Per ongeluk met dd partitietabel overschreven van schijf

Pagina: 1
Acties:

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:40
Ik heb zojuist bij het installeren van debian op een mybook een foutje gemaakt. De schijf van de mybook zit op /dev/sdd, maar de tutorial zegt /dev/sdb. Ik heb dus met mijn stomme kop de regel
# dd if=mbr of=/dev/sdb bs=512 count=1 getypt in plaats van # dd if=mbr of=/dev/sdd bs=512 count=1.

Ik heb nog niet gereboot. Hoe kan ik nu dit ongedaan maken?

De file mbr is aangemaakt met
# dd if=/dev/sdd of=mbr bs=512 count=1

OS = Ubuntu 9.04

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

Als je nog weet hoe de schijf gepartitioneerd was kan je dat invullen in fdisk/cfdisk/parted en dan zou het weer moeten werken. Anders zou je testdisk kunnen proberen (zit ook in de repositories).
Je MBR kan je terugkrijgen door grub-install te draaien (of lilo als je dat gebruikt)

Verwijderd

Idd testdisk gebruiken. Hier is een duidelijke howto hoe je de boel weer kunt herstellen:

http://www.howtoforge.com/data_recovery_with_testdisk

Succes

Verwijderd

Paultje3181 schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 11:43:
Ik heb zojuist bij het installeren van debian op een mybook een foutje gemaakt. De schijf van de mybook zit op /dev/sdd, maar de tutorial zegt /dev/sdb. Ik heb dus met mijn stomme kop de regel
# dd if=mbr of=/dev/sdb bs=512 count=1 getypt in plaats van # dd if=mbr of=/dev/sdd bs=512 count=1.

Ik heb nog niet gereboot. Hoe kan ik nu dit ongedaan maken?

De file mbr is aangemaakt met
# dd if=/dev/sdd of=mbr bs=512 count=1

OS = Ubuntu 9.04
Als /dev/sdb niet bestaat dan is er toch niets aan de hand :?.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Precies, als je HD sdd is, wat is dan sdb?

Als dat je CD drive is, of de schijf helemaal niet bestaat, maakt het niets uit...

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:40
Helaas weet ik de partitietabel niet meer... Is er een mogelijkheid om die te achterhalen? Misschien met de expertfuncties van fdisk of cfdisk? Ik kan het nl. zo niet terugvinden, maar ik weet ook niet echt waarop ik moet zoeken...

Lastig is ook dat ik geen internet op mijn ubuntu bak heb... Krijg m'n wifi niet aan de praat...

sdb was mijn installatieschijf van ubuntu... En ook nog een backup schijf van vista, dus toch wel wat belangrijke info...

[ Voor 15% gewijzigd door Paultje3181 op 01-05-2009 18:55 ]

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Heb je testdisk al geprobeerd te installeren en te draaien?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:58
Voordat je gaat rebooten:

/sys/block/sdb/sdb*/start
/sys/block/sdb/sdb*/size

Daar staan de offsets en groottes van de partities op je systeem. Schrijf die dingen op en probeer met fdisk nieuwe partities aan te maken op die plaatsen met die groottes. Aangezien dd je kernel niet de partitietabel opnieuw in laat lezen, staan in die sysfs bestandjes gewoon de originele offsets van voor je actie.

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

oh ja, cat /proc/partitions geeft ook nog de grootte van de schijven weer zoals de kernel ze kent.

Die kun je gebruiken om een nieuwe partitietabel mee weg te schrijven met fdisk / cfdisk.

Pagina: 1