Garantievraagstuk Asus Laptop X56VR

Pagina: 1
Acties:

• Jantjeuh
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-07-2024

Jantjeuh

zei iets zinnigs..

Topicstarter
Geachte medetweakers,

Ik heb een mooie asus laptop (TYPE X56VR) bij 4launch gekocht en ontvangen op 31 oktober 2008. Vanaf het begin deed de analoge poort voor de audio uit het al wat stroef. Aangezien deze niet al te moeilijk deed en er verder geen storing e.d opzaten heb ik deze stroefheid maar voor lief genomen. Maar vandaag wou ik mijn analoge kabel eruit pluggen en mijn oordopjes erin doen, en bij het uit pluggen van de analoge kabel hoorde ik een hele zachte krak. Gevolg: Een rood lampje dat schijnt vanuit de analoge poort als ik mijn kabel er uit doe, als ik wat zachtjes duw binnen die poort met datzelfde kabeltje dan geraakt dat lampje weer uit. Ook kan ik de kabel in de analoge poort steken maar ik hoor het standaard klikje niet. Dood dus.

Nu is mijn vraag hier: Kan ik uberhaupt wel aanspraak maken op garantie? En hoe 'soepel' is de garantie afhandeling van asus met dit soort zaken? En mochten ze het oneens met mij wezen wat betreft de garantieaansprakelijkheid, hoe duur is dan de reparatie normaliter?

Groet,

Verwijderd

Hmm, de eerste 6 maanden moet de verkoper bewijzen dat de oorzaak van het defect bij jou ligt. Na die periode moet de consument bewijzen dat de oorzaak niet bij hem ligt. Zeker als het een probleem, zoals bij jou, betreft waarbij het gebruik een grote rol speelt.

Je hebt gewoon recht op minimaal 1 jaar garantie, daarvoor moet je echter bij 4launch zijn en niet bij Asus. Jij hebt als consument namelijk niks met Asus te maken. Dus: neem contact met 4Launch op en leg het probleem uit. Aangezien je in je garantieperiode zit hoort dit gewoon kosteloos gerepareerd te worden, behalve als Asus vaststelt dat het echt gebruikersschade is.....

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2009 @ 20:05:
Hmm, de eerste 6 maanden moet de verkoper bewijzen dat de oorzaak van het defect bij jou ligt. Na die periode moet de consument bewijzen dat de oorzaak niet bij hem ligt. Zeker als het een probleem, zoals bij jou, betreft waarbij het gebruik een grote rol speelt.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt. Je hebt gewoon garantie tenzij de verkoper aantoont dat je onvoorzichtig omgesprongen bent met de laptop en hem daardoor beschadigd hebt.
Je hebt gewoon recht op minimaal 1 jaar garantie, daarvoor moet je echter bij 4launch zijn en niet bij Asus. Jij hebt als consument namelijk niks met Asus te maken. Dus: neem contact met 4Launch op en leg het probleem uit. Aangezien je in je garantieperiode zit hoort dit gewoon kosteloos gerepareerd te worden, behalve als Asus vaststelt dat het echt gebruikersschade is.....
Op alle consumentenelectronica heb je 2 jaar garantie. Terugsturen naar 4launch dus.

• Jantjeuh

Jantjeuh

zei iets zinnigs..

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2009 @ 20:17:
Op alle consumentenelectronica heb je 2 jaar garantie. Terugsturen naar 4launch dus.
En wat als 4launch/Asus 'constateert' dat de garantie teniet is vanwege 'de zachte krak' ?! IVermoedelijk zit er nu iets scheef en dat kan men opvatten als misbruik/forceren => kosten. Hoe redelijk zullen ze daarin zijn?

En deze 6 maanden, daar heb ik ook wel wat over gelezen. Mocht dat nog steeds gelden, dan zijn mijn dagen wel geteld, want na koninginnedag zijn die 6 maanden precies om. En niks is open op deze vervelende feestdag.

Een email naar 4 launch met exact dezelfde uitleg als in de OP is ondertussen al verstuurd.

