Toon posts:

VPN encryptie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat is de beste encrytie protocol bij een VPN verbinding? Bij WiFi is WPA2 AES het hoogst haalbare, maar bij VPN?

Ik zie vaak de volgende vaak:

PPTP/L2TP
IPSEC

Ik weet dat Zyxel IPSec gebruikt. Is dat veilig genoeg, of kan het nog veiliger?

Ik wil een Cisco ADSL modem of router met VoIP. En dat er ook een dial in mogelijkheid is voor VPN op het hoogste beveiligingsniveau. Ook een dial out (om twee locaties te verbinden) aanwezig zijn. Liefst natuurlijk twee Cisco's aan beide kanten, want ik heb al genoeg problemen gezien met een Draytek die uitbelt naar een Cisco doos, en na exact 1m12sec ophangt. En de VPN client van Windows en Linux blijven gewoon dag en nacht aan.... rara.... incompatibiliteit russen Draytek en Cisco.

Haik

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-03 08:41

Whizzer

Flappie!

PPTP/L2TP en IPSec zijn VPN types. Dat is niet te vergelijken met WEP vs. WPA2 AES. Binnen deze VPN types kun je zelf voor encryptie zorgen en het is afhankelijk van je device wat deze aan encryptie ondersteund. Maar een beetje router doet wel AES 256. Let wel, binnen IPSec heb je een phase I en een phase II welke elk hun eigen encryptie hebben.

Uit je verhaal maak ik op dat je zowel een site-to-site vpn gaat maken als een client-to-site. Ik zou dan ervoor kiezen op IPSec VPN te doen.

Waarom overigens per se de hoogste vorm van encryptie? Ik weet niet hoeveel VPN's je gaat bouwen en hoeveel verkeer er overheen gaat (naast het VoIP verkeer), maar "veel VPN verbindingen * veel datagebruik = veel CPU = dure router"!

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...