Bluray speler, Receiver, Logitech speakerset en kabels, veel

Pagina: 1
Acties:

• BastiaanCM
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 09:44
Ik ben inmiddels al weer verder, maar blijf nogsteeds hangen bij de aankoop van een BluRay speler. Nou heb ik mijn deadline op 8 mei gezet, mijn verjaardag ( om alles te laten zien, horen, voelen ).
Deze speler moet niet alleen goed werken, maar ook wil ik surround geluid. Nou klinkt dit redelijk simpel, maar met mijn speakerset valt dat tegen. Ik heb namelijk de Logitech G51 Gaming Speakerset, een supersetje voor de computer. Voor de computer staat er dan ook niet voor niets bij, want hij heeft alleen de 3 3.5mm aansluitingen. (Voor Sub/Cen - Front - Back ). Dat is het qua aansluitingen. Dus word het of een extra dure speler met kabelwerk, of een receiver met ook kabelwerk maar een goedkopere speler..

Even een plaatje van de aansluitingen :
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/xehicm.jpg

Ik heb inmiddels al veel gezocht en kwam uit op deze receiver uit. Ik heb besloten dat een receiver handiger is dan een dure blu-ray speler met 5.1 uit, want ik heb ook nog een xbox 360 die alleen 5.1 geeft via een Dolby Digital signaal. En een TV, en een PC. Bovendien vind ik dit een mooi apparaat, mooiere vind ik pas wanneer de prijs 3x zo hoog ligt. Nog een voordeel, is dan dat de set via de afstandsbediening van de receiver te bedienen is qua volume.

Nou was ik op het punt om hem te bestellen, ik heb hem vanmiddag nog bekeken in de BCC en hij zag er top uit. Totdat ik zag, dat de receiver geen eens Cinch kabels bij de output heeft. Echter wel pure + & - aansluitingen. Plus nog een gewone Subwoofer (mono-)aansluiting.

Dus, dat word een flinke kabelboel om te zorgen dat het signaal van de receiver in de subwoofer (ofwel versterker van de set) gaat.. Ik kan het moeilijk uitleggen, dus hier heb ik even een supermooie paint afbeelding in elkaar geflanst.
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/23jr5zp.jpg
Ik heb de achterste 2 speaker aansluitingen maar weg gelaten, die moeten hetzelfde zijn als de front speakers.

Het klinkt allemaal opgelost, maar toch had ik nog wat vraagjes :
- Tsjah, voordat ik alles inkoop : Klopt het wel zo`n beetje ?
- Is het wel mogelijk om het signaal zo via de kabels om te zetten, of zouden de stroom/spanning waardes te hoog zijn en de kabels gaan smelten (Brandgevaar ?) of zou het volume op deze manier simpelweg veel te hoog zijn ?
- Zou de prijs van de kabels nog iets uitmaken ? Ik weet dat er vele discussies zijn, maar deze kabel zal toch wel voldoen ? ( 3 keer dan )
- Een blu-ray speler die het signaal niet kan decoderen geeft dit toch gewoon door via SPDIF ?

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:34
Zoals jij het wil doen sluit je versterkte uitgangen aan op lijningangen, wat bij mijn weten ten zeerste af te raden is. Wat je zou kunnen doen is een Blu-rayspeler kopen met analoge uitgang, dan is het wel mogelijk. Dan heb je dezelfde kabels nodig als in je kunstwerk, maar dan met female jackplug in plaats van de male. Hoef je ook geen receiver te kopen :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• BastiaanCM
Toch, zitten er veel voordelen aan een receiver hé :P
(Heb ik al zo`n beetje opgenoemd geloof ik)

[ Voor 29% gewijzigd door BastiaanCM op 29-04-2009 19:40 ]

• kipfel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:25
Andere speakers geen optie?

