Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 15:23
Weet iemand dit?
Morgen koniginnedag heeft iedereen op mijn werk vrij, nu heb ik ouderschapsverlof en heb ik op donderdag altijd mijn roostervrije dag. Weet iemand of ik recht heb op een compensatiedag?

Ik wil dit eerst even uitzoeken alvorens ik me er op ga beroepen. Als ik geen gelijk heb is het anders ook zo lullig ;)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Kijk eens in je CAO?
Logischerwijs zegt het me dat je gewoon pech hebt.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Waarom zou je je meteen ergens op beroepen? Je kunt het toch ook gewoon navragen.

Je loopt naar degene die over dit soort zaken gaat en zegt iets als: "Goedemorgen, weet jij toevellig hoe er om wordt gegaan met gevallen waarin ouderschapsverlof op een roostervrije dag valt?"

Direct een antwoord en niks lulligs aan.

[ Voor 7% gewijzigd door argro op 29-04-2009 09:47 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

beany

Meeheheheheh

Je krijgt ook geen compensatiedagen als kerst in het weekend valt.

Er is voor jou toch geen verschil? Alleen is de rest van Nederland ook vrij op de dag dat jij je ouderschapsverlofdag hebt.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Dat valt gewoon onder het kopje pech!!

Volgendjaar zal Koniginnedag op vrijdag vallen en dan heb je 2 dagen achter elkaar vrij. Moet ik die dan 1 dag vrij heb het dan niet eens zijn met jou papa dag?

A Soldiers manual and a pair of boots.

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
inderdaad, pech.. Volgend jaar beter! ;)

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 21:42

zomertje

Barisax knorretje

Bij de overheid heb je hier wel een regeling voor zodat iedereen eigenlijk evenveel werkt. In het bedrijfsleven hangt het ervan af, ik had bij mijn vorige baas gewoon pech.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:32
beany schreef op woensdag 29 april 2009 @ 09:49:
Je krijgt ook geen compensatiedagen als kerst in het weekend valt.

Er is voor jou toch geen verschil? Alleen is de rest van Nederland ook vrij op de dag dat jij je ouderschapsverlofdag hebt.
Je vergelijking gaat niet op: kerst is een nationale feestdag, zijn roostervrije dage geldt als verlof.

En daarbij: verlof kan alleen genomen worden op uren/dagen dat de medewerker zou moeten werken. Als een bepaalde dag voor het hele bedrijf geen werkdag is, kan er op die dag dus geen verlof genomen worden. Dus het lijkt me nog niet zo vreemd gedacht dat de TS hiervoor gecompenseerd moet worden.

[Edit]
Blijkbaar wijkt mijn logica radar wat af vandaag. Volgens Postbus 51 heb je inderdaad pech:
Ouderschapsverlof dat gelijk valt met een feestdag vervalt. Uw ouderschapsverlof schuift niet op en u houdt het verlof ook niet tegoed. Hiervan kan in een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) worden afgeweken. Als u onder een cao valt kunt u bij uw werkgever informeren of hierover afspraken zijn gemaakt.

[ Voor 30% gewijzigd door croxz op 29-04-2009 10:05 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

SyS_ErroR schreef op woensdag 29 april 2009 @ 09:53:
inderdaad, pech.. Volgend jaar beter! ;)
Volgendjaar is het een werkgevers jaar. Dan pist iedereen naast de boot

Kerst valt dan volledig in het weekend, wil je dat ook gecompenseerd zien?

De deal is gemaakt dat de TS 4 dagen in de week werkt, nu valt koninginnendag (en straks ook hemelvaartsdag) op de dag dat de TS al niet werkt. Dat is jammer voor de TS.

Dit geldt ook voor mensen die 4 dagen in de week werken, en de maandag vrij zijn. Die hebben gewoon pech wat betreft 2de paasdag & 2de pinksterdag.

Ik denk dat de TS kan fluiten naar een gecompenseerde dag. Vraag gelijk maar of je 2de kerstdag (dit jaar op zaterdag) gecompsenseerd krijgt..
croxz schreef op woensdag 29 april 2009 @ 09:55:
[...]

Je vergelijking gaat niet op: kerst is een nationale feestdag, zijn roostervrije dage geldt als verlof.

