Instellen WDS tussen 2 x Sitecom WL-341

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMarkster
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-09-2023
Afgelopen weekend heb ik 2 x Sitecom WL-341 300N X2 gekocht om via WDS een draadloze brug te realiseren van de ene kant van de etage naar de andere kant. Ik heb het internet (Google+Windows Live+Sitecom site) afgezocht omtrent het instellen van WDS aangezien dit niet in de handleiding van Sitecom stond. Ook heb ik dit forum doorgezocht en vele antwoorden gevonden, maar helaas wil het niet werken.
Vandaag ook contact opgenomen met de Sitecom support hotline en daar kreeg ik een "handleiding" van, die ik onderaan deze post geplaatst heb. Maar helaas werkt het nog steeds niet. Erg vreemd allemaal. De wireless chips werken wel. Ik heb dit getest door de sitecom aan de livebox te hangen en als accesspoint in te stellen, waarna ik draadloos verbinding maakte met de sitecom en het internet op kon.

Op het plaatje hieronder staat de opstelling en de instellingen van de apparaten.
Uiteraar heb ik het MAC adres van sitecom #1 bij #2 ingevuld en vice versa.

Iemand "de" oplossing?

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3388/3483690853_7d91d176f8.jpg

Email Sitecom Support:

LS,
Hoe stel ik WDS in bij twee WL-153/540/160/173/527/312 routers?
Met deze handleiding kunt u 2 routers draadloos met elkaar laten communiceren:

1. Sluit de eerste router aan op een pc (pc1)
-----------------------------------------------------------------------------------------
2. Sluit de tweede router aan op een andere pc (pc2)
------------------------------------------------------------------------------------------
3. Log in op http://192.168.0.1 op pc1
4. Open het tabblad 'Device' ('Status' bij de WL-160/173)
5. Schrijf het MAC adres op dat u ziet staan bij BSSID/ of onderaan bij LAN
configuration.
------------------------------------------------------------------------------------------
6. Log in op http://192.168.0.1 op pc2
7. Open het tabblad 'Device' ('Status' bij de WL-160/173)
8. Schrijf het MAC adres op dat u ziet staan bij BSSID
9. Open Wireless Settings via pc2
10. Open het tabblad Basic
11. Kiese mode: AP Bridge-WDS
12. Zet Channel op channel 6, en ESSID op Sitecom
13. Vul het MAC adres dat u bij stap 5 heeft opgeschreven in bij MAC address 1
14. Klik Apply en Continue
15. Open Basic Settings via pc2
16. Verander het IP-address naar 192.168.0.2
17. Zet DHCP Server op Disabled
18. Klik Apply en Save
----------------------------------------------------------------------------------------------
19. Open op pc1 http://192.168.0.1 en log in
20. Open Wireless Settings via pc1
21. Open het tabblad Basic
22. Kies mode: AP Bridge-WDS
23. Zet Channel op channel 6, en ESSID op Sitecom
24. Vul het MAC adres dat u bij stap 8 heeft opgeschreven in bij MAC address 1
25. Klik Apply en Save

Met deze stappen kunt u 2 routers draadloos met elkaar laten communiceren. De tweede router zal het bereik van de eerste router vergroten. Zorg er dus voor dat de eerste router verbonden is met uw modem en correct is ingesteld voor de internetverbinding

Met vriendelijke groet,

Tim van Herp
Technical Support
Sitecom Europe BV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-05 15:41

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Wat werkt er niet?
Kun je de andere kant pingen (ping 192.168.0.1 vanaf de .2) ? en andersom. Als dat zo is dan staan de routertjes nl niet echt in een bridge. Als die 2 bakjes in bridge staan kun je ze niet pingen! maar kun je wel van PC naar PC pingen als alles in hetzelfde subnetje zit. Wat ik zie nl is dat je het subnet hebt veranderd van 192.168.0.x naar 192.168.1.x (/24?)

[ Voor 13% gewijzigd door Kabouterplop01 op 29-04-2009 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMarkster
@Kabouterplop01
De twee sitecoms connecten niet met elkaar. Voor de rest werkt alles. Als ik een computer aan de eerste sitecom hang, dan heeft deze "gewoon" internet verbinding. Maar als ik hem aan de tweede hang, dan is er niets, wat dus aangeeft dat de wireless communicatie niet op gang is. Dit wordt ondersteund door het gele lichtje, dat "no connection" betekent.
Ik heb beide routers een ander ip gegeven, aangezien mijn livebox werkt binnen 192.168.1.x

Ik heb de Tