Toon posts:

[Panasonic Plasma TV] inbranding vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit er sterk over te denken om een plasma TV te kopen. Ik heb mijn oog laten vallen op het volgende 2009 model van Panasonic: TX-P42G15

Als ik internet afstruin zie ik dat het overgrote deel van de mensen beeld van plasma als mooier ervaren dan LCD. Mijn enige probleem om tot deze keuze over te gaan is de volgende; ik ga deze TV in mijn huiskamer neer zetten en sluit er mijn PC op aan. Het kan dus heel goed voorkomen dat er vaak een uur of wat hetzelfde beeld te zien is. Ik ben bang dat ik dan last krijg van inbrandingen...

Ik lees op internet/topics wel eens dat er logo's en dergelijke inbranden. Hoe sterk moet ik hier op dit moment rekening mee houden met betrekking tot de keuze tussen LCD of plasma?

• Happy2000
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Dit is al meerdere keren behandeld in het panasonic plasma forum.

Ik heb zelf een px80 en daar internet ik zelf ook veel op, soms uren achter elkaar en heb totaal geen last van inbranden.
Je moet alleen de eerste 200 uur oppassen dat je niet te lang statische beelden gebruikt, want de fosfor is dan nog heel actief en dan kun je nog wel eens wat blijven zien op je scherm, maar dit gaat meestal ook wel weer weg.

Met andere woorden eerste 200 uur rustig aan en daarna gewoon doen waar je zin in heb.

De nieuwe generatie plasma branden vrijwel niet meer in, als je maar niet dag en nacht het zelfde beeld laat staan.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-02 12:12
Retentie hou je natuurlijk sowieso, op iedere plasma. Dus mócht je wat na-ijlen van een beeld of logo of score-aanduiding of whatever zien niet meteen gaan flippen, dit trekt wel weer weg.

Nickname does not reflect reality

Verwijderd

Topicstarter
oké dank jullie voor je reacties.

ik zit nog wel een beetje met de vraag of deze TV, omdat het plasma is, wel geschikt is voor aansluiting op de PC via DVI/HDMI.

ik lees her en der dat LCD scherper is of maakt het tegenwoordig niet meer uit?

na dit vraagstuk zit ik alleen nog met het punt of ik last krijg van reflectie door mijn ramen in de woonkamer.. ik hoop dat ik de TV dan ergens kan bestellen met als voorwaarde dat als die niet bevalt ik nog kan omruilen met een LCD TV..

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 21:51:
ik zit nog wel een beetje met de vraag of deze TV, omdat het plasma is, wel geschikt is voor aansluiting op de PC via DVI/HDMI.
Is absoluut ongeschikt. DVI is ontwikkeld voor LCD schermen, daarom zal dit bij plasma nooit fatsoenlijk werken. Wat denk je dat een digitale aansluiting voor invloed geeft op het beeld dat geproduceerd wordt? Wordt groen dan meer groen, blauw meer blauw?

Ergo: het soort bron maakt niet uit voor het beeld, de kwaliteit van de bron wel. Het beeld van een lcd is inderdaad scherper tov een plasma omdat het beeld harder is. Plasma heeft een zachter aangenamer beeld.

Ga je het merken? Het is een TV, geen monitor. Voor een uurtje of 2 te surfen is het perfect, om er 12h met Word te werken is het niet aan te raden.

[ Voor 27% gewijzigd door Chevy454 op 07-05-2009 22:06 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Verwijderd

Topicstarter
oké, nee ik ga er niet mee tekstverwerken in de huiskamer. Ik moet natuurlijk op 3 meter afstand (op een resolutie van 1.920 x 1.080??) wel normaal bestandsnamen en dergelijke mee kunnen lezen...

Verwijderd

Topicstarter
Maar kun je dan nog wel een beetje de letters lezen op zo'n hoge resolutie? Wordt het niet wazig oid?
Ik ben van de week van plan ook naar de MM te gaan en vragen of ik m'n laptop via DVI <> HDMI mag aansluiten om te checken hoe dit er uit ziet.

Verwijderd

Chevy454 schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 22:01:
[...]

Is absoluut ongeschikt. DVI is ontwikkeld voor LCD schermen, daarom zal dit bij plasma nooit fatsoenlijk werken. ...
Heb je daar een bron voor? Eerste keer dat ik zoiets hoor.

Edit: sarcasme detector stond disabled ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2009 10:00 ]

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-02 23:45
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 09:45:
[...]

Heb je daar een bron voor? Eerste keer dat ik zoiets hoor.
sarcasme.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 23:21:
Maar kun je dan nog wel een beetje de letters lezen op zo'n hoge resolutie? Wordt het niet wazig oid?
Ik ben van de week van plan ook naar de MM te gaan en vragen of ik m'n laptop via DVI <> HDMI mag aansluiten om te checken hoe dit er uit ziet.
Dit is zeker goed te lezen, ik heb zelf een 46inch panasonic met mijn PC erop aangesloten.

