Toon posts:

Checking NVRam na update moederbord... (AsRock 939)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Sinds een jaar of 2 tevreden gebruikers van het Asrock 939Dual-Sata2 moederbord. Destijds gekocht vanwege de PCI+AGP poort, zodat ik eventueel later nog een andere videokaart kon kopen. Tot vorige week heb ik altijd gebruik gemaakt van een nVidia 6600 LE (AGP), en nu in het bezig van een Radeon HD3850 (ook AGP).

Hierdoor had ik de PCI slot over, en dus heb ik de AM2CPU Update gekocht, met daarop een Athlon X2 5200 en 4 GB Kingston DDR2-800. Een behoorlijke upgrade ten aanzien van een Athlon 3200+ en 1GB DDR-400. :P

Vandaag bezig geweest met het upgraden van mijn moederbord. Heb eerste de bios nog eventjes voorzien van de nieuwste versie, daarna netjes processor en geheugen op het upgrade-kaartje gestopt, alle jumpertjes omgezet van mijn mobo, en uiteindelijk kaartje erin.

Nu krijg ik tijdens het opstarten de melding 'Checking NVRam', waarna de computer niet verder gaat. Uiteraard ook al zitten zoeken, de CMOS gereset met jumpertje, IDE-apparaten losgekoppeld, eveneens USB-apparaten, maar ik blijf deze melding krijgen. :'(

Op internet vond ik dat dit ook eventueel een defect moederbord kon betekenen, maar met het terugzetten van mijn Athlon 3200, oude geheugen en alle jumpertjes, werkt de pc weer gewoon.

Ben erg benieuwd naar jullie mogelijke oplossingen van dit probleem, want zou zelf eventjes niet meer weten wat nu te doen. :/

Alvast bedankt!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 18:42
Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 18:52:

Op internet vond ik dat dit ook eventueel een defect moederbord kon betekenen, maar met het terugzetten van mijn Athlon 3200, oude geheugen en alle jumpertjes, werkt de pc weer gewoon.
je hebt de oude processor en het oude geheugen op het nieuwe mobo geplaatst? Wat gebeurd er dan als je andere combi's maakt? zeg oude processor en nieuwe geheugen op nieuw mobo? Wellicht dat je op die manier kan concluderen dat het aan het RAM ligt o.i.d.

Kan je wel in de BIOS komen? Wat geeft die aan over het geheugen?

EDIT:
Wat voor mobo heb je er nu inzitten? de link die je hebt staan onder AM2CPU update verwijst naar de Asrock 939Dual-SATA2, wat als ik goed begrijp je oude mobo is?

ik zit even te kijken, je gebruikt zoiets als dit dus:
Afbeeldingslocatie: http://image2.sina.com.cn/IT/cr/2006/0601/3303651510.jpg
Als ik goed lees is er om dit te laten werken een update van de bios nodig, heb je dat al geprobeerd? Kan je uberhaupt de bios in? zo ja, wat zegt de bios over de nieuwe processor en het nieuwe geheugen?

[ Voor 29% gewijzigd door Rupie op 01-05-2009 11:05 ]

Desktop | Server | Laptop

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad zo'n upgrade-kaartje gekocht. Daardoor kan ik in plaats van DDR-Slots en een 939 Socket, gebruik maken van DDR2-Slots, en een AM2 Socket. Hiervoor is betere hardware te vinden, en dus een leuke PC upgrade (zonder nieuw mobo te moeten kopen...)

Bios heb ik geupdate, deze kan ik bij opstarten ook benaderen (F2). Hij geeft tijdens het opstarten ook netjes aan dat hij een Athlon X2 5200 heeft gevonden, 2 Cores, en 4 GB Geheugen. Hiervoor heb ik op het moederbord wel allerlei jumpertjes moeten omzetten, zodat gebruik word gemaakt van de upgrade, en hij niet gaat zoeken naar componenten in de normale socket en geheugen-slots.

Ik kan tijdens het opstarten ook in het boot-menu komen (F11), maar daarna krijg ik alsnog de melding 'Checking NVRam'... Bios reset (jumperte omzetten, batterijtje eruit) lijkt niets uit te maken...

• Rupie
Heb je meerdere RAM bankjes? dan zou ik eens proberen wat er gebeurd als je maar 1 ram bankje hebt geinstalleerd, volgens mij zou het aan niet goed functionerend RAM geheugen kunnen liggen.

ik kom trouwens ook dit tegen op de site van asrock, gaat eigenlijk over een ander probleem maar wie weet hoe relevant het is:
"This problem will occur on some AGP cards which does not use native AGP chip, but use native PCI-E chip with an "PCI-E to AGP Bridge" to become AGP interface.
Please set "AGP P2P Deep Fifo" to [Enable] in the BIOS. (Advanced>Chipset Settings>AGP P2P Deep Fifo)"
Ik las net ook ergens dat je kan proberen om 'insert' ingedrukt te houden tijdens het booten om de nvram check te skippen.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm... bedankt zover voor de info. Ik gebruik inderdaad 2 gebeugenbankjes (2x2GB), had deze ook al appart en samen getest, maar ook dat leverde niets op.