En daarbij: verlof kan alleen genomen worden op uren/dagen dat de medewerker zou moeten werken. Als een bepaalde dag voor het hele bedrijf geen werkdag is, kan er op die dag dus geen verlof genomen worden. Dus het lijkt me nog niet zo vreemd gedacht dat de TS hiervoor gecompenseerd moet worden.
Als koninginnedag geen nationale feestdag is, kost het iedereen dus al een vrije dag.

Het is dus een nationale vrije dag, net zoals kerst, pasen, pinksteren.

[ Voor 30% gewijzigd door RaZ op 29-04-2009 10:06 ]

Ey!! Macarena \o/

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:25
Bij ons in de winkel hanteren we altijd de regel dat als iemand zijn vaste vrije dag valt op een dag dat eht een nationale feestdag is, zoals bijv. Koninginnedag, dan wordt zijn vrije dag ofwel verschoven naar een andere dag in diezelfde week, danwel naar een andere week. Een nationale feestdag is in mijn ogen in ieder geval een betaalde vrije dag, daar kunnen dus geen verlofuren voor worden afgetrokken.

@ RaZ:
Je vergeet de winkelmedewerkers. Ik heb toch echt nog wel baat bij de kerst. Zaterdag is een dag dat ik normaal gesproken werk, dus die ik nu extra vrij ben...
En zo zijn er met mij nog genoeg andere mensen die ook met aankomend jaar erg blij zullen zijn.
Zeker aangezien de weekenden rond de kerst toch altijd al idioot druk zijn, is het wel eens prettig om ook gewoon 2 dagen achter elkaar vrij te zijn..

[ Voor 34% gewijzigd door Brede P op 29-04-2009 10:07 ]

Systemspecs

• beany

beany

Meeheheheheh

croxz schreef op woensdag 29 april 2009 @ 09:55:
[...]

Ik denk niet dat je ouderschapsverlof kan vergelijken met gewoon verlof. Omdat het woordje 'verlof' erin zit wil het niet zeggen dat het het zelfde is. Zo krijg je(in de basis) de uren die onder ouderschapsverlof vallen niet betaald. Gewoon verlof krijg je wel doorbetaald.

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:48

EnnaN

Toys in the attic

Of het op een recht of een afspraak gebaseerd is weet ik niet, maar het is bij parttime werk redelijk normaal dat als er een feestdag is in een week (bv deze donderdag), dat je week dan gewoon 4/5 duurt.

Werk je normaal 20 uur, dan zou je nu dus, onafhankelijk van wanneer je niet zou werken, nu nog maar 16 uur hoeven te werken in die week. Dat betekend dus wel dat als je donderdag 8 uur zou werken, dat je dan ineens 4 uur extra ergens vandaan moet zoeken.

Hetzelfde zou je voor verlof kunnen zeggen: als de week ineens 4/5 duurt door een vrije dag, hoef je dus maar 4/5 te werken. Werk je dus 4 dagen, hoef je voor die donderdag geen 5e op te nemen lijkt me.

Pure rekenkunde dus. Of je met een echte regelgeving aan kan komen weet ik niet

sig

• beany

beany

Meeheheheheh

En het echte antwoord:

http://www.postbus51.nl/n...r-mijn-vakantiedagen.html

edit: croxz was me net iets te snel af ;)
edit2: neuh, jouw edit was eerder :P

[ Voor 17% gewijzigd door beany op 29-04-2009 10:09 ]

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:32
Ik heb mijn reactie gewijzigd, maar omdat er ondertussen al wat reacties bij zijn gekomen ook maar even in een nieuwe post:

Blijkbaar wijkt mijn logica radar wat af vandaag. Volgens Postbus 51 heb je inderdaad pech:
Ouderschapsverlof dat gelijk valt met een feestdag vervalt. Uw ouderschapsverlof schuift niet op en u houdt het verlof ook niet tegoed. Hiervan kan in een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) worden afgeweken. Als u onder een cao valt kunt u bij uw werkgever informeren of hierover afspraken zijn gemaakt.
[Edit]
En nu was Beany me weer voor :'(

[ Voor 3% gewijzigd door croxz op 29-04-2009 10:08 ]

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08 15:23
Wat een reacties :)
Pech dus .. jammer.. maar ik vroeg het gewoon af.
Niet geschoten is altijd mis

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Stalkert schreef op woensdag 29 april 2009 @ 10:29:
Wat een reacties :)
Pech dus .. jammer.. maar ik vroeg het gewoon af.
Niet geschoten is altijd mis
Heb je je CAO dan al gecontroleerd of daar er iets over in staat?
(ook bij kleinere bedrijven kan je een CAO hebben, als die algemeen bindend is verklaard voor de sector, mocht je daar over twijfelen)

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 23:43

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RaZ schreef op woensdag 29 april 2009 @ 10:03:
[...]

