[XP\WIN2k3] Cached Credentials resetten

Pagina: 1
Acties:

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-02 21:18

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Beste Tweakers,

Een klein bedrijfje zit met een probleempje. Vorig jaar is er een medewerker van dat bedrijfje opgestapt en heeft nooit zijn wachtwoord afgegeven.

De systeembeheerder van dat bedrijfje heeft de User verwijderd uit de Active Directory.

Nu moeten we om juridische redenen weer op zijn werkplek kunnen inloggen. Normaal gesproken zou men dan het wachtwoord wijzigen in het AD en vervolgens gewoon inloggen. Dit laatste kan dus niet omdat de user is verwijderd uit de AD.

NT Password reset op menig Boot-CD ken ik wel. Helaas werkt dat niet voor de "Cached Credentials".

Met google kom ik er ook niet uit, wel heel veel mensen die ook deze vraag hebben.

Is er een manier om de cached credentials te resetten?

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

doe een authorative restore op de active directory.

zie:
http://www.computerperfor...authoritative_restore.htm

dit werkt echter alleen als je meerdere DC's hebt en natuurlijk een backup hebt van de AD wanneer hij nog niet verwijderd was.

echter: moet je bij de gegevens (lees documenten, etc) van de gebruiker in kwestie. kun je dan niet gewoon als administrator inloggen en de map c:\documents and settings\<$gebruiker$> een take ownership doen ?

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
nIghtorius schreef op donderdag 30 april 2009 @ 09:14:

zie:

dit werkt echter alleen als je meerdere DC's hebt en natuurlijk een backup hebt van de AD wanneer hij nog niet verwijderd was.

echter: moet je bij de gegevens (lees documenten, etc) van de gebruiker in kwestie. kun je dan niet gewoon als administrator inloggen en de map c:\documents and settings\<$gebruiker$> een take ownership doen ?
Bedankt!

Ik weet dat ik in zijn bestanden kan komen. Dat is niet moeilijk nee. Desnoods HDD in een andere pc hangen..

Maar het gaat er om dat we kunnen inloggen zoals hij dat normaal deed. We moeten letterlijk kunnen zien hoe hij het heeft achtergelaten.

Het gaat helaas niet puur om bestanden, maar bijv. ook te manier hoe hij zijn icoontjes heeft ingedeeld op zijn bureablad. Laatst geopende bestanden in excel etc.

Ik weet dat het laatste wel met een omweg te benaderen is. Maar het mooiste is als we kunnen inloggen met zijn account....

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Leuke vraag en het wellicht mogelijk ook nog...

- Log in op betreffende PC.
- kopieer het profiel naar de server; die dit via Configuratiescherm - System - enz (heel belangrijk ivm sid enzo)
- log uit
- Maak een nieuwe gebruiker aan (of makkelijker nog: een test user)
- Stel in de eigenschappen van deze gebruiker in de AD het pad naar het gecopieerde profiel in (in principe kun je een heel bedrijf met 1 default profiel laten werken met deze methode!)
- Login met het betreffende (test)account

Theoretisch gezien zou dit moeten werken...

Bij een opdrachtgever van me werken ca 1700 gebruikers met maar 1 profiel, vandaar dat ik denk dat bovenstaande best wel eens zou kunnen werken.

We have just one world, but we live in different ones...

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-01 12:24

nIghtorius

Poef!

heb je ook geprobeerd zijn profiel te " exporteren " ?

dus naar systeemeigenschappen gaan, geavanceerd, profielen, dan profiel kopieeren en de volgende user rechten geven ( \Everyone of \Iedereen )

een nieuwe user aanmaken op de AD. inloggen. dan herstarten dan inloggen administrator. de inhoud van de gekopieerde profiel kopieeren naar de zojuist aangemaakte profiel en dan afmelden en weer inloggen als de zojuist opnieuw aangemaakte user.

let op: dit wil niet altijd. maar soms wil het lukken.

ja hoor.. iemand was me net te snel af :X

[ Voor 4% gewijzigd door nIghtorius op 30-04-2009 09:24 . Reden: sjit ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

nIghtorius schreef op donderdag 30 april 2009 @ 09:14:

zie:

Alleen een take owneship zal niet werken om de credentials en instellingen te achterhalen. Je kunt wel (meestal geen take ownership nodig) de favorieten, laatst geopende bestanden, etc uit betreffende map halen.

Een authorative restore zou zeker kunnen, maar gaat in mijn beleving wat ver.

Wat ik me afvraag hoe je in dit geval juridisch gezien zit. Het is immers inbreuk op de privacy... En hoe zit het met intellectueel eigendom? Het komt mij voor dat dit mogelijk niet geheel legaal is..

