ARECA 1280 'bios disk not found'

Pagina: 1
Acties:

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 08:35

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Wij hebben twee opslag servers met daarin een Areca 1280 RAID controller die 24 1TB schijven aanstuurd in RAID 6. Nu viel ons op dat een van de controllers staat te piepen. Deze was niet bereikbaar via de Webinterface.

Een week later waren er problemen met de andere server waardoor een reboot nodig was, na de herstart kwam nu ook deze RAID controller met een foutmelding: BIOS DISK NOT FOUND, en er werd geen array meer gevonden. Erger nog: zodra ik in de BIOS wil vraagt hij om een wachtwoord, wat blijkbaar niet meer het standaard wachtwoord is en ik kan dus ook niets meer bekijken en/of repareren. Sinds deze melding staat de controller net zo te piepen als de andere controller, maar ik wil die server liever niet resetten om het risico op een verdwenen array te minimaliseren.

Helaas kan ik bij de support van Areca weinig vinden over deze meldingen en zit ik met de volgende vragen:

Hoe kan ik achter het wachtwoord komen of dit resetten?

Wat betekend 'BIOS disk not found' precies en wat kan ik daaraan doen?

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
opgelost.

• Mr1ncr3d1bl3
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Fijn, graag gedaan, niks te danken...

Misschien wil je ons uitleggen hoe je het opgelost hebt, misschien dat in de toekomst iemand hier terecht komt op zoek naar een oplossing.

• superduper

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Topicstarter
Mr1ncr3d1bl3 schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 14:32:
[...]

Fijn, graag gedaan, niks te danken...

Misschien wil je ons uitleggen hoe je het opgelost hebt, misschien dat in de toekomst iemand hier terecht komt op zoek naar een oplossing.
UIteraard:

Er bleek simpelweg een disk defect te zijn, en deze controller heeft het speciale gedrag om zelfs met twee hot-spares de array offline te gooien als er een disk uitvalt. Ook de webinterface gaat eruit, en de controller gaat piepen. Gelukkig is dit aparte gedrag in de bios, die ik met een masterwachtwoord kon benaderen uit te zetten, zodat er gewoon een mail wordt gestuurd dat er een zieke disk is, en je een nieuwe spare moet toevoegen.

Het was blijkbaar freakisly toeval dat er in twee servers nagenoeg tegelijkertijd een disk de pijp aan maarten gaf.

Ben wel blij dat de 22 TB aan data er nog was :*)

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:20

John2B

I Love RAID5..!!

superduper schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 21:45:
[...]

UIteraard:

Er bleek simpelweg een disk defect te zijn, en deze controller heeft het speciale gedrag om zelfs met twee hot-spares de array offline te gooien als er een disk uitvalt. Ook de webinterface gaat eruit, en de controller gaat piepen. Gelukkig is dit aparte gedrag in de bios, die ik met een masterwachtwoord kon benaderen uit te zetten, zodat er gewoon een mail wordt gestuurd dat er een zieke disk is, en je een nieuwe spare moet toevoegen.

Het was blijkbaar freakisly toeval dat er in twee servers nagenoeg tegelijkertijd een disk de pijp aan maarten gaf.

Ben wel blij dat de 22 TB aan data er nog was :*)
Ik lees dat je je wachtwoord kwijt was, toch weer gevonden?

Overigens is het "worked as designed" dat de ARRAY niet online komt. Volgens Areca tbv DATA protectie.

Dat heeft Areca na aandringen gewijzigt in een nieuwe firmware versie, daarbij kan in de BIOS aan switch gezet worden zodat bij uitval van een disk de ARRAY wel online blijft.

Auto Activate Incomplete Raid moet dan op Enabled staan om online te houden na disk uitval.

Overigens heb je het over RAID6 en lees ik een opmerking over 2 hotspares? Ik denk dat je RAID6 waarbij 2 disken magen uitvallen, en 2 reserve disks dus hotspares door elkaar haalt.

Bij 1 of 2 echte hotspares start de rebuild vanzelf zonder dat de ARRAY offline gaat

[ Voor 10% gewijzigd door John2B op 03-05-2009 20:14 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship