thin client's Configureren welke software?

Pagina: 1
Acties:

• racnor2
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:08
.

[ Voor 100% gewijzigd door racnor2 op 03-01-2013 20:04 ]

Verwijderd

Allereerst welkom op GoT :)

Naast het ontbreken van interpunctie krijg ik sterk het vermoeden dat je zelf -naast dit topic-, nog weinig onderzocht hebt. Welke software het meest geschikt voor je is, is afhankelijk van je wensen / eisen. Aangezien deze hier niet gepost zijn en mijn glazenbol momenteel een vrije dag heeft, zou iets meer informatie wel handig zijn.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Voor het configureren zou ik bij 20 clients niet al te spannend denken.

Elke thin client heeft afaik wel een mogelijkheid om een image te maken en deze op te slaan en in te lezen.

Met altiris etc kan je deze images makkelijker uitrollen, maar 20 clients lijkt me nou ook niet echt het grote werk en altiris etc. is imho niet echt kosten/baten verantwoord...

• racnor2
Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 12:05:
Allereerst welkom op GoT :)

Naast het ontbreken van interpunctie krijg ik sterk het vermoeden dat je zelf -naast dit topic-, nog weinig onderzocht hebt. Welke software het meest geschikt voor je is, is afhankelijk van je wensen / eisen. Aangezien deze hier niet gepost zijn en mijn glazenbol momenteel een vrije dag heeft, zou iets meer informatie wel handig zijn.
ze worden gebruikt voor word excel etc, en om te surfen op internet

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37

A wise man's life is based around fuck you

• Gomez12
merciful schreef op donderdag 30 april 2009 @ 12:16:
[...]

ze worden gebruikt voor word excel etc, en om te surfen op internet
Tja, als je de clients al hebt, maar nog geen server software dan heb je eventjes een uitdaging.

Je clients kunnen geen word / excel etc draaien, ze kunnen netaan surfen op internet...

Thin clients kunnen niets zonder serversoftware. Dus normaal gesproken zou ik eerst de server software uitkiezen en daarop de thin clients uitzoeken, niet andersom...

Sowieso, altiris / citrix zijn 2 verschillende dingen. Dus zou ik eerst even goed vooronderzoek doen.

Citrix kan je geen thin clients mee configureren, altiris an sich kan je word / excel mee draaien.

[ Voor 15% gewijzigd door Gomez12 op 30-04-2009 12:29 ]

• racnor2
Gomez12 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 12:28:
[...]

Tja, als je de clients al hebt, maar nog geen server software dan heb je eventjes een uitdaging.

Je clients kunnen geen word / excel etc draaien, ze kunnen netaan surfen op internet...

Thin clients kunnen niets zonder serversoftware. Dus normaal gesproken zou ik eerst de server software uitkiezen en daarop de thin clients uitzoeken, niet andersom...

Sowieso, altiris / citrix zijn 2 verschillende dingen. Dus zou ik eerst even goed vooronderzoek doen.

Citrix kan je geen thin clients mee configureren, altiris an sich kan je word / excel mee draaien.
we hebben al de thin client's en een server met windows server 2003 standart edition

• Gomez12
merciful schreef op donderdag 30 april 2009 @ 12:37:
[...]

we hebben al de thin client's en een server met windows server 2003 standart edition
Ja? En wat wil je nu dan?

Want je noemt allerlei verschillende dingen in je startpost...

• racnor2
Gomez12 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 12:52:
[...]

Ja? En wat wil je nu dan?

Want je noemt allerlei verschillende dingen in je startpost...
dat het mischien ook met windows server 2003 kan om dat daar terminal services bij in zit
maar daar weet ik ook niet zo veel van

[ Voor 6% gewijzigd door racnor2 op 30-04-2009 13:25 ]

• Gomez12
merciful schreef op donderdag 30 april 2009 @ 13:25:
[...]

dat het mischien ook met windows server 2003 kan om dat daar terminal services bij in zit
maar daar weet ik ook niet zo veel van
Ja, het kan met windows server 2003 ( geen idee of standaard daar de licentie mogelijkheden toe biedt, maar technisch kan het ). En het kan ook met citrix etc.