AGP P2P Deep Fifo op Enable en het indrukken van insert zijn nieuwe mogelijkheden voor mij =) Momenteel op mijn werk, vanavond eventjes testen. Houd jullie op de hoogte!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas leverde bovenstaande niets op, dus ben zelf ook nogmaals eventjes druk aan het zoeken gegaan.
Ik kwam daarvoor uiteindelijk onderstaand bericht tegen.
Anyway, I just got my Brisbane 4800+ to work perfectly on it after an hour of playing around with the BIOS.

The secret seems to be to disable Cool 'n Quiet. Once that's done, no more "Checking NVRAM" misery!
In mijn geval blijkt dit de oplossing te zijn :*) Ik heb nu een AMD Athlon X2 5200 en 4 GB DDR2-800 (samen met een Radeon 3850) in plaats van een AMD Athlon 3200 en 1 GB DDR-400 (met een nVidea 6600LE)

Mogelijk dat met deze post nog iemand anders geholpen kan worden! In ieder geval bedankt voor de reacties

• Rupie
mooi dat het gelukt is!

maar toch nog 1 vraag uit nieuwsgierigheid: waarom ben je niet gewoon voor een nieuw mobo gegaan?

Verwijderd

Rupie schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 19:18:
mooi dat het gelukt is!

maar toch nog 1 vraag uit nieuwsgierigheid: waarom ben je niet gewoon voor een nieuw mobo gegaan?
Zoals hij zelf ook al aangaf, is dit een mooie uitbreiding. :) Een nieuw moederbord is vaak duurder en qua prestaties zal het elkaar niet veel maken. De prijs daarintegen is wel gunstiger.
Verwijderd schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 12:03:
Ik heb inderdaad zo'n upgrade-kaartje gekocht. Daardoor kan ik in plaats van DDR-Slots en een 939 Socket, gebruik maken van DDR2-Slots, en een AM2 Socket. Hiervoor is betere hardware te vinden, en dus een leuke PC upgrade (zonder nieuw mobo te moeten kopen...)
Zie zijn eigen reaktie. :)

• Rupie
Ja die had ik gezien ja, ik kon alleen zo snel geen prijs vinden van het ding dus of het goedkoper is weet ik niet ;) Ik ben echter niet bekend met zo'n kaartje en ik vraag mij af hoe zoiets presteert. Ergens kan ik mij namelijk niet voorstellen dat zoiets net zo presteert als een gewoon moederbord, maar misschien zit ik daar wel heel erg naast ;)

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
[b][message=31890869,noline]Ergens kan ik mij namelijk niet voorstellen dat zoiets net zo presteert als een gewoon moederbord, maar misschien zit ik daar wel heel erg naast ;)
ik ook niet! volgens mij is die AGP aansluiting een ontzettende bottleneck....

Petrolhead en draadjesnerd

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:54
Ik heb even zitten zoeken. Die dingen kosten ongeveer 30 euro..

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

Verwijderd

Topicstarter
Rupie schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 19:18:
mooi dat het gelukt is!

Ik heb bewust geen nieuw moederbord gekocht omdat ik met het kopen van een nieuwe mobo+proc+geheugen+videokaart bijna een nieuwe (simpele) pc heb. (alleen een hdd, kast en voeding erbij...) Als ik dan echt voor een nieuwe pc zou gaan, wil ik wel meer dan dit (Intel Core i7 of AMD Phenom II), en dus was dit eventjes een leuke oplossing voor dit moment ;)

Het kaartje koste mij 25 €, geheugen 60 € en processor 60 €, en videokaart 100 €, dus had voor bijna € 250,- een hele leuke upgrade op mijn huidige systeem.

Het moederbord was destijd voor mij een leuke bordje, waarbij ik mijn videokaart op AGP kon behouden. Nu met de Radeon HD3850 weet ik nog zoveel mogelijk gebruik te maken van de AGP-poort. De AM2CPU kaart zit aangesloten op een zogeheten 'Future CPU Port' (gewoon PCI-Express), dus kan geen betere videokaart meer aansluiten zonder dan mijn processor en geheugen te moeten downgraden.

Ik heb nu voor een relatief lage prijs, een leuke upgrade uit kunnen voeren, in de toekomst gaan we nog wel eens nadenken over een echte krachtpatser bijkomen, maar ik kan nu in ieder geval vloeiend 1080p kijken :*)
.
antiekeradio schreef op maandag 04 mei 2009 @ 09:29:
[...]

ik ook niet! volgens mij is die AGP aansluiting een ontzettende bottleneck....
Ik heb niet het idee dat ik hiermee slecht presteer. Ben zeer tevreden met de huidige prestaties, als ik dat vergelijk met mijn Athlon 3200 met 1GB geheugen, of mijn laptop met Intel Dual Core @ 2,6Ghz en 4GB. Zal eens wat benchmarks draaien om te kijken hoe het zich verhoud tot mensen met dezelfde hardware, maar dan op een vast moederbord.
Pagina: 1