[Ubuntu 9.04] Ati videokaart installeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 16:44
Na lang zoeken heb ik er toch maar voor gekozen om hier een topic te openen.

Ik ben nog redelijk nieuw in het hele linux gebeuren, maar ik ben de laatste tijd erg aan de weg aan het timmeren geweest.

Het probleem is het volgende:
Na de upgrade van Ubuntu 8.xx (Intrepid Ipex) naar 9.04 krijg ik het niet meer voor elkaar om mijn videokaart drivers goed te installeren. Op internet zijn verschillende tutorials te vinden, maar aangezien ik niet veel van linux weet, blijft het bij intikken wat er staat en afwachten of het goed gaat.

Mijn configuratie is:
Asus P5Q pro
E6750
Corsair geheugen (4GB)
HD3850 videokaart

Als eerste heb ik via Synoptic alle Ati dingen verwijderd. Daarna opnieuw opgestart, waarna ik gewoon in de grafische shell kan komen en dan via Synoptic weer alles installeren. Er staat dan versie 8.00 als ik het goed heb (ben niet thuis nu). Na een herstart krijg ik een verkeerde resolutie voorgeschoteld (1440x... op mijn CRT) en alles reageert zeer traag. Ik kan dan niet de juiste resolutie instellen, deze staat er niet bij.

Ik heb de drivers van Ati zelf al geprobeerd, dat is als ik me niet vergis 8.06 van fglrx, maar aangezien ik niet goed weet hoe ik deze correct moet installeren, heb ik het probleem hiermee niet opgelost. Natuurlijk heb ik hiervoor ook veel guides doorgewerkt. Overigens lijkt het probleem voor zover ik weet exact op het probleem in deze link: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/366245.

Heeft iemand hier ervaring met dit probleem? Het schijnt vaker voor te komen, misschien is er voorlopig nog geen oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

In de repo staat de fglrx driver ook, onder de noemer xorg-driver-fglrx en fglrx-kernel-source. Beide heb je nodig om de fglrx driver te gebruiken. Als je deze hebt geïnstalleerd moet je na een reboot even je /var/log/Xorg.0.log checken of deze ook daadwerkelijk geladen is.
Als fallback kan je altijd nog de xserver-xorg-video-radeonhd gebruiken. Deze werkt alleen als je geen fglrx er bij hebt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
In de repo staat de fglrx driver ook, onder de noemer xorg-driver-fglrx en fglrx-kernel-source. Beide heb je nodig om de fglrx driver te gebruiken.
Volgens mij heb ik die inderdaad ook aangevinkt. Er staan 5 dingen die met fglrx te maken hebben (ik weet niet precies wat je bedoelt met repo, maar ik neem aan de pakketten bij Synoptic). Ik zal nog even moeten checken wat er precies in de log staat.

Dat proberen van de andere driver is een goede optie, ga ik vanavond meteen proberen. Staat deze ook gewoon bij Synoptic?

Zijn er nog anderen met soortgelijke problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Als je de fglrx-kernel-source moet je waarschijnlijk een module compileren. Dat verklaart ook waarom hij het niet meer deed na de update: een nieuwe kernel, maar nog zonder de frglx module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ja, de repository is wat je kan vinden in Synaptic.

Let wel met die andere driver, dat is de OpenSource driver. Deze zal niet alle mogelijkheden hebben kwa 3D. Dus als je er spellen mee wilt spelen, kunnen deze redelijk traag zijn. Zelfs een OpenGL screensaver kan al problemen geven. Dat heeft mijn laptop iig wel. Ik moet helaas de OpenSource driver gebruiken (radeonHD, die support m'n kaart beter dan de normale radeon) omdat deze niet meer support wordt door ATi zelf via fglrx (mobility radeon x1400).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

Ik ben met 9.04 ook overgegaan van fglrx naar radeon (ook een x1400) en het is me alleen maar meegevallen. Voorheen werkte mijn externe display niet goed (ging niet hoger dan 1440, terwijl hij 1680 aankan) en mijn laptop display kon ik niet uitschakelen terwijl het andere display eraan hing. Beide zijn met de radeon driver gefixt en ik kan nog steeds met gemak Compiz draaien ed. Spellen speel ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

pkwarts schreef op donderdag 30 april 2009 @ 19:55:
Ik ben met 9.04 ook overgegaan van fglrx naar radeon (ook een x1400) en het is me alleen maar meegevallen. Voorheen werkte mijn externe display niet goed (ging niet hoger dan 1440, terwijl hij 1680 aankan) en mijn laptop display kon ik niet uitschakelen terwijl het andere display eraan hing. Beide zijn met de radeon driver gefixt en ik kan nog steeds met gemak Compiz draaien ed. Spellen speel ik niet.
Gebruik je hibernate op je laptop? Werkt dat nog als je Compiz aan hebt? Dit had ik namelijk niet meer met fglrx op 8.10.