Ga eerst eens wat denkwerk doen over wat je precies wil, doe dan eens wat voorwerk over hoe je dit kan bereiken en als je dan nog vragen hebt stel die gerust.
Maar dit topic zie ik echt geen nut in. Je zegt niet wat je wil, je zegt niet wat je budget is.

Klein voorzetje :
- Als je word /excel wilt doen valt altiris af, citrix / TS / andere software kunnen nog wel.

Als ik dan alleen citrix / TS pak dan kunnen ze allebei word / excel draaien. De verschillen zitten in kosten, beheerssoftware, bandbreedte en meer dingen. Zolang je geen idee hebt wat je met de extra dingen wilt valt er geen antwoord te geven.

• racnor2
om de kosten laag te hoeden heb ik gekozen voor Citrix XenServer is tegenwoordig gratis de downloaden
als alle onderdelen binnen zijn kan ik beginnen met het installeren als ik dan nog problemen tegen kom zal ik ze hier neer zetten

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zou je in het vervolg aub interpunctie (lees: hoofdletters en leestekens zoals punten en komma's) willen gebruiken? Dat leest wat makkelijker.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Zwelgje
merciful schreef op donderdag 30 april 2009 @ 16:53:
om de kosten laag te hoeden heb ik gekozen voor Citrix XenServer is tegenwoordig gratis de downloaden
als alle onderdelen binnen zijn kan ik beginnen met het installeren als ik dan nog problemen tegen kom zal ik ze hier neer zetten
ja en op die XenServer installeer je dan Windows 2003 (liefst nog 2008 eigenlijk) waarop je dan 'TerminalServices' aanbiedt :)

ik neem aan dat je je dat wel realiseerd :? (XenServer an sich is puur een Hypervisor waarop je een OS installeerd namelijk, aan een kale XenServer heb je niks :+ )

• Gomez12
merciful schreef op donderdag 30 april 2009 @ 16:53:
Je begrijpt hopelijk toch wel dat xenserver niets, maar dan ook echt niets met je thin clients te maken heeft?

• racnor2
Gomez12 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:18:
[...]

Je begrijpt hopelijk toch wel dat xenserver niets, maar dan ook echt niets met je thin clients te maken heeft?
ja die gaan we gebruiken voor de server

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
merciful schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:25:
[...]

ja die gaan we gebruiken voor de server
Ja dat snappen we maar je snapt hoop ik toch wel dat xenserver alleen een host os is om virtuele servers op te draaien? Daar zul je dus nog bijvoorbeeld server 2003 / 2008 op moeten laten draaien met terminal services om wat aan je thin clients te hebben.

Xenserver anzich is helemaal niks namelijk, het geeft alleen de mogelijkheid virtuele servers te draaien.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 30-04-2009 17:45 ]

• Zwelgje
ik222 schreef op donderdag 30 april 2009 @ 17:44:
[...]

Ja dat snappen we maar je snapt hoop ik toch wel dat xenserver alleen een host os is om virtuele servers op te draaien? Daar zul je dus nog bijvoorbeeld server 2003 / 2008 op moeten laten draaien met terminal services om wat aan je thin clients te hebben.

Xenserver anzich is helemaal niks namelijk, het geeft alleen de mogelijkheid virtuele servers te draaien.
Mischien dat hij verward is door het woord 'Citrix' en 'Xen' (wat ook in Citrix XenAPP zit) :?

XenAPP is namelijk wel een stukje software om thinclients te ontsluiten. je moet dan natuurlijk nog 2003/2008 geinstalleerd hebben als OS

• racnor2
Powershell schreef op donderdag 30 april 2009 @ 18:07:
[...]

Mischien dat hij verward is door het woord 'Citrix' en 'Xen' (wat ook in Citrix XenAPP zit) :?