Aan de andere kant krijgen we 5 mei ervoor terug. Nou nou, wat een verschil :). Het jaar daarop wordt erger - koninginnedag, eerste kerstdag en nieuwjaarsdag vallen dan in het weekend. En itt 2005, toen dat ook gebeurde, geen vrij op 5 mei.

[ Voor 18% gewijzigd door .oisyn op 29-04-2009 12:10 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

spuit 11 meldt..

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2009 12:04 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

.oisyn schreef op woensdag 29 april 2009 @ 11:59:
[...]

Aan de andere kant krijgen we 5 mei ervoor terug. Nou nou, wat een verschil :). Het jaar daarop wordt erger - koninginnedag, eerste kerstdag en nieuwjaarsdag vallen dan in het weekend. En itt 2005, toen dat ook gebeurde, geen vrij op 5 mei.
Bijna goed :P

5 mei vrij is om de 5 jaar, in 2005 hadden we allemaal vrij.. Het meest lullig was dat het toen samen viel met hemelvaartsdag. 2 vrije dagen op 1.. Dus als jij geen vrij had in 2005, zou ik overuren schrijven van 300% :P

Maargoed, zo vallen er altijd wel mensen naast de boot. De economie ligt nooit 1 of 2 dagen totaal stil. De enige die echt vrij zijn, zijn de beroepswerklozen... 365 dagen per jaar :P

Ey!! Macarena \o/

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 23:43

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

RaZ schreef op woensdag 29 april 2009 @ 12:14:
Het meest lullig was dat het toen samen viel met hemelvaartsdag.
Ah ja, good point :). Ik vond het al raar dat me niets bijstond over een expliciete vrije dag op 5 mei destijds, de overlap met hemelvaart verklaart dat iig wel.
De enige die echt vrij zijn, zijn de beroepswerklozen... 365 dagen per jaar :P
The less fortunate get all the breaks :/

[ Voor 6% gewijzigd door .oisyn op 29-04-2009 13:08 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:11
Het wordt nooit verplaatst naar een andere dag of dat soort maatregelen tenzij het anders in de CAO vermeld staat.

Hier op het werk hebben we een dikke rel gehad omdat er voor een groep fulltimes met een bepaald arbeidspatroon per ongeluk in de CAO is ingeslopen dat die hun vrije dag wel konden verplaatsen terwijl dat niet de bedoeling was. De andere groepen gingen ook klagen en de groep die het recht hadden gekregen wilde die natuurlijk niet opgeven.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Ik weet niet hof dit eronder valt echter ik heb ergens eens een geval gelezen wat vrijwel hetzelfde is. Een 50+er die een 4daagse werkweek heeft en vrijdag dus vrij nam en bij overlap met een wettelijke feestdag deze vrije dag wilde compenseren. Dit was dan niet toegestaan, ik kan me dan ook goed voorstellen dat in een soort gelijke situatie als hier dit dus net zo min niet mag. Maar zoals aangegeven kijk je CAO eens na allicht dat er een passage hierover in staat.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

RaZ schreef op woensdag 29 april 2009 @ 12:14:
[...]

Bijna goed :P

5 mei vrij is om de 5 jaar, in 2005 hadden we allemaal vrij.. Het meest lullig was dat het toen samen viel met hemelvaartsdag. 2 vrije dagen op 1.. Dus als jij geen vrij had in 2005, zou ik overuren schrijven van 300% :P

Maargoed, zo vallen er altijd wel mensen naast de boot. De economie ligt nooit 1 of 2 dagen totaal stil. De enige die echt vrij zijn, zijn de beroepswerklozen... 365 dagen per jaar :P
Incorrect. 5 mei is een CAO afgesproken dag. Het 1x in de 5 jaar vrij zijn is al sinds midden jaren 90 niet maar (als ik het goed heb). Dus ook volgend jaar is 5 mei puur een dag die afhankelijk is van de CAO.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:10

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

RaZ schreef op woensdag 29 april 2009 @ 10:03:

In Engeland is dat anders wel zo. Als daar een feestdag in het weekeind valt, wordt de vrije dag verplaatst naar de maandag erna.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Pagina: 1