Sorry TS voor deze 'hijack', maar moet het even weten. Is het nog gelukt bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkwarts
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 28-08 11:26

pkwarts

555433800

Ik weet niet meer of het werkte in 8.10 met fglrx, in 9.04 met radeon iig wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bij mij werkt alles wel goedin 9.04, in Synaptic zijn bij mij de volgende dingen aangevinkt:
  • fglrx-kernel-source
  • xorg-driver-fglrx
  • fglrx-amdcccle (AMD control center, kan weggelaten worden)
  • fglrx-modaliases
  • xserver-xorg-video-radeon (opensource driver welke ik soms gebruik)
  • dkms
  • linux-headers-2.6.28-11.42
  • linux-headers-2.6.28-11-generic
Als je de headers niet geinstalleerd hebt kan de fglrx module niet gecompileerd worden en werkt het hele zaakje dus niet. Je kan checken of je de goeie driver hebt door in een terminal "fglrxinfo" te typen. Als alles goed zit staat er "ATI blahblah" bij 3D renderer, anders zal er "Mesa Project Software Rasterizer" staan.

Ik weet niet 100% zeker of je dkms nodig hebt, maar het wordt bij mij altijd geinstalleerd.

Je kan verder ook nog even kijken in: System>Administration>Hardware Drivers
Hier staan alle niet-open-source drivers en moet je even per driver aanvinken of je wilt dat deze op jouw computer gebruikt worden. Als alles namelijk goed is geinstalleerd, maar je hebt niet de FGLRX driver aangevinkt heb je nog steeds geen 3D support via deze driver.

Hopelijk heb je hier wat aan, hier draait Ubuntu 9.04 naast Debian 5 en ze gaan allebei als een trein.

[ Voor 16% gewijzigd door firebird_1979 op 01-05-2009 04:24 . Reden: typo, hardware drivers stukje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
Ok, sorry voor mijn late reactie. Ik ben nog even aan het proberen geweest.

Als eerste heb ik de radeonhd drivers geprobeerd. Deze leken wel aardig te werken, maar ik kon nog steeds geen hogere resolutie dan 1280x1024 selecteren. Verder deden de grafische effecten van Ubuntu zelf het niet, deze kon ik ook niet inschakelen.

Die heb ik er dus maar weer af gegooid. Ik heb daarna firebird_1979 zijn 'handleiding' gevolgd. Alle aangegeven pakketten geïnstalleerd of opnieuw geïnstalleerd als ze al aan stonden.

Daarna geactiveerd bij Hardware Drivers. Opnieuw opgestart, waarna ik nog steeds op de verkeerde resolutie zit en een zeer lage refreshrate heb. Als ik scherminstellingen probeer te openen krijg ik een soort vastloper. Alles gaat enorm traag en ik kan niet in het menuutje komen.

Als ik fglrxinfo intyp krijg ik het volgende:
display: :0.0 screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: ATI Radeon HD 3850
OpenGL version string: 2.1.8575
Bij hardware drivers staat alles nog steeds aan na de herstart.
De versie van fglrx in synoptic is 2:8.600.

Het probleem is er dus nog steeds, ondanks alle goede tips! :)

EDIT:
Ik probeerde net even de visuele effecten aan te zetten. Dit lukt gewoon en ze lijken ook te werken, maar met een vertraging... Het lijkt er dus op dat de drivers gebruikt worden, maar nog niet helemaal zoals het hoort. Misschien is de ondersteuning nog niet 100% met 3850 (of 38xx) kaarten. Iemand ervaring?

[ Voor 11% gewijzigd door long op 01-05-2009 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Niet online
Dat is wel apart, ik heb zelf ook een Radeon 3850, en bij mij werkt alles probleemloos.
(handleiding..... hehe)

Ik heb even voor je gezocht en hier staat een uitgebreide en betere handleiding dan de mijne:
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI

Soms hoeft je alleen deze commando's uit te voeren in een shell (ipv heel die handleiding volgen) (was me gister even ontgaan):

sudo aticonfig --initial
sudo aticonfig --overlay-type=Xv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
De bovenstaande tips heb ik wel uitgevoerd, dit maakte echter nog geen verschil.

Ondertussen heb ik deze wiki ook doorgewerkt.
http://wiki.cchtml.com/in...Jaunty_Installation_Guide

Ik heb catalyst 9.3 geïnstalleerd. Op het moment dat ik: sudo aticonfig --initial -f in moest typen ging het fout.
Ik kreeg een melding met Section Module "Disable" is not a valid keyword in this section.
Hier heb ik dus gewoon een hekje voor gezet :). Nu ging het wel goed.
Voor de rest gewoon de guide gevolgd en geen errors tegen gekomen. Ik had niet echt het idee dat er veel gebeurde, maar geen errors :P.

Na een reboot kreeg ik vóór het inlogscherm weer een (bekende ondertussen) foutmelding:

failed to load: /usr/lib/xorg/modules/extensions//libglx.so
glx (loader failed)
fglrx requirement mismatch
no drivers available

Ik kan dan alleen grafisch inloggen door op het goede moment naar een "scherm" te switchen (Alt-F9 ofzo).