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-02 10:24
Dat logitech setje is puur afgestemd op haar eigen versterktje en moduletje etc etc. Er zit ook nog eens een crossover voor, voordat jij het geluid erin stopt. Oftewel, je zit straks met een opgeblazen versterker, misschien wel van beide kanten ;)

Als je een losse receiver koopt dan moet je ook gewoon losse speakertjes gebruiken. Hetzij cheap-ass wehkamp gevallen of echte Klipsch ofzo, aan jou de keus. Ik krijg niet het idee dat dat laatste budget technisch ook mogelijk is dus als ik jouw was zou ik voor een goed en standaard 5.1 setje gaan met veel ingangen erop (genoeg om aan jouw eisen te voldoen). Een goed voorbeeld lijkt mij de Logitech Z-5500. Een prima set, heel leuk geluid, en zeer scherp geprijsd. Klinkt ook nog eens beter dan je G51 en heeft volgens mij voldoende ingangen voor jouw behoeften..

Je zou ook even kunnen zoeken naar een goede switch voor al je apparaten...

Buiten het waanidee om: De speakertjes van de G51 stellen an sich niet veel voor. Ze zijn een watt of 10-15 per stuk en hebben weinig rendement. Het klinkt leuk vanwege het geheel, stop daar een gigantisch trillend woofertje in een doosje bij en men is snel overtuigd ;) Ookal zou je het voor elkaar weten te krijgen om die tulp kabels van die speakers zo te strippen dat je geen gezeik gaat krijgen met sluiting op een receiver, dan nog zal het niet werken. Logitech zal heus geen 8 of 4 ohm gehanteerd hebben als standaard ohmage..

Ik zeg dit alles niet om je af te flamen of wat dan ook, maar gewoon om het feit dat je zo met een onmogelijke situatie zit en dus flink wat geld weggooid :)

[ Voor 5% gewijzigd door Wackoz op 29-04-2009 19:45 ]

één is geen, twee is één

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-02 14:51
Je zult echt een speler met ingebouwde decoder nodig hebben als je de G51 set wil aansluiten op je Bluray speler. Een receiver er tussen is kansloos, aangezien je die subwoofer er echt niet op kan aansluiten.
Sowieso is het onverstandig een G51 set te gebruiken voor Bluray, daar is de kwaliteit veel te matig voor. Zelfs een Z-5500 is eigenlijk niet eens geschikt ervoor

• BastiaanCM
Ok. Tja dan word het lastig, (Oh, was het al). In ieder geval mag je mijn setje zeker afkraken, zolang het realistisch blijft. Ik ben er in ieder geval zeer tevreden mee, de buren niet en de verf op de muur ook niet.

Dan moet ik een andere speakerset gaan kopen. Maar er is één ding wat ik vreemd vind bij Blu-Ray spelers, want wat heb je aan een DTS-HD Master Audio decoder, als de output toch weer digitaal is ?

Dan nog afwegen wat voor setje ik moet kiezen.. Maar hebben al die losse satellietsystemen dezelfde aansluiting als de versterker die ik eerder genoemd heb ? ( Met alle, bedoel ik al de systemen op Kieskeurig.nl )

Voorbeeldje, zouden deze speakers een beetje wat zijn in combinatie met deze receiver ? Nogsteeds dezelfde receiver dus. Even uitleggen waarom ik ze gekozen heb : Ze zien er mooi en aantrekkelijk uit & die speaker stands zijn zeer handig.

[ Voor 16% gewijzigd door BastiaanCM op 29-04-2009 20:57 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
BastiaanCM schreef op woensdag 29 april 2009 @ 20:55:
Ok. Tja dan word het lastig, (Oh, was het al). In ieder geval mag je mijn setje zeker afkraken, zolang het realistisch blijft. Ik ben er in ieder geval zeer tevreden mee, de buren niet en de verf op de muur ook niet.

Dan moet ik een andere speakerset gaan kopen. Maar er is één ding wat ik vreemd vind bij Blu-Ray spelers, want wat heb je aan een DTS-HD Master Audio decoder, als de output toch weer digitaal is ?