XenAPP is namelijk wel een stukje software om thinclients te ontsluiten. je moet dan natuurlijk nog 2003/2008 geinstalleerd hebben als OS
windows server 2003 stond al op de server
windows server 2003 laat ik er op staan als os citrix ga ik gebruiken voor de thin clients

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
merciful schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 21:43:
[...]

windows server 2003 stond al op de server
windows server 2003 laat ik er op staan als os citrix ga ik gebruiken voor de thin clients
Ja maar snap je dat dat niet kan met Xenserver? Dat is namelijk enkel virtualisatie software en geen server software om thin clients mee aan te sturen.

[ Voor 9% gewijzigd door ik222 op 01-05-2009 22:32 ]

• racnor2
ik222 schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 22:31:
[...]

Ja maar snap je dat dat niet kan met Xenserver? Dat is namelijk enkel virtualisatie software en geen server software om thin clients mee aan te sturen.
xenserver op server os windows server 2003
citrix xennapp voor de thin clients

• Gomez12
merciful schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 23:18:
[...]

xenserver op server os windows server 2003
citrix xennapp voor de thin clients
Tja, ik zou toch eerst eens goed kijken wat nou wat doet.

XenServer draait tussen je hardware en w2k3 in. Als je niets gaat virtualiseren dan kost het alleen maar performance zonder dat het iets toevoegt...
Ga je wel virtualiseren dan heb je gewoon 1 grote SPOF die vanwege de virtualisatie overhead ook nog eens met minder performance draait.
Op 1 server kan je wel virtualiseren, maar je moet goed begrijpen dat alle backup voordelen van virtualiseren gewoon niet werken...

XenApp kan afaik niets doen voor je thin clients. Deze moeten eerst nog een desktop / OS krijgen vanuit citrix / terminal services...

Heel simpel gezegd, je hebt op dit moment nog steeds geen service draaien waarop je thin clients kunnen inloggen en word / excel kunnen opstarten.

Blijbkaar kan xenapp wel deployen op thin clients.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:34
Voor het beheer van de thinclients kun je perfect altiris gebruiken (Bij HP thinclients zit een licentie inbegrepen) dus kun je na aanschaf altiris gebruiken voor het beheer (images maken, capturen, beheren en uitrollen, bij evt problemen op afstand Tc's overnemen e.t.c.).

Het aanbieden van een office omgeving met e.v.t. bedrijfsspecifieke applicaties kan perfect via Terminal Server of Citrix. Citrix is erg mooi i.c.m. met provisioning services voor het beheer van Terminal Servers.
Denk echter zoals gemeld wel aan SPOF's. Dus altijd zaken dubbel uitvoeren, 2x TS als alle gebruikers op 1 TS zouden kunnen werken, 3x TS als ze op 2 kunnen werken e.t.c. zodat je altijd 1 uitval mag hebben zonder dat er productiviteit verloren gaat. Denk echter ook aan dedicates applicatie servers, database servers e.t.c. wanneer nodig.

• Gomez12
@Dennism : Heb je wel de TS wel gelezen?
Het gaat om 20 thin clients ( geen idee of altiris met zulke lage aantallen te krijgen is, maar als dit al zo is gok ik dat TS niet vrolijk gaat worden van de prijs ) en 1 server ( dus geen aparte db server etc ).

Jouw verhaaltje klopt wel bij meer gebruikers / servers, maar bij 20 clients en 1 server?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik tik deze toch naar Windows Servers en Server-software toe, al zul je toch echt wat meer huiswerk moeten doen ;)

Dat je XenServer en XenApp door elkaar haalt wijst er al op dat je wellicht nog meer merkwaardige dingen gaat doen als je de terminologie niet helemaal doorhebt ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:34
Gomez12 schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 23:55:
@Dennism : Heb je wel de TS wel gelezen?
Het gaat om 20 thin clients ( geen idee of altiris met zulke lage aantallen te krijgen is, maar als dit al zo is gok ik dat TS niet vrolijk gaat worden van de prijs ) en 1 server ( dus geen aparte db server etc ).