Als ik nu fglrxinfo intik krijg ik het volgende:
Xlib: extension "GLX" missing on display ":1.0".
Xlib: extension "GLX" missing on display ":1.0".
Error: couldn't find RGB GLX visual!

XIO: fatal IO error 11 (Resource temporarily unavailable) on X server " �+"
after 10 requests (9 known processed) with 0 events remaining.
Mijn xorg.conf ziet er zo uit:
Section "ServerLayout"
Identifier "aticonfig Layout"
Screen 0 "aticonfig-Screen[0]-0" 0 0
EndSection

Section "Files"
EndSection

Section "Module"
Load "glx"
# Disable "dri2"
EndSection

Section "Monitor"
Identifier "aticonfig-Monitor[0]-0"
Option "VendorName" "ATI Proprietary Driver"
Option "ModelName" "Generic Autodetecting Monitor"
Option "DPMS" "true"
EndSection

Section "Device"
Identifier "aticonfig-Device[0]-0"
Driver "fglrx"
Option "UseFastTLS" "1"
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "aticonfig-Screen[0]-0"
Device "aticonfig-Device[0]-0"
Monitor "aticonfig-Monitor[0]-0"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Viewport 0 0
Depth 24
EndSubSection
EndSection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Niet online
Ik kan zo op het eerste gezicht weinig met die foutmelding, je xorg.conf heeft wel een paar vreemde dingen erin. Dit is mijn xorg.conf:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
Section "Monitor"
    Identifier  "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
    Identifier  "Default Screen"
    Monitor     "Configured Monitor"
    Device      "Configured Video Device"
    DefaultDepth    24
EndSection

Section "Module"
    Load    "glx"
EndSection

Section "Device"
    Identifier  "Configured Video Device"
    Driver  "fglrx"
EndSection

Het lijkt me dat er een module/versie probleem is met GLX (ik weet niet 100% zeker of die nog wel nodig is, wordt deze niet vervangen door de FGLRX module?)

Je zou eens moeten kijken naar je /var/log/dmesg (in terminal: dmesg | grep fglrx), /var/log/messages en /var/log/xorg.0.log (zoek binnen deze files naar xorg, fglrx etc.) en post resultaten eventueel hier.

Kijk ook meteen even of de FGLRX module wel geladen is : lsmod | grep fglrx

Als laatste: check even of je kernel en je kernel headers wel hetzelfde versienummer hebben. Dit kan je doen in synaptic. Ik heb in Ubuntu 9.04 linux-generic 2.6.28.11.15, ze moeten dus allebei hetzelfde nummer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
oke, na heel veel proberen met alle tips die ik hier heb gekregen, is het me nog niet gelukt. Na een tijdje, nadat ik catalyst 9.4 geïnstalleerd had, kwam ik zelfs niet meer bij de inlogopties. Dus heb ik 9.04 maar gewoon gedownload en helemaal schoon geïnstalleerd.

Nu werkt het perfect. Mijn monitor werd meteen herkend en ik kon direct gaan werken op 1280x1024 met de goede refreshrate. Geen problemen meer dus! Ik krijg nog wel een melding dat ik gesloten drivers kan installeren, maar ik ben er nu een beetje huiverig van geworden :P. Zal ik binnenkort maar weer proberen.

In ieder geval erg bedankt voor jullie hulp. Ik ben weer heel wat wijzer geworden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Niet online
Als je een melding krijgt van de closed-source drivers zit je goed. Alle benodigde packages worden geinstalleerd en de kernel module wordt automatisch gecompileerd voor je.

Soms moet je alleen na de eerste reboot even in recovery mode opstarten en sudo aticonfig --initial -f uitvoeren (ik wel in elk geval)

Nu werk je dus met de open source (radeonhd) driver welke geen 3D ondersteund. Hij werkt verder wel prima, en als je geen (zware) spellen speelt is dat helemaal geen probleem.

Ik vraag me wel af wat er nou eerst niet werkte bij jouw installatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• long
Toch maar even de closed source driver geinstalleerd via Hardware Stuurprogramma's, bij het opnieuw opstarten heb ik gedaan wat je zei:
recovery mode geselecteerd en dat commando gebruikt, geen probleem gevonden. exit ingetypt en de pc gewoon doorgestart.

Nu heb ik weer hetzelfde als eerst, 1440x... breedbeeld resolutie, en windows openen zeer traag. Wanneer ik Voorkeuren->Scherm probeer te openen krijg ik een vastloper.
Catalyst Control Center start wel, maar dat duurt heel lang. Hier staat dat het scherm onbekend is, terwijl dit met de standaard drivers geen probleem was. Dus heb ik de closed source driver er maar weer afgegooid en ben ik gewoon weer terug gegaan naar de standaard drivers.

Op zich is het allemaal niet zo'n probleem, behalve dan dat ik nu geen 1600x1200 kan draaien en dat ik de visuele effecten van Ubuntu niet kan aanzetten :). Spellen spelen doe ik gewoon onder Vista (als ik er tijd voor heb, that is), dus dat maakt niet zoveel uit.
Pagina: 1