Dan nog afwegen wat voor setje ik moet kiezen.. Maar hebben al die losse satellietsystemen dezelfde aansluiting als de versterker die ik eerder genoemd heb ? ( Met alle, bedoel ik al de systemen op Kieskeurig.nl )

Voorbeeldje, zouden deze speakers een beetje wat zijn in combinatie met deze receiver ? Nogsteeds dezelfde receiver dus. Even uitleggen waarom ik ze gekozen heb : Ze zien er mooi en aantrekkelijk uit & die speaker stands zijn zeer handig.
Je kan natuurlijk voor een losse speakerset kiezen.
Maar aangezien jij het hebt over het "voelen" van geluid, neem ik aan dat je van een flinke subwoofer houdt.
Kijk dan eens hier.
Is gewoon coaxiaal of optisch aan te sluiten en klinkt voor het geld echt grandioos, voor dat geld krijg je never nooit _beter_ geluid uit een kenwood setje :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• BastiaanCM
Heb ik nooit gezegd volgens mij hoor, dat de verf van de muur af komt, tja.. :P
De bass van de logitech set staat nu op zon 30%, echt maximaal is 50%.
Dus dat is lang niet zo erg als dat het kan.

Die z-5500 is vanaf punt 1 bekent, maar toch vind ik die kenwood & samsung combo veel aantrekkelijker.
( Meer aansluitingen, meer decodeer mogelijkheden, meer volume qua hardware, betere look )

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-02 10:24
Het is een heel aardig begin setje ja, de vraag is of je niet beter iets meer geld weg wilt leggen voor een net wat beter geluid. Sowieso zal het beter klinken dan je G51 nu, dus als je daar al tevreden mee bent dan moet het goedkomen :)

De receiver zit er best oké uit, ken hem verder niet. Het heeft niet veel bijzonders, gewoon de basics. Ik krijg wel het idee dat je een beetje teveel naar de prijzen kijkt. Als je nu meer investeert in een goed geluidje dan heb je daar meer aan. Zowel qua levensduur als voor de beleving van jou muziek en films etc. Het geluid zal dan strakker klinken dan met bijvoorbeeld een bij elkaar geraapt zooitje. De Z-5500 doet ook gewoon DTS decoden (is zelfs itt de samsung THX gecertificeerd) dus dat lijkt me gewoon hetzelfde. Enige verschil is dat je met die samsung een 7 kanaals versterker hebt.. Ik weet niet wat voor Klasse versterker module erin zit maar aangezien de speakers (voor een home cinema fanaat) ook niet the top of the line zijn zal het wel snor zitten ;)

Ik weet iig van mezelf dat ik vroeger domme keuzes gemaakt hebt door telkens dingen te kopen met de gedachte van: dat upgrade ik later nog wel of ik koop liever dat want dat is goedkoper. Je kan niemand daar de schuld van geven aangezien we nu eenmaal hollanders blijven en op de eerste rij zitten voor een duppie natuurlijk nooit verkeerd is :P Let wel dat wanneer je bespaart op je receiver je dat erg gaat merken in de geluidskwaliteit. Een slechte of goedkope (hoeft niet allebei op te gaan uiteraard) versterker zorgt ervoor dat de beste speakers nog steeds ruk klinken. Een budget receiver heb je al voor zo'n 200 tot 300 euro, daarmee haal je een prima begin ding in huis met gewoon redelijke kwaliteit. Dat is wat je ervan moet verwachten en dat zal er vaak ook uitkomen. Alles wat er meer/beter aan is, is mooi meegenomen :)

Zoals eerder gezegd: Je gaat er altijd op voorruit tegenover je G51, ik heb de set zelf gehoord en aandachtig naar geluisterd en ik kan ook beamen dat het een prima set is voor films en games. Het 5.1 deel werkt best aardig en er zit voldoende kracht in de set. Toch vind ik het voor muziek echt een flut setje, mede vanwege de erg aanwezige punch-bas en de topjes waar zo goed als geen zuiver middengebied uit kan komen (het zijn immers veredelde x-2/5 speakertjes in een nieuw kastje geplakt).

Maargoed ik dwaal te ver af. Ik zou er nog een nachtje over slapen als ik jou was. Dan sta je straks niet met de verkeerde set thuis ;)

één is geen, twee is één

Pagina: 1