Seagate momentus 7200.3 in HP nx9420?

Pagina: 1
Acties:

• Kun
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-02 18:47
Ik probeer in mijn HP laptop (HP Compaq nx9420) een Seagate Momentus 7200.3 (ST9320421ASG) harde schijf aan de praat te krijgen, maar het lukt me niet om Windows Vista geïnstalleerd te krijgen.

De setup loopt zonder problemen door de stappen "Copying Windows files", "Expanding files" en "Installing features". Daarna wordt de pc opnieuw opgestart en krijg ik de melding: "A disk read error occured. Press CTRL+ALT+DEL to restart.".

Ik heb het al meerdere malen geprobeerd en krijg elke keer dezelfde melding. Ik heb in de BIOS de HDD test laten lopen en dat ging zonder problemen.

Heeft iemand enig idee waarom ik deze problemen heb? Het lijkt mij sterk dat de HDD stuk is, omdat de setup er behoorlijk intensief gebruik van maakt. Het is wel zo dat dit een SATA2 schijf is en dat mijn laptop alleen SATA ondersteund. Ik las op de website van Seagate dat er een jumper setting mogelijk is waarmee je de schijf op SATA mode kunt zetten (zie afbeelding hier http://www.seagate.com/im...en/us/cuda_sata_block.gif). Maar daar staat ook bij dat dit alleen voor factory use only is. Daarnaast passen normale jumpers niet, omdat die te groot zijn. Dus ik kan het ook niet ff proberen.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Kun schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 10:48:
Ik probeer in mijn HP laptop (HP Compaq nx9420) een Seagate Momentus 7200.3 (ST9320421ASG) harde schijf aan de praat te krijgen, maar het lukt me niet om Windows Vista geïnstalleerd te krijgen.

De setup loopt zonder problemen door de stappen "Copying Windows files", "Expanding files" en "Installing features". Daarna wordt de pc opnieuw opgestart en krijg ik de melding: "A disk read error occured. Press CTRL+ALT+DEL to restart.".

Ik heb het al meerdere malen geprobeerd en krijg elke keer dezelfde melding. Ik heb in de BIOS de HDD test laten lopen en dat ging zonder problemen.

Heeft iemand enig idee waarom ik deze problemen heb? Het lijkt mij sterk dat de HDD stuk is, omdat de setup er behoorlijk intensief gebruik van maakt. Het is wel zo dat dit een SATA2 schijf is en dat mijn laptop alleen SATA ondersteund. Ik las op de website van Seagate dat er een jumper setting mogelijk is waarmee je de schijf op SATA mode kunt zetten (zie afbeelding hier http://www.seagate.com/im...en/us/cuda_sata_block.gif). Maar daar staat ook bij dat dit alleen voor factory use only is. Daarnaast passen normale jumpers niet, omdat die te groot zijn. Dus ik kan het ook niet ff proberen.
Toch zou een sata2 schijf gewoon moeten werken op een sata-controller. Je kunt eventueel zelf een jumper fabriceren door de 2 pinnetjes te verbinden door er iets geleidends tussen de klussen. Stukje koper, aluminiumfolie, gebruik je fantasie en je komt er wel.

Kun je de harde schijf in je bios niet als native IDE instellen? Probeer dat eens en kijk of je windows dan wel kunt installeren.

• Kun
Ik heb in de BIOS een optie "SATA Native Mode". Die staat nu op enabled. Ik zal eens proberen om die op disabled te zetten. Als dit wel blijkt te werken wat is dan de conclusie? Het lijkt me namelijk dat de schijf langzamer zal zijn dan wanneer de setting op enabled staat, toch?

• Kun
Het is me inmiddels gelukt om Windows 7 te installeren. Windows Vista heeft er echter nog geen zin in. Het lijkt er dus op dat er drivers nodig zijn om Vista te laten werken (gek genoeg lukt het de installatie wel om zonder extra drivers te werken)...