Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 09:06
Mijn huisgenootje heeft de volgende computer: pricewatch: Fujitsu Siemens Amilo Xa 2528

Hij vroeg mij of ik zijn pc opnieuw wilde installeren. Omdat hij af en toe blauwe schermen had en vista maar vervelend vond.

Dus ik onderweg XP erop te zetten.. Heb ik al wel keertje of honderd gedaan, dus meende dat dit ook even een kort klusjhe ging worden zo tussen wat gezelligheid door... Blijkt geheel anders.

De XP cd die ik gebruikte is 100% in orde, namelijk inmiddels ook op een andere notebook gezet om dit te controleren.

Het probleem:

Het installeren ging eerst heel voorspoedig, echter op het laatst bleef de installatie hangen op 3 minuten resterend. Hier heb ik een uurtje op gewacht. Gewoon voor de zekerheid.

toen toch maar " hard" uitgezet aangezien het beestje zelfs niet op een numlock o.i.d. wilde reageren. Installatie opnieuw ingezet, er vanuit gaande dat het een foutje was in een gekopieerd bestand oid.

Echter liep de notebook nu veel eerder in de installatie vast. Al bij het kopieren van bestanden.

Vervolgens een ander xp cdeetje gepakt en die geprobeert, en ondertussen de eerste cd op een ander pc geinstalleerd (probleemloos) ook hierbij een vastloper ergens in het kopieren van bestanden.

Ik vermoedde een hitteafvoer probleem. Nu heeft deze laptop een kapje op de locatie van de cpu en de gpu en deze verwijderd, laptop wat hoger gezet en een ventilator er onderdoor later blazen. Ook dit mocht niet baten. (inmiddels cd1 er weer in gedaan aangezien ik overtuigd was dat deze werkte)

Nu op dit moment draait memtest mbv UBCD, vooralsnog zonder problemen, maar goed, hij is op 5%pass..

Ik ben inmiddels erg bang dat het mem niet het probleem gaat zijn, maar weet niet wat ik dan nog kan proberen. Hardware uitwisselen wat ik gebruikelijk ben met desktops is niet mogelijk. Bios biedt welgeteld 0 opties om iets uit te lezen of aan te passen wat een probleem kan vormen.

Overweeg nog om ubuntu te proberen te installeren, maar dat is niet het gewenste OS en ik vraag me af wat ik er mee opschiet.

Heeft iemand tips voor tools die ik kan gebruiken om meer oorzaken/problemen te achterhalen of is er iemand bekend met dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:42
Je kan altijd Ubuntu, ook in de Live CD variant proberen. Verder is de laptop standaard met Vista uitgerust en heb wel eens vaker laptops gezien die Windows XP gewoon _niet_ correct wilde installeren. Mogelijk dat je het toch bij Vista moet houden... Hoe dan ook, probeer op zijn minst eens Ubuntu en geef aan welke XP CD je gebruikt (met name wel SP). Mogelijk dat 1 met SP3 wel goed werkt.

Check verder je SATA settings, al zal dat wel goed staan omdat je wel kan beginnen met installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
GENETX, thanks voor je reply. Inmiddels is XP SP3 (daar was ik ook mee begonnen) geinstalleerd, een image met wat driverpacks geintegreerd.

Ik had memtest 1.7 (oid) vanaf ubcd hele nacht laten draaien, en met 5 passes dacht ik dat het geheugen wel ok was. Dus vanochtend opnieuw geprobeerd, en waarempel, een en ander liep gewoon door zoals ik er bekend mee was.

Enige wat ik gedaan heb is de harddisk volledig ontdaan van partities, inclusies zijn vista herstel partitie, aangezien we de benodigde cd daar toch niet hadden. Kennelijk, ik weet echt niet waarom, bood dit soelaas. Ik vond dit vreemd aangezien de probleem telkens NIET optraden tijdens opstarten en het kiezen van de bootdisk..

Wat betreft dit sata instellingen... Ik heb nog nooit zo'n karige bios gezien. Zelfs mijn HP laptop geeft daar inderdaad nog opties voor. Anyway, problem seems solved. Fijn dat ik het even van me af heb kunnen schrijven vannacht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
GENETX schreef op donderdag 30 april 2009 @ 11:58:
Je kan altijd Ubuntu, ook in de Live CD variant proberen. Verder is de laptop standaard met Vista uitgerust en heb wel eens vaker laptops gezien die Windows XP gewoon _niet_ correct wilde installeren. Mogelijk dat je het toch bij Vista moet houden... Hoe dan ook, probeer op zijn minst eens Ubuntu en geef aan welke XP CD je gebruikt (met name wel SP). Mogelijk dat 1 met SP3 wel goed werkt.

Check verder je SATA settings, al zal dat wel goed staan omdat je wel kan beginnen met installeren.
Nou... de problemen waren toch niet de wereld uit... Mijn huisgenoot ondervind diverse keren lockups waarop de laptop op helemaal niets meer reageerd. Het kwam erg duidelijk naar voren tijdens de installatie van de Battlefield 2 1.41 patch. Verder ook diverse keren tijdens het opstarten. Dat het blauwe xp balkje bleef hangen...