• Nulnulnix

Nulnulnix

BOFH

nIghtorius schreef op donderdag 30 april 2009 @ 09:23:
heb je ook geprobeerd zijn profiel te " exporteren " ?

dus naar systeemeigenschappen gaan, geavanceerd, profielen, dan profiel kopieeren en de volgende user rechten geven ( \Everyone of \Iedereen )

een nieuwe user aanmaken op de AD. inloggen. dan herstarten dan inloggen administrator. de inhoud van de gekopieerde profiel kopieeren naar de zojuist aangemaakte profiel en dan afmelden en weer inloggen als de zojuist opnieuw aangemaakte user.

let op: dit wil niet altijd. maar soms wil het lukken.

ja hoor.. iemand was me net te snel af :X
Nou ja, in elk geval gelijk gestemde minds ;)

Het terug kopieren hoeft overigens niet eens met mijn methode...

offtopic:
Je weet het: een goed beheerder is lui...

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Nulnulnix schreef op donderdag 30 april 2009 @ 09:29:
[...]

Alleen een take owneship zal niet werken om de credentials en instellingen te achterhalen. Je kunt wel (meestal geen take ownership nodig) de favorieten, laatst geopende bestanden, etc uit betreffende map halen.

Een authorative restore zou zeker kunnen, maar gaat in mijn beleving wat ver.

Wat ik me afvraag hoe je in dit geval juridisch gezien zit. Het is immers inbreuk op de privacy... En hoe zit het met intellectueel eigendom? Het komt mij voor dat dit mogelijk niet geheel legaal is..
Juridisch zit dat wel ok (hij heeft destijds getekend), en is mijn pakkie aan niet..

De vraag is "hoe?" en niet "mag het?"

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:14

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hoeveel Users zijn naderhand nog aangelogged op die werkplek?

Standaard worden er nl. slechts 10 credentials "gecached" op een werkplek.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Question Mark schreef op donderdag 30 april 2009 @ 13:32:
Hoeveel Users zijn naderhand nog aangelogged op die werkplek?

Standaard worden er nl. slechts 10 credentials "gecached" op een werkplek.
Das het probleem niet, het zijn 2 andere gebruikers nog geweest... En ik zie in het register dat daar de "cached credentials" in staan...

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
De uitdaging zit er volgens mij in dat je de SID van de oude user, om het zo maar even te noemen, gekoppeld moet krijgen aan de nieuwe user, die je aanmaakt met dezelfde username. Want iedere user, maakt niet uit of de naam hetzelfde is, krijgt een andere SID in het OS. Users die je verwijdert verliezen ook hun SID en worden zelf opgeruimt door de Active Directory

Je kunt niet twee users dezelfde SID geven, dat geeft gewoon problemen in je netwerk.

Er is wel een SIDTONAME tool die SID naar username kan vertalen, maar daarvoor moet je die user wel actief zijn de in de Active Directory.

Ik heb even via mijn Technet Abbo met mij iemand van Microsoft zitten chatten en die wees me op dit artikel:
How to restore deleted user accounts and their group memberships in Active Directory.

Dan is het de vraag of die teruggezete verwijderde users zijn oude sid terugkrijgt
Misschien zou je dit kunnen proberen en kijken of de user alles krijgt wat hij voorheen had?

[ Voor 33% gewijzigd door Turdie op 01-05-2009 01:09 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:14

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Als je een restore uitvoerd krijgt het object gewoon zijn "oude" SID terug. Da's geen probleem.

Topicstarter gaat alleen tegen het probleem aanlopen dat het useraccount vorig jaar al verwijderd is, en da's langer dan de default thombstone lifetime (van 60 dagen). Een restore lijkt dus niet mogelijk
Restore Requirements and Recommendations

The tombstone lifetime value in an Active Directory forest defines the default number of days that a domain controller preserves knowledge of deleted objects. This value also defines the useful life of a system state backup that is used for disaster recovery or installation from backup media. Active Directory protects itself from restoring data that is older than the tombstone lifetime by disallowing the restore.
Introduction to Administering Active Directory Backup and Restore

Volgens MS bestaan er wel Tools om de "cached verifier" te overschrijven om zo lokaal als het useraccount aan te loggen, getuige:
Regardless of what encryption algorithm is used to encrypt the password verifier, a password verifier can be overwritten so that an attacker can authenticate as the user to whom the verifier belongs. Therefore, the administrator's password may be overwritten. This procedure requires physical access to the computer. Utilities exist that can help overwrite the cached verifier. By using one of these utilities, an attacker can authenticate by using the overwritten value.
Cached credentials security in Windows Server 2003, in Windows XP, and in Windows 2000

Het is uiteraard veel eenvoudiger om gewoon even het profiel te exporten en deze aan een andere gebruiker te koppelen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1