Hoe krijg ik een Badsector weg?

Pagina: 1
Acties:

• Meller
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 15:39

Meller

Much to learn, you still have

Topicstarter
Hallo allemaal, ik heb een WD 10,2 GB HD gekregen van een kennis( ja echt), maar hij geeft hem niet voor niets weg ,want er zit dus een badsector in. Hij doet het wel maar gaat nea verloop van tijd irritant tikken. Hoe zou ik die eruit kunnen halen en zijn daar progammatjes voor ofzo. graag wat tips want het is zonde om 10 gig weg te gooien.:?:?

Core i5-4570, 8GB, 250 GB SSD, GT730 2GB, S20, Fossil Gen4

• pierce
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:44
probeer Partition Magic 6 eens!

5564

• Meller

Meller

Topicstarter
Oke, en hoe gaat het dan in zijn werk, kan je het een beetje toelichten. Oh ja en werkt die optie?? ook met een trial versie?

Verwijderd

Als software de bad sector duidelijk kan "zien", betekent dat dat die bad sector tijdens het formatteren (of een test zoals scandisk of chkdsk) reeds is geconstateerd en vervolgens GEMARKEERD in de FAT (file allocation table, soort landkaart van je harddisk).

Als gevolg daarvan zal die bad sector sowieso NIET meer gebruikt worden voor gegevensopslag. Als je schijf onbetrouwbaar BLIJFT, dan zou het kunnen liggen aan het feit dat er nog meer bad sectors op de harddisk staan, die nog niet zijn gemarkeerd. Een nieuwe format (GEEN quickformat!) of een scandisk MET een surface scan, kan die bad sectors vervolgens alsnog vinden en markeren.

Als je wil dat geprobeerd wordt om die bad sectors te herstellen, moet je de harddisk opnieuw proberen te formatteren vanaf de prompt met "format c: /u/c" (dus NIET de format onder de rechterknop in Deze Computer). De optie /u betekent onvoorwaardelijk formatteren (niet snelformatteren, maar de schijf SECTOR VOOR SECTOR beschrijven en testen), en /c betekent dat hij de reeds gemarkeerde bad sectors nog even moet nakijken (opnieuw proberen te formatteren en markering weghalen indien het alsnog lukt.)

Ik hoef je neem ik aan niet te waarschuwen voor het feit, dat je al je gegevens van je harddisk kwijt bent na een onvoorwaardelijke formattering... ? :z

Voor de duidelijkheid: tegenwoordig is het zo dat als een harddisk BINNEN de garantieperiode bad sectors vertoont die na een format met de /c optie niet verdwijnen, deze dan niet goed is en terug moet indien hij onder de garantie valt. (Tenzij je hem hebt laten vallen, natuurlijk... |:( )

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Neemt contact op met Western Digital, misschien heb je nog fabrieksgarantie :). Wacht eerst even de resultaten daarvan af voor je met grof geweld begint (daarmee bedoel ik low-level-formatteren en zulke gein).

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Meller

Meller

Topicstarter
oke ik ga het proberen om alles grondig te formatteren. Meld wel of het gelukt is. thnx voor de tips.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:29
Gewoon terug naar WD, die dingen hebben vrijwel allemaal 3jr garantie.

www.wdc.com

heb je vrij snel een nieuwe (vanuit duitsland)

• Meller

Meller

Topicstarter
Hoi motown, ik heb gedaan wat je allemaal vertelde en het is me gelukt hoor. *D Die badsector is eruit. Heb nu nog wel het probleem dat hij tikt na verloop van tijd. Iemand een idee wat dat is.:?

ps:wil het eerst oplossen voordat ik hem opstuur en vraag me niet waarom.:)

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-04 00:19

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op woensdag 28 februari 2001 23:08 schreef Meller het volgende:
Hoi motown, ik heb gedaan wat je allemaal vertelde en het is me gelukt hoor. *D Die badsector is eruit. Heb nu nog wel het probleem dat hij tikt na verloop van tijd. Iemand een idee wat dat is.:?

ps:wil het eerst oplossen voordat ik hem opstuur en vraag me niet waarom.:)
Tikken, si niet goed, zo maar snel een back up maken.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:56

Arjan A

Cenosillicafoob

Op woensdag 28 februari 2001 23:15 schreef FrankGuthrie het volgende:

[..]

Tikken, si niet goed, zo maar snel een back up maken.
Zou ik ook doen van een net geformatteerde HD :? |:(

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-04 00:19

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op woensdag 28 februari 2001 23:20 schreef Arjan_A het volgende:

[..]

Zou ik ook doen van een net geformatteerde HD :? |:(
Niet goed gelezen, maarreeh, zou het dan niet gebruiken.

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

Verwijderd

Op woensdag 28 februari 2001 23:08 schreef Meller het volgende:

ps:wil het eerst oplossen voordat ik hem opstuur en vraag me niet waarom.
Even voor de duidelijkheid: Tony Vroon had het eerder over een low-level format. Bedenk wel dat een low-level format (indien niet correct uitgevoerd) je harddisk kan mollen, en defecten als gevolg van een *low-level* format op IDE schijven vallen nadrukkelijk NIET onder garantie!!!

Als je na een GEWONE format (zoals ik je eerder al had uitgelegd) nog steeds getik of andere problemen waarneemt, ga dan maar na of hij nog onder garantie valt of niet. Waarschijnlijk wel, want alle bekende HD-merken geven zover ik weet inderdaad 3 jaar fabrieksgarantie. Houd alleen wel rekening met het feit dat als je buiten de WINKEL-garantie zit (meestal 1 jaar), maar nog wel binnen de fabrieksgarantie, dat je dan meestal niet via de winkel die harddisk terug kan sturen. Dan zal het waarschijnlijk via de importeur moeten...

OH, wacht: er is naast NORMAAL (onvoorwaardelijk) formatteren NOG iets wat je kunt proberen: bij WD (of wat de HD-merk ook is) diagnose-software downloaden en die loslaten op de harddisk. Misschien dat je dan meer te weten komt over het eventuele probleem. Draai zo'n rapportje dan ook uit als het iets interessants bevat.

Samengevat: normale (NIET low-level) volledige format proberen, als dat niet helpt eventueel diagnose software draaien (nogmaals voorzichtig zijn met low-level format) en dan indien nodig achterhalen bij wie je terecht zou kunnen voor eventuele garantie.

Succes! ;)

(Oeps, had aanvankelijk Tony Vroon's verhaal niet helemaal goed gelezen, hij probeerde Meller juist te WAARSCHUWEN tegen low-level formats e.d. Sorry, Tony! ;) )

• Meller

Meller

Topicstarter
Oke dan, ik heb weer iets om aan de slag te gaan. Thnx motown enne hij is wel goed van die backup :Z

Verwijderd

Hoe weet je of je HD bad sectors heeft ?
Is daar een proggie voor ?

Verwijderd

Norton Speedisk geeft bad sectors aan. Bedenk wel: deze zijn er niet zomaar terecht gekomen. Je kan ze wel weg willen hebben, logisch, maar het kan het begin van je schijf betekenen. Ik spreek uit ervaring. Het rammelde op een gegeven moment bad sectors. Heb het al gehad met een Maxtor en IBM schijf.
Wat FrankGuthrie zegt zeker in acht nemen: backuppen, en geen waardevolle data aan die schijf toevertrouwen, en zeker ermee teruggaan als er nog garantie op zit.
Pagina: 1