Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[KPN] spraakkwaliteit van FTTO ervaringen

Pagina: 1
Acties:

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:43
kleine disclaimer. Ik wist niet waar ik m'n topic anders kwijt moest, het gaat niet om mobiele telefonie, en dit leek mij de beste plaats. Mocht een modje hier anders overdenken, dan moet hij/zij dit topic maar verplaatsen

Hallo Tweakers,

Sinds een klein weekje maken wij gebruik van de dienst "Fibre to the Office" van KPN.
Dit houdt in dat je bent aangesloten op het glasnetwerk van KPN tegen aantrekkelijke tarieven.

Voor meer informatie zie http://zakelijk.kpn.com/w...17-48fd-a9d1-266413f51eca

Het internetten bevalt uitermate goed, en nu willen we ook overstappen naar bellen over die glasvezel kabel.

Daar heeft KPN dus ook een aantrekkelijk aanbod voor, en dat noemen ze "zakelijk bellen over glas".
Zo krijg ik 8 spraakkanalen ter beschikking om tegen een aantrekkelijk tarief, flat fee (met wat haken en ogen) te bellen. Al met al toch een kosten besparing van 30%.

Mijn vraag is, wat zijn jullie ervaringen met het bellen over glas :? Wat is de kwaliteit van het signaal, leveringsproblemen, etc. etc.

Ik weet dat de dienst vrij nieuw is, maar ik denk dat er hier wel tweakers zijn die er mee gewerkt hebben.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-11 20:09
Kwaliteit is hetzelfde als dat van de normale ISDN lijnen, de bitrate is namelijk hetzelfde.
Info over leveringen: 0900-0244 optie 1 :)

Als je glas er ligt gaan er (voor zover mijn info klopt) ongeveer 20 werkdagen overheen en natuurlijk krijg je nog een aparte module waar je telefoonlijnen uit komen. (voor je Siemens of Cisco router).

Had vandaag toevallig dezelfde vraag.

[ Voor 67% gewijzigd door Uberprutser op 29-04-2009 18:40 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Grolsch
de levertijd is ca. 6 tot 8 weken, daar kan ik wel mee leven.

Ik zoek eigenlijk praktijk ervaringen.
In hun boekje staat ook dat de kwaliteit gelijk aan dat van ISDN.

Maar in hun boekjes staat ook dat ze klantvriendelijk zijn ;)

• Uberprutser
Grolsch schreef op woensdag 29 april 2009 @ 18:52:
Maar in hun boekjes staat ook dat ze klantvriendelijk zijn ;)
Dat is ook een totaal andere discussie, desondanks de uiteenlopende meningen ben ik er trots op dat ik bij KPN werk :)

Net als met ISDN is er voor spraak een 64k "B kanaal" per "lijn" met gebruik van dezelfde codec.
Jouw glasvezel gaat vanuit kantoor direct naar de centrale waar de lijn weer gesplitst wordt in data en voice; het voice gedeelte gaat vrijwel direct de nummercentrale in en wordt daar ook gezien als een "normale" ISDN verbinding.

[ Voor 6% gewijzigd door Uberprutser op 29-04-2009 22:04 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Grolsch
ok, tot zover is het dus duidelijk dat het technisch niets onderdoet voor ISDN, nu nog meer mensen welke gebruik maken van deze dienst.

• Uberprutser
Grolsch schreef op donderdag 30 april 2009 @ 09:16:
ok, tot zover is het dus duidelijk dat het technisch niets onderdoet voor ISDN, nu nog meer mensen welke gebruik maken van deze dienst.
Ik denk dat je hier erg weinig reactie op krijgt; het is een vrij nieuwe dienst (de techniek bestaat al veel langer dus die is al bewezen alleen wordt het nu op grotere schaal aangeboden).

In theorie is het even betrouwbaar als een normale ISDN bundel alleen heb je hier wat meer omzetting aan de klant kant. Bij ISDN heb je alleen het NT1 kastje, bij Bellen over Ethernet (zoals de dienst heet) komt er nog een extra kastje naast je modem voor de ISDN lijnen.

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. We hebben hier dezelfde situatie als Grolsch; Pasgeleden 10mbit ftto opgeleverd gekregen, en daarnaast nu nog een office vdsl met een rad-la110.

Gaat de bandbreedte van de ISDN kanalen van je internet bandbreedte af? Wordt het isdn kastje op de glas iad aangesloten of op de router?

Zijn analoge modem- en faxverbindingen over deze ISDN kanalen mogelijk?

Helaas alleen meer aanvullende vragen van mij ;) Wat ik kan melden over ftto is dat het een erg stabiele verbinding is. De meegeleverde siemens router heb ik al gauw vervangen door onze pfsense router waardoor we uitgaande loadbalancing en failover met een adsl lijntje doen.

[ Voor 35% gewijzigd door Tele op 01-05-2009 11:29 ]

• Grolsch
Tele schreef op vrijdag 01 mei 2009 @ 11:22:
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. We hebben hier dezelfde situatie als Grolsch; Pasgeleden 10mbit ftto opgeleverd gekregen, en daarnaast nu nog een office vdsl met een rad-la110.

Gaat de bandbreedte van de ISDN kanalen van je internet bandbreedte af? Wordt het isdn kastje op de glas iad aangesloten of op de router?

Zijn analoge modem- en faxverbindingen over deze ISDN kanalen mogelijk?

Helaas alleen meer aanvullende vragen van mij ;) Wat ik kan melden over ftto is dat het een erg stabiele verbinding is. De meegeleverde siemens router heb ik al gauw vervangen door onze pfsense router waardoor we uitgaande loadbalancing en failover met een adsl lijntje doen.
Ik heb wel een aantal antwoorden voor je (theoretisch, geen praktijk tot zover).

Voor internet en telefonie worden apparte VPN connecties opgezet, met elk hun eigen bandbreedte.
Dit beïnvloed elkaar niet.

Analoge modem connecties zijn niet mogelijk (wordt niet ondersteund in ieder geval).
Incidenteel faxen wel, maar frequent faxen wordt nieit ondersteund (frequent = >50 faxen per / dag

Voor de fax / beveiliging hou ik 1 ISDN2 lijn over, dit verander ik ook niet.

Is er dan niemand op tweakers die gebruik maakt van deze dienst zodat hij zijn praktijk ervaringen met ons kan uitwisselen :?

hieronder een link naar de dienstbeschrijving. Was de enige upload site welke ik zo snel kon vinden waar ik zonder registratie PDF files kon droppen.

In dit document worden veel vragen beantwoord, lees met name 2.5 goed door.

http://www.savefile.com/files/2089536

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 01-05-2009 20:42 ]

• Grolsch
Ik weet dat dit bericht oud is, maar ik wil toch mijn ervaringen kwijt als "afsluiter" van dit topic.

We gebruiken het nu een goede 3 maand, en ik ben er eigenlijk erg tevreden over.
Wij hebben dus de ZBE8 flatfee variant.

Implementatie/installatie bij KPN is "altijd" lastig te plannen, maar binnen een half uur waren alle lijnen verhuisd.

In de 3 maand 1 x gehad dat we niet konden bellen, een reset van de telefonie modem loste dit probleem op.

Verder is de spraak kwaliteit gewoon goed, niks slechter dan de traditionele ISDN2 lijnen.

Al met al dus een mooie besparing voor ons bedrijf, wij zijn tevreden.

Pagina: 1