Zoals gezegt, eerste 200 uur ofzo rustig aan (helderheid/contrast laag) en dan komt het allemaal goed. Grappig dat ik nu nog deze instellingen zo hebt staan, bevalt me eigelijk wel :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net Panasonic gebeld om een afspraak te maken voor een kijkje in hun showroom in 's Hertogenbosch. De vrouw aan de telefoon vertelde me dat Plasma TV's van Panasonic als de TX-P42G15 absoluut niet aangesloten kunnen worden aan de PC middels HDMI.. Alleen via VGA :P

Ik zou derhalve als ik dat bij hen zou willen testen van een kale kermis thuis komen. De fabrikant had dit zo opgegeven... Héél apart, ik laat me nu terug bellen door iemand van Panasonic die er technisch iets meer verstand van heeft.....

• adoy
  • Laatst online: 09-12-2025

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Chevy454 schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 22:01:
[...]

Is absoluut ongeschikt. DVI is ontwikkeld voor LCD schermen, daarom zal dit bij plasma nooit fatsoenlijk werken.
Inderdaad, wat een onzin wat je hier neerzet! :) DVI (het digitale gedeelte) en HDMI zijn gelijk aan elkaar behalve de vorm van de connector (en wat details)...

Update:
Ik kon hier het sarcasme niet uit halen... >:) Dus toch iets beter je best doen als je sarcastisch probeert te doen!

[ Voor 17% gewijzigd door adoy op 28-05-2009 11:46 ]

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-01 08:50

psy

Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 13:24:
Ik heb net Panasonic gebeld om een afspraak te maken voor een kijkje in hun showroom in 's Hertogenbosch. De vrouw aan de telefoon vertelde me dat Plasma TV's van Panasonic als de TX-P42G15 absoluut niet aangesloten kunnen worden aan de PC middels HDMI.. Alleen via VGA :P

Ik zou derhalve als ik dat bij hen zou willen testen van een kale kermis thuis komen. De fabrikant had dit zo opgegeven... Héél apart, ik laat me nu terug bellen door iemand van Panasonic die er technisch iets meer verstand van heeft.....
Ongelofelijk dat ze zoiets durven zeggen... hoe zou je een HTPC dan moeten aansluiten, via VGA zeker, niet zo handig op 1920 reso, HDMI is gewoon de voor de hand liggende aansluiting.

Overigens letters lezen op 3 meter afstand op fullhd resolutie is heel lastig. Het gaat wel, maar ik zet hem in die gevallen terug op 1280 resolutie. Dan is het stukken handiger lezen...

[ Voor 10% gewijzigd door psy op 27-05-2009 07:38 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-02 08:06
adoy schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 13:28:
[...]

Inderdaad, wat een onzin wat je hier neerzet! :) DVI (het digitale gedeelte) en HDMI zijn gelijk aan elkaar behalve de vorm van de connector (en wat details)...
Lees anders even deze bron.

PSN: Sluuz

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

psy schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 07:37:
[...]

Ongelofelijk dat ze zoiets durven zeggen... hoe zou je een HTPC dan moeten aansluiten, via VGA zeker, niet zo handig op 1920 reso, HDMI is gewoon de voor de hand liggende aansluiting.

Overigens letters lezen op 3 meter afstand op fullhd resolutie is heel lastig. Het gaat wel, maar ik zet hem in die gevallen terug op 1280 resolutie. Dan is het stukken handiger lezen...
Of je zet je lettertype gewoon wat groter :)

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
lol.. de "technische man" van Panasonic heeft me terug gebeld en vertelde me dat er degelijk problemen kunnen onstaan met beeld van PC via HDMI, omdat je rekening moet houden met de verschillende HDMI versies.
Zoals 1.3+, 1.3a, 1.3b, 1.3b1, 1.3c etc.

Volgens Wiki zijn er alleen zogenaamde CEC commands ge-update --> HDMI Wikipedia

Lijkt me dus ook dikke bullshit en anders koop ik sowieso wel een nieuwe videokaart, dat zijn de kosten dan ook niet meer voor HD videocontent

• Adlermann
Euh ik heb 4 maandne gebruikg emaakt van dvi ----> hdmi bij m'n PZ80. Geen enkel probleem.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-02 18:24
Wij hebben al 4 of 5 jaar een hitachi 38 inch, 40 inch ( zoiets ) plasma staan,
Nog niks van enige inbrandig ook, en dat is een model uit 2004.

Volgens mij zit je wel goed...

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Alle versies moeten afaik nog steeds voldoen aan de 1.3a standaard, zie ook:
http://www.cepro.com/arti...isions_dont_matter_to_you

Verwijderd

Topicstarter
De computerzaak NoRRoD zegt het volgende over mijn vraag welke HDMI versie de Club3D Radeon HD 4850 512MB HDMI/DisplayPort heeft.
Deze heeft een 1.1 versie.
Hoger is nog niet ondersteunend door de chipset maar
ook verder niet noodzakelijk.
De maximale signaal bandbreedte van 165MHz is meer als voldoende.
De overige toepassingen van een hogere HDMI versie is niet
van toepassing voor een videokaart.
Ik heb Panasonic gebeld en die zeggen dat het wel degelijk uitmaakt, dat je minimaal 1.3 nodig hebt.