Jouw verhaaltje klopt wel bij meer gebruikers / servers, maar bij 20 clients en 1 server?
Als ik het goed heb zit de Altiris Licentie voor een Thinclient inbegrepen bij HP Tc's. dus zolang je er geen andere hardware (waar geen licentie op zit) mee gaat beheren zou Altiris "gratis" (je betaald er indirect voor bij aanschaf HP TC's) moeten zijn. Zie ook http://www.altiris.com/Pr...lution/hpthinclients.aspx

1 server is gewoon voor TS doeleinden nooit aan te raden, daar je geen redundantie hebt, prijs van 1 extra TS is normaliter makkelijk te verantwoorden t.o.v. 20 werkplekken die niet kunnen werken doordat "DE" server uitvalt. En daarnaast probeer ik aan te geven dat wanneer zijn bedrijf bijvoorbeeld bedrijfsspecifieke software wil draaien op deze machine die van SQL o.i.d. gebruiktmaakt dat je deze niet wil draaien op de server die Terminal Services aanbied, maar op een dedicated Dbase server. Idem met bepaalde applicaties waar geen support op zit tenzij de server waarmee deze applicatie aangeboden wordt dedicated is.

Dit zijn allemaal zaken welke de ts goed moet uitzoeken voordat hij "zomaar" met een project als dit begint. Het lijkt er nu een beetje op dat er 20TC's zijn aangekocht zonder degelijke kennis wat deze apparatuur daadwerkelijk kan.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:14

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dennism schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 14:25:
[...]
Dit zijn allemaal zaken welke de ts goed moet uitzoeken voordat hij "zomaar" met een project als dit begint.
Eensch. Ik vraag me ook af wat de meerwaarde van Xenapp tov bv. Windows Terminal Services is in het geval van de TS.

Veel van de voordelen van Xenapp zijn tegenwoordig ook in Windows 2008 terminal services beschikbaar. Qua kosten is het dan veel voordeliger om geen Xenapp te gebruiken.

Ik weet dat TS geen 2008 licentie heeft, maar ik lees nog niets over aanwezige TS Call's. Er zullen dan alsnog licenties aangeschaft moeten worden, dan kan net zo goed een 2008 licentie aangeschaft gaan worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01 15:54

mutsje

Certified Prutser

Je kan niet eens meer Windows 2003 terminal server calls aanschaffen. Men kan enkel nog Windows server 2008 terminal server calls aanschaffen welke backwords compatible zijn met 2003.
Voor TS zou ik adviseren om een Windows 2008 terminal server op te zetten en met de application publishing die daarin zit word en excel publiceren. Xenapp is overkill in dit geval omdat er slechts 1 server geplaatst wordt.
Verder moet Topic Starter (als hij TS al snapt als afkorting) maar eens bij zichzelf te rade gaan of hij dit technisch wel kan implementeren want TS haalt zaken door elkaar die een ict beheerder als basis kennis toch wel hoort te bezitten.

• racnor2
ik hoef alleen maar de namen te weten van de software het installeren doe ik zelf niet.
ik zat te denken aan citrix metaframe,

als iemand van tweakers een beter idee heeft hoor ik het graag ;)

• Gomez12
merciful schreef op zondag 03 mei 2009 @ 22:16:
ik hoef alleen maar de namen te weten van de software het installeren doe ik zelf niet.
ik zat te denken aan citrix metaframe,

als iemand van tweakers een beter idee heeft hoor ik het graag ;)
Zoek dan ook eens op die namen...

Dit begint echt vermoeiend te worden. Xenapp is de nieuwe naam voor Citrix Metaframe ( kwam ik ook pas achter toen ik ging uitzoeken wat xenapp nu exact was, maar ok )

Maar sowieso ik zou de pijp aan maarten geven en bedanken hiervoor...
Jij hebt er blijkbaar geen kaas van gegeten.
En als je enkel de namen wilt weten zou ik Terminal Services 2008 pakken, dat heeft vermoedelijk een hogere scrabble waarde dan XenApp, hogere scrabble waarde is altijd beter...

Want zoals al eerder gezegd is, dit is niet de meest optimale setup ( en dat is zwak uitgedrukt ) om er nog iets van te maken moet je echt goed naar de mogelijkheden van de software kijken ( of je gaat voor de scrabble waarde ).

[ Voor 12% gewijzigd door Gomez12 op 03-05-2009 22:40 ]

Pagina: 1