Best geschikte AM3 Moederbord

Pagina: 1
Acties:
  • 923 views

• kwinvdv
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-07-2025
Ik wil binnenkort een nieuwe computer gaan kopen voor maximaal 1500 euro. Ik wil graag een AMD systeem gaan samenstellen, omdat daarvan de prijsverhouding beter is ten opzichte van een Intel systeem. Ik wil zeker de AMD Phenom II X4 955, maar weet nog niet welk moederbord ik zal kiezen. Ik wil wel een 790FX chipset en dan zijn er 3 verschillende modellen waaruit ik dan nog kan kiezen, namelijk:
- Asus M4A79T Deluxe
- MSI 790FX-GD70
- Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P

Ze zijn allemaal ongeveer even duur. Ik heb nog een Creative PCIe 1x geluidskaart van mijn oude pc die ik graag in mijn nieuwe pc wil overzetten. Zo'n slot hebben ze allemaal behalve het Asus moederbord, maar volgens mij werkt een PCIe 1x keertje ook in een PCIe 16x slot.
Op afbeeldingen zag ik ook dat het MSI moederbord maar een 4-pins voeding aansluiting heeft bij de CPU, terwijl de andere 2 moederborden daar een 8-pins aansluiting hebben, geeft dit beperkingen voor het overclocken van de CPU?
En van het Gigabyte moederbord heb ik hier op tweakers een aantal dingen gelezen over problemen met het geheugen, zijn dit uitzonderingen, zijn de problemen al verholpen of werkt het nog niet goed?
Voor de rest wil ik 1, misschien 2 SATA schrijven er aan hangen, 1 SATA DVD-brander, wat USB apparaten, 4 GB DDR3 (het liefst iets van 1600 of 1666 MHz) en 1 Grafische kaart (ga geen SLI of Crossfire draaien)

Ik hoop dat iemand mij met dit dilemma kan helpen.

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
kwinvdv schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:40:
Ik wil wel een 790FX chipset 1 Grafische kaart (ga geen SLI of Crossfire draaien)
Waarom wil je per sé de 790FX chipset? Als je geen crossfire gaat draaien lijkt me een 790GX net zo goed, zo niet beter omdat dat een nieuwer ontwerp is, en goedkoper.

Addicted to silent computing

• kwinvdv
Eerst dacht ik dat alleen de moederborden met een 790FX chipset een 750 Southbridge, maar volgens mij is dat idd niet meer zo:P
Want dan maakt het niet heel veel meer uit wat voor een chipset ik neem, want volgens mij hebben alle AM3 moederborden nu een 750 Southbridge.

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

kwinvdv schreef op donderdag 30 april 2009 @ 18:27:
Eerst dacht ik dat alleen de moederborden met een 790FX chipset een 750 Southbridge, maar volgens mij is dat idd niet meer zo:P
Is inderdaad niet meer zo. Je zou ook kunnen kijken naar een 770 bordje. Die is nog goedkoper, maar ik weet niet of je dan te veel features in moet leveren.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• kwinvdv
De reden voor dat ik eerst zei dat ik een 790FX moederbord wou, is dat bij een vorig systeem dat ik een aantal jaar geleden had gekocht een beetje een budget moederbord had gekocht en daarbij bij overclocken en de prestaties in het geheel niet heel goed waren en dat wou ik voor mijn nieuwe pc voorkomen, dus vandaar.

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 20:20

MeNTaL_TO

The future is not set

kwinvdv schreef op donderdag 30 april 2009 @ 18:27:
Want dan maakt het niet heel veel meer uit wat voor een chipset ik neem, want volgens mij hebben alle AM3 moederborden nu een 750 Southbridge.
Kan je ook een 790X mobo nemen bijv. GigaByte GA-MA790XT-UD4P, enige verschil met de fx is dat er geen 42 pci lanes zijn waardoor je in crossfire met 16 en 8 lanes zit (volgens sommige reviews 8 en 8)

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welk moederbord je moet kopen is iets dat je prima zelf kan uitzoeken aan de hand van specificaties en reviews. Je hebt redelijk duidelijke eisen, dus daarmee moet het niet zo heel moeilijk zijn om te kiezen welk mobo je moet hebben.

Dit topic gaat in elk geval dicht, omdat we er vanuit gaan dat je je eigen hardware kunt uitzoeken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.