 26% gewijzigd door eX0duS op 01-05-2009 14:51 ]

• aZuL2001
MS heeft een aantal zaken strakker getrokken, je maakt gebruik van een administrator account waar het niet voor bedoeld is, en je zit nu eenmaal met Vista, en niet meer met XP.

Vroeger , met WfW 3.11 / Dos 6.2 was alles ook eenvoudiger. Maar nu is het anders ;)

Abort, Retry, Quake ???

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Heb hetzelfde gehad, de enige oplossing was om de username aan te passen of hetzelfde wachtwoord in te stellen en dan automatisch laten inloggen.

Was toen van XP naar Server 2008.

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 01-05-2009 16:21 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Ik gebruik eigenlijk altijd de opties om bij je account de netwerkwachtwoorden voor de andere PC's op te laten slaan. Op die manier als je dan bijvoorbeeld \\PC1 aanroept, zoekt die uit die lijst het account voor de betreffende PC en logt daarmee in.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• eX0duS
megatronics schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 16:47:
Ik gebruik eigenlijk altijd de opties om bij je account de netwerkwachtwoorden voor de andere PC's op te laten slaan. Op die manier als je dan bijvoorbeeld \\PC1 aanroept, zoekt die uit die lijst het account voor de betreffende PC en logt daarmee in.
Dat heb ik geprobeerd (bij User Accounts onder Control Panel), helaas werkte dit niet...

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Volgens mij moet je dan niet eenvoudig delen aan hebben staan.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• eX0duS
Dan vraag ik me toch af waarom er een functie "password protected sharing" aanwezig is, welke je aan of uit kan zetten...
Op mijn werk werkt het nml. wel gewoon.
2 Vista PC's en een server met 2003 SBS er op. Een PC is daarop aangemeld, de andere gewoon lokaal.
Die lokale PC kan ik gewoon benanderen zonder dat er om een wachtwoord gevragen word, deze is ingelogt als "Eigenaar", maar dat zou toch ook niet uit moeten maken?

Verwijderd

Ik heb dit dus op een Windows 7 machine, vanaf mijn PC moet ik telkens een username/password invoeren terwijl de map "public" is, vanaf alle andere PC's gaat het ook wel goed.

De public mappen staan dus op mijn HTPC, deze en alle andere PC's hebben Win7 64bit
Pagina: 1