RAID5 op Gigabyte 965P-DS4

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_SplinteR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-03 19:24
ik heb vandaag 4 nieuwe Samsung Spinpoints 1TB binnen gekregen. en die wou ik graag in Raid5 zetten. eringezet alles ging goed windows herkent de schijven. nou wou ik een hardware matige Raid5 maken in het bios krijg ik als ik 4 schijven in Raid5 zet 2046,99GB schijven. en als ik er maar 3 selecter krijg ik een schijf van 1,8TB. terwijl bij 4 schijven volgens verschillende raid calculators op internet een volume van 2.5TB zou moeten opleveren (minimaal).

heeft iemand hier ervaring mee. of idee-en over wat er aan de hand kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt op de 2 TB limiet, misschien eens zoeken of de betreffende controller daar moeite mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_SplinteR
inderdaad, ich82 schijnt een 2TB en 4 schijven in een array limiet te hebben. dat i balen. heeft er iemand misschien nog een leuk idee hoe ik het beste / het meeste uit me schijven kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben vandaag een beetje lui, dermate dat ik het niet uitzoek voor je. Excuses alvast daarvoor.

In dit geval weer, ik ken de specificaties en mogelijkheden van de controller niet, dus dit is maar een idee. De betere controllers kunnen per schijf meerdere raid volumes aanmaken, dan zou je dus alle schijven 2 delen van 500 GB kunnen geven en dan 2 raid5 arrays aanmaken van elk 4x 500 GB, dan zou je alsnog ongeveer 2x 1,5 TB overhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt inderdaad proberen meerdere volumes aan te maken, zodat je niet tegen de 2TB limiet aanhikt. De ICHR chipsets zijn redelijk flexibel in hoe je array's en volumes aan kan maken, dus hier valt genoeg te proberen.

Houdt er trouwens rekening mee dat Samsungdisks voor veel problemen kunnen zorgen in RAID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_SplinteR
ik kan inderaad wel van deze 4 schijven 2 RAID5 volumes maken. bedankt Collie519 en TERW_DAN!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
TERW_DAN schreef op woensdag 29 april 2009 @ 20:54:
Houdt er trouwens rekening mee dat Samsungdisks voor veel problemen kunnen zorgen in RAID.
Linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Hier op GoT is dat inmiddels al wel "common knowledge". Kijk het Samsung F1 ervaringen topic maar eens door of waag de search er maar eens aan, er zijn relatief veel problemen terug te vinden met de F1 schijven wanneer zij in een RAID set worden opgenomen.

Daarnaast hebben verschillende fabrikanten de F1 schijven op de blacklist staan en worden dan ook niet ondersteund. Een van de fanrikanten is het toch wel bekende merk Areca.

Samsung heeft voor deze problemen wel andere firmware's vrijgegeven, maar deze kan niet zomaar op elke F1 schijf worden geflashed.

Het is gewoon niet aan te raden de Samsung F1 (DT) hardeschijven te gebruiken in een RAID set, wil je toch F1 schijven gebruiken ga dan in iedergeval voor de RAID editie deze zijn voorzien van een aangepast firmware.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1