Verder kwam op een zeker moment, vanochtend bij het opstarten de melding schijffout, druk op een toets. Dit heeft 'ie twee keer gehad waarna hij de PC uit deed en mij dat later vandaag meldde... Ik kon die mededeling niet reproduceren, maar kwam ook niet in Windows (blauwe laadblakje bleef hangen)

*sata setting zijn niet te vinden in de bios...

Inmiddels een aantal acties genomen:
  • Ubuntu livecd gedownload en als live cd proberen te draaien, keuze menu waar je kan kiezen voor install/live ging prima, gekozen voor live en tijdens het laden liep de PC vast (schrijft hij hierbij enkel naar het geheugen, of ook naar vrije ruimte op de HDD?)
  • UBCD er weer in gejast en een HDD testtool gedraaid, deze kon geen badsectors vinden... Sommige andere tools konden niet eens een HDD vinden. Gebruikt voor scan HDAT2, deze vond geen bad sectors.
  • CPU test gedraait om, naar mijn idee, cpu overhitting uit te sluiten, en na weet ik hoeveel gigaflops (1,5 uur draaien) nog steeds geen errors en het progje bleef lopen..
  • Op dit moment draait memtest 3.3, inmiddels 45 minuten, maar is nog maar bij pass 4% test 3% test 7. NUL errors so far..
Al met al krijg ik zover het idee dat de HDD te verdenken valt, omdat 'ie:
  1. bij installatie (WinXP, BF2 patch) en leesacties vastloopt (opstarten, windows gebruik),
  2. tot zover bij de UBCD live sessies nog geen enkele keer is vastgelopen uitgezonderd de Live sessie van ubuntu (maar 1 keer geprobeerd)
  3. Diverse HDD tools de HDD niet zagen (wellicht geen ondersteuning voor S ATA of merk afhankelijk?
  4. met name de WD tools op de UBCD de HDD niet zien, terwijl het een WD schijf is: WD2500BEVS
Als iemand weet hoe ik (zonder direct nieuwe hdd te kopen) alsnog definitief bevestigd kan krijgen dat het de HDD betreft, dan kunnen we een andere halen en deze RMA'en. De hele laptop terugsturen kan ook, maar dat heeft niet de voorkeur aangezien mijn huisgenoot het ding dan > 3 weken kwijt is. Andere adviezen en opmerkingen ook erg welkom!

PS in de tussenliggende 2 weken is de laptop wel haast dagelijks gebruikt... Eigenlijk alleen voor beetje msnen en een een of andere serie kijken via internet (bleach o.i.d. wat gewoon op een youtubeachtige manier wordt bekeken, daardoor wellicht geen HDD schrijf acties?)

[ Voor 4% gewijzigd door lredev op 14-05-2009 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:42
Ik zou een recovery doen en eerst eens draaien met de originele Vista installatie. Dan kun je nog wat problemen met drivers uitsluiten. Aan de andere kant loopt ook Ubuntu vast... Omdat je toch wel even kan werken (je hebt toch wel wat activiteit) is het probleem in die zin niet heel groot bij de hdd en ook niet direct aan te wijzen.

Misschien dat je ergens anders nog een andere notebook hdd pakken als je die ergens hebt en daarmee testen. Voor de rest vrees ik toch voor een RMA. Ik kan in ieder geval de harde schijf (en geen enkel ander component) niet uitsluiten als boosdoener...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Recovery gaat hem niet worden ben ik bang, moeten allereerst speciale dvd's hebben die je moest branden na de eerste keer opstarten (...) en daarbij schijnt die recovery partitie op de HDD ook van belang te zijn :P

Anyway, gisteren nadat memtest 3 passes had toch wel overtuigd dat zowel CPU als MEM gewoon in orde is. Daarna kon ik trouwens de laptop gewoon doorstarten naar windows en heb even everest geinstalleerd... temperaturen leken met wat hoog, maar dat vond ik wel aannemlijk voor deze laptop. tussen de 50 en 60 graden C voor de CPU cores en rond de 75 voor de GPU, de hdd was 35 graden C

> buggy drivers leken me onwaarschijnlijk omdat met name tijdens de instal hij al vaak vastliep (ook bij kopieren van cd > hdd). Nu moet ik wel zeggen dat de uiteindelijk geinstalleerde image een geslipstreamde dvd is met 2 miljoen drivers erin... dus niet echt een cleane versie, maar aan de andere die dvd heb ik voor veel family en friend restore requests gebruikt..

- Vroeg me wel af, kan hardware gevoelig zijn voor de manier waarop XP installeert? Anders kan ik altijd nog vista proberen natuurlijk..

> Ik zie dat we al een hdd'tje hebben voor 35 euro, gaan we denk ik maar proberen, misschien nog even in V&A kijken, en natuurlijk controleren of de garantie daar mee verdwijnt... Wat ik vooral jammer vind is dat ik niets geen handeling of (stress)test heb kunnen vinden waarmee ik gegarandeerd het probleem kan oproepen...
Pagina: 1