Edit: Natuurlijk bedankt voor het reageren op mijn post

[ Voor 4% gewijzigd door Jantjeuh op 29-04-2009 20:34 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2009 @ 20:17:
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt. Je hebt gewoon garantie tenzij de verkoper aantoont dat je onvoorzichtig omgesprongen bent met de laptop en hem daardoor beschadigd hebt.
Kennis, maar ik heb even op Google gezocht en hier bijv. een quote
Bewijslast
Als een nieuw product binnen een half jaar een gebrek vertoont, mag u ervan uitgaan dat dat gebrek er al was toen u het product kocht. Als de verkoper het hier niet mee eens is, ligt de bewijslast bij hem. Hij moet aan kunnen tonen dat het gebrek niet aanwezig was toen u het product kocht.
Wanneer hij dit bewijs niet kan leveren, dan moet hij het gebrek kosteloos repareren of u een nieuw exemplaar geven. De wettelijke garantie is dan van toepassing.
En deze 6 maanden, daar heb ik ook wel wat over gelezen. Mocht dat nog steeds gelden, dan zijn mijn dagen wel geteld, want na koninginnedag zijn die 6 maanden precies om. En niks is open op deze vervelende feestdag.
Dat het niet open is, is niet jouw probleem. Jij laat het toch netjes binnen 6 maanden weten? Dat ze het pas later lezen, tsjah dat is niet jouw probleem ;)

Verwijderd

Jantjeuh87 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 20:30:
[...]

En wat als 4launch/Asus 'constateert' dat de garantie teniet is vanwege 'de zachte krak' ?! IVermoedelijk zit er nu iets scheef en dat kan men opvatten als misbruik/forceren => kosten. Hoe redelijk zullen ze daarin zijn?

Een email naar 4 launch met exact dezelfde uitleg als in de OP is ondertussen al verstuurd.

Edit: Natuurlijk bedankt voor het reageren op mijn post
Je hebt in ieder geval een kennisgeving gedaan voor het einde van de 6 maanden. Dat het logistiek wat langer duurt om het product daar te krijgen is niet van invloed. Ik vraag me overigens af of er bedrijven zijn die naar die 6 maanden kijken. Meestal is het binnen de garantie of niet.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Feit blijft wel dat je een geconstateerd gebrek niet hebt gemeld bij de verkoper(4Launch), waar je dit binnen 2 maanden had moeten doen.
In die zin ben je nu afhankelijk geworden van de coulance van Asus, aangezien 4Launch geen keiharde verplichtingen meer heeft richting jou

Volgende staat duidelijk op kieskeurig, maar is via consuwijzer ook wel te vinden:

Rechten
Sinds 1 mei 2003 kunt u een product dat niet voldoet aan de verwachtingen die u er redelijkerwijs van mocht hebben, binnen een half jaar na aankoop terugbrengen naar de winkelier. U dient in alle gevallen wel binnen 2 maanden na constatering van het gebrek contact op te nemen met de winkelier. Van de verkoper kunt u één van de onderstaande punten eisen:

1. Dat de verkoper het ontbrekende alsnog levert.
2. Dat het product wordt hersteld of vervangen.
3. Dat de verkoper een gedeelte van de verkoopprijs aan u terugbetaalt.
4. Dat de koopovereenkomst wordt ontbonden.

[ Voor 54% gewijzigd door mad-dog op 29-04-2009 22:06 ]

Verwijderd

Jantjeuh87 schreef op woensdag 29 april 2009 @ 19:51:

Ik heb een mooie asus laptop (TYPE X56VR) bij 4launch gekocht en ontvangen op 31 oktober 2008. Vanaf het begin deed de analoge poort voor de audio uit het al wat stroef. Aangezien deze niet al te moeilijk deed en er verder geen storing e.d opzaten heb ik deze stroefheid maar voor lief genomen. Maar vandaag wou ik mijn analoge kabel eruit pluggen en mijn oordopjes erin doen, en bij het uit pluggen van de analoge kabel hoorde ik een hele zachte krak. Gevolg: Een rood lampje dat schijnt vanuit de analoge poort als ik mijn kabel er uit doe, als ik wat zachtjes duw binnen die poort met datzelfde kabeltje dan geraakt dat lampje weer uit. Ook kan ik de kabel in de analoge poort steken maar ik hoor het standaard klikje niet. Dood dus.
Dat rode lampje is niets meer dan een optische en analoge uitgang in één. Hier één van de vele topics erover :

3.5mm digital out van pc op surround set aansluiten

Is je dat rode lampje nooit eerder opgevallen of "iets" erover gelezen in je gebruiksaanwijzing ? Op mijn oude HP had ik dit al en middels de drivers kon ik dat gewoon in/uit schakelen. Kijk eerst eens maar in je software of je het kan uit schakelen en of dat de poort het dan weer doet. Heb je het nooit eerder gezien en je gebruikt alleen analoog terwijl je optische link altijd aanstaat dan kan je daar een poortje mee om zeep helpen, doordat de link steeds schakeld met in/uit pluggen van een minijack.

