Heren.
Ik had al eens eerder gepost waaruit de discussie i7 920/AMD volgde. Ik snap dat AMD per deffinitie voor gamen "beter" is (alsin hetzelfde voor minder geld). De aanbeveling AMD is ook volkomen terecht in een thread als deze, we praten hier over een gamesysteem natuurlijk. Ik denk echter de i7 wel te kunnen gebruiken, als technische informatica student moet ik regelmatig algoritme's implementeren (ookal zijn ze niet altijd even optimaal, toch moeten we dit doen om te begrijpen hoe de algoritme's in elkaar zitten), en hierbij is je algoritme verspreiden over 8 threads met hyperthreading natuurlijk dikke pret. Dit rectificeerd die ~100/150 eu extra voor een i7 wel.
Maar gezien het feit dat ik een nieuwe pc koop ( die een p4 2,53 met 533 bus + een radeon 8500 (iknows, erg oldschool, wel geinig om te zien dat ie tegenwoordig passief draait, waar die in het begin moeite had idle koel te houden met stock koeler) moet vervangen) wil ik ook de mogelijkheid hebben om de nieuwste games op een zo relaxed mogelijke manier spelen, in eerste instantie @ 1600x1200 op m'n oude CRT. maar ik gok dat een maandloon later dat een 24" @ 1920x1200 gaat worden.
.
zo kom ik momenteel op het volgende systeem:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Cooler Master CM 690 Zwart | € 59,95 | € 59,95 |
1 | Cooler Master Silent Pro M700 | € 93,97 | € 93,97 |
1 | Gigabyte GA-EX58-UD5 | € 215,- | € 215,- |
1 | Intel Core i7 920 | € 226,90 | € 226,90 |
1 | OCZ OCZ3X1600LV6GK | € 95,90 | € 95,90 |
1 | Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB | € 72,90 | € 72,90 |
1 | Sapphire HD 4890 Toxic | € 207,- | € 207,- |
1 | Scythe Mugen 2 - SCMG-2000 | € 32,24 | € 32,24 |
Importeren | Totaal | € 1.003,86 |
Bij azerty kom ik in praktijk op 1053 ex verzendkosten. Lijkt me voor mijn eisen het optimale systeem, voor een relatief laag uitvallend bedrag (rond me vorige post zat ik nog op 1200)
De vragen die ik nog heb gaan dus om de laatste details. Keep in mind dat ik omstreeks 1 juli, net na m'n laatste tentamen (dat word 3x nix als ik alles voor mn tentamens in huis heb) wil bestellen.
1. De kast/Airflow/geluidsproductie: De kast is natuurlijk altijd een persoofnlijke keuze.. qua uiterlijk vind ik die CM690 toch echt de mooiste. Ik wil echter die i7 tenminste @ 3.66 met hyperthreading clocken maar meer mag natuurlijk altijd, dus een 'optimale' ariflow kan ik wel gebruiken. Begrijp ik goed dat het eigenlijk niet zoveel scheelt qua airflow met andere kasten? En wat moet ik nog qua koelers bijkopen? Ik geloof dat er 3 120mm's bij die kast zitten. Moet ik hier nog wat bijkopen om een betere airflow te creeeren, of is het de moeite deze 'standaard' fans te vervangen voor 'stillere' varianten?
En hoe richt ik dan die fan op die Mugen 2 het beste? aan de onderkant zodat ie naar boven blaast, en dan daar direct boven een 120 mm die lucht naar de bovenkant wegzuigt?. of liever van rechts naar links naar de rear-exhaust-fan (als daar ruimte voor is?) of nog liever allebei?
Hoe zit die kast qua stof-filters, moet ik daar nog wat van bijkopen en zoja welke dingen (die bij azerty te bestellen zijn) kan ik daarvoor het beste halen?