Volgens de volgende Wiki pagina is het ook niet alleen bandbreedte wat een rol speelt in die versies maar ook allerhande functionaliteit en compatibiliteit; Wikipedia: HDMI
Deep Color en xvYCC en Auto lip-sync en Dolby TrueHD bitstream capable en DTS-HD Master Audio bitstream capable etc.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2009 15:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Weer een mail terug
Dat de mogelijkheden van de 1.3 beter/meer zijn is correct.
Maar voor de videokaart maakt dat niet uit.
Er bestaat geen videokaart met een 1.3 uitvoering.
Een film die je vanaf de pc naar de tv wil laten gaan
gaat gewoon werken met een 1.2 kabel en een standaard videokaart met HDMI uitgang.

• Adlermann
Een film gaat zelfs werken met dvi --> hdmi kabel. Geen probleem. Panasonic loopt maar wat te zeuren (iig die medewerker).

Verwijderd

Topicstarter
Ik merk in ieder geval weinig van een crisis op deze manier.. 8)7

Verwijderd

Topicstarter
De TX-P42V10 heeft toch V-Real Pro 4?

Volgens koopinfo.nl heeft 'ie V-Real Pro 3......

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:03
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 15:00:
De computerzaak NoRRoD zegt het volgende over mijn vraag welke HDMI versie de Club3D Radeon HD 4850 512MB HDMI/DisplayPort heeft.

[...]

Ik heb Panasonic gebeld en die zeggen dat het wel degelijk uitmaakt, dat je minimaal 1.3 nodig hebt.

Volgens de volgende Wiki pagina is het ook niet alleen bandbreedte wat een rol speelt in die versies maar ook allerhande functionaliteit en compatibiliteit; Wikipedia: HDMI
Deep Color en xvYCC en Auto lip-sync en Dolby TrueHD bitstream capable en DTS-HD Master Audio bitstream capable etc.
Inderdaad correct. Quote van HDMI.org:
Are HDMI 1.0, 1.1 and 1.2 compatible with the next generation videogame consoles implementing 1080p and HDMI’s new Deep Color capability?

The HDMI specification has supported 1080p content since version 1.0, and each new revision of the HDMI specification is fully backward compatible with previous revisions.

In June 2006, the HDMI Founders announced HDMI 1.3 and new capabilities to support Deep Color (up to 16-bit color RGB color) and new lossless audio formats (such as Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio). PCs and video game consoles in particular are expected to be capable of delivering content that takes advantage of HDMI's latest capabilities. When such sources are interfaced to older HDMI HDTVs, the source should automatically select the highest quality video and audio performance supported by the HDTV.
Dus om enkel beeld door te sturen met 1080p resolutie is HDMI 1.1 geschikt, en omdat een videokaart alsnog geen audio kan doorsturen is HDMI 1.3 niet nodig. Deep Color is ook zo iets dat geen enkele TV ondersteunt.
En mocht het vooralsnog niet werken kan je altijd een DVI - HDMI converter kopen. Ik heb zo een paar maanden zonder problemen films bekeken en gesurft op mijn Panasonic.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ati kon al een tijdje geluid via HDMI, nvidia kan dit dacht ik nu ook middels een intern loopje maken met je onboard.

Audio an sich gaat gewoon via 1.1 (DVD), pas als je richting DTS HD of soortgelijk HD geluid wil heb je 1.3 nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou zeggen, mijn Ati videokaart kan prima geluid via HDMI doorsturen

én

de TX-P42G15 heeft wel degelijk "Deep Colour (10/12-bit)" aan boord!

edit/

wat is een beetje een goede HDMI 1.3 videokaart? Iemand ergens ervaring mee?

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2009 11:41 ]

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:03
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 11:33:
Ik wou zeggen, mijn Ati videokaart kan prima geluid via HDMI doorsturen

én

de TX-P42G15 heeft wel degelijk "Deep Colour (10/12-bit)" aan boord!

edit/

wat is een beetje een goede HDMI 1.3 videokaart? Iemand ergens ervaring mee?
Ok van die videokaarten wist ik niet, maar Deep Color heeft totaal geen nut. Lees anders eens http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1108118
Voorlopig is het pure marketing.

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
SlasZ schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:19:
[...]Ok van die videokaarten wist ik niet, maar Deep Color heeft totaal geen nut. Lees anders eens http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1108118
Voorlopig is het pure marketing.
Deep Color heeft wel degelijk nut. Niet voor films want die zijn allemaal gecodeerd in 24-bit, maar wel voor zelfgemaakte foto's. Als je foto's bekijkt via de PS3 dan kun je dus ook 30-bit of 36-bit kleuren krijgen.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Pagina: 1