• Jantjeuh

Jantjeuh

zei iets zinnigs..

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2009 @ 22:11:
[...]

Dat rode lampje is niets meer dan een optische en analoge uitgang in één. Hier één van de vele topics erover :

3.5mm digital out van pc op surround set aansluiten

Is je dat rode lampje nooit eerder opgevallen of "iets" erover gelezen in je gebruiksaanwijzing ? Op mijn oude HP had ik dit al en middels de drivers kon ik dat gewoon in/uit schakelen. Kijk eerst eens maar in je software of je het kan uit schakelen en of dat de poort het dan weer doet. Heb je het nooit eerder gezien en je gebruikt alleen analoog terwijl je optische link altijd aanstaat dan kan je daar een poortje mee om zeep helpen, doordat de link steeds schakeld met in/uit pluggen van een minijack.
Hallo Parabellum,

Dit is mij nooit opgevallen. Ik heb de gebruiksaanwijzing/specificaties erbij gehaald en er wordt nergens gesproken over een optische uitgang. Ook heeft deze een andere vorm als het goed is.

Ik denk niet dat ik een optische uitgang in een heb. Als ik goed op de laptop kijk staat er op de uitgang S/PDIF en het lijkt mij zelf eerder een technisch defect lampje. Er is verder nog een poort naast de analoge uitgang en dat is de MIC poort, deze lijkt uit hetzelfde blokje te komen want deze gaat sinds het voorval behoorlijk stroef (VISTA reageert overigens nog wel als ik daar een kabel indoe want ik krijg daar een melding voor)

Overigens heb ik vandaag wel een ASUS medewerker aan de lijn gekregen (belde op het nederlandse nummer en kreeg eerst gutentag te horen :+ , gelukkig kon ze ook nederlands) en ik heb het defect laten registreren. Omdat men mij nog niet verder kon helpen ivm afwijkende regels bij ASUS moet ik morgen terugbellen. Ik houd jullie tweakers, gezien ik dit topic hier heb geopend, daar natuurlijk van op de hoogte.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
s/pdif is een digitale interface, die in dit geval waarschijnlijk inderdaad over een optische kabel gaat :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:20
Dat lampje hoort gewoon zo hoor, dat is inderdaad een digitale uitgang voor het geluid, zodat je met een optische kabel surround geluid op een versterker kunt krijgen.

Ligt het stroef gaan van het aansluiten niet gewoon aan het stekkertje wat je erin probeert te drukken? Heb je al eens andere stekkertjes geprobeerd?

Ik denk trouwens dat het schakelaartje binnenin de aansluiting (die ervoor zorgt dat het geluid niet meer over de speakers van je laptop gaat, maar over de koptelefoon) defect is.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-01 23:15
ThinkPadd schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 17:15:
Dat lampje hoort gewoon zo hoor, dat is inderdaad een digitale uitgang voor het geluid, zodat je met een optische kabel surround geluid op een versterker kunt krijgen.

Ligt het stroef gaan van het aansluiten niet gewoon aan het stekkertje wat je erin probeert te drukken? Heb je al eens andere stekkertjes geprobeerd?

Ik denk trouwens dat het schakelaartje binnenin de aansluiting (die ervoor zorgt dat het geluid niet meer over de speakers van je laptop gaat, maar over de koptelefoon) defect is.
Dit heb ik vaker bij ASUS'n gehoord ThinkPad dus dit zou best wel mogelijk kunnen zijn. Het beste wat je dus hiermee kunt doen is terugsturen naar ASUS.

Overigens hebben ze hierboven wel gelijk. Het rode lampje wordt gebruikt voor S/PDIF of met andere woorden een optische kabel. Dit zit tegenwoordig zowat standaard in geluidschipsets. En op integrated chipsets vaak met een 3.5mm aansluiting inderdaad.
Pagina: 1