2 De videokaart: Gezien de recente ontwikkelingen dat dx11 kaarten er aan gaan komen en die 4890's goedkoper gaan worden. Is het slim om nu die 4890 toxic te gaan kopen? Mischien ga ik beter voor een hele goedkope kaart (of dat ik ergens eentje kan lenen zodat ik iig 2d kan werken/studeren (programeren dus) om zo te wachten op dx 11 kaarten?. Ik twijfel daar ik toch net op een irritant moment uitkom qua waneer ik wil kopen (1 juli, het begin van q3).
Ik zie dat die toxic (bij azerty) vandaag net 20 eu gekelderd is, is dat al die prijsverlaging van de 4890's zoals aangekondigd? of gaan die nog verder zakken? De levertijd van die dingen staat ook op 14 dagen (wat zoiets als onbekend betekend?)
Ik las een pagina of wat terug dat 2x 4870's goedkoper zijn dan een enkele 4890? wellicht bij de goedkoopste modellen , maar ik vind een aftermarket koeling (om redenen als minder geluidsproductie) wel belangrijk. kijk ik (bij azerty) bij 4870 vapor-x die leverbaar is ( of 4870 toxic, die ook op 14 dagen levertijd staat) kom ik toch echt om 2x160 eu = 320. ten opzichte van 212 voor een enkele 4890 toxic.
Dus dan tochmaar die extra 100 eu daarvoor uittrekken? Natuurlijk wacht ik iig nog 3 weken , maar daarna zal het wel beginnen te jeuken. Hoe moet ik die levertijden en prijsdalingen interpreteren? valt er uberhaupt iets over te zeggen in dit stadium?
3: montitor: hoewel dat onderdeel is van het totaal systeem heb ik het nu hier niet meegenomen. daarvoor ga ik "appart" sparen en valt dus wat mij betreft niet in hetzelfde budget als de pc. het is ook de bedoeling dat de monitor langer meegaat dan de pc.
Ik had eerst een 30" met IPS paneel in gedachten. Daar de monitor niet aleen als monitor dienst moest doen, maar ook als "tv".. waarbij ook meerdere mensen van verschillende kijkhoeken zonder vervaging moesten kijken. We (me gf en ik) hebben echter besloten te gaan verhuizen dus dan word een 24" voor het gewoon gamen/programeren + een 40" TV wel interesant.. dit mag dan ook iets meer kosten maar met 1200-1700 eu (voor die 30") kom je al een heel eind.
Het feit dat een TN paneel 2-4 maanden (tot we gaan verhuizen) irritant is bij het films kijken is te overzien. Voor het gamen voldoet een TN paneel ook prima. Op zich zou het dan gewoon die samsung 2443bw worden (hoewel ik opvallend veel defecten zie in het monitoren forum, (zo'n verticale streep, waarna het paneel vervangen moet worden)).
Ik zit alleen nog met het idee daar (nog iets later) voor het programeren een 2e 24" bij te halen. dan wil ik ze beide in portrait modus kunnen draaien (dus dat moet iig de voet ook ondersteunen) waardoor dus je verticale kijkhoek (wat bij TN panelen dus snel lelijk word) opeens je horizontale kijkhoek word. Dus mischien heeft iemand een betere tip? (ik vind het erg lastig monitor reviews te vinden (ik vind vooraal waar je ze kan kopen of "kieskeurig.nl"- reviews) , en dan al helemaal geen die het over 2x in portrait modus hebben)
Mischien is 3 hier niet geheel op z'n plaats, ifso your welcome to kick me, probeer ik het weer in het monitoren forum. 1. lijkt me wel goed geplaatst en hoewel er op 2 mischien niet zoveel te zeggen is, wel erg ontopic atm toch?
Ik hoop dat mijn uitgebreide post niet al te vervelend is, ik probeer vragen te stellen die wellicht voor meer mensen relevant kunnen zijn.
(edit: hier en daar wat vergeten woorden en verdere uitleg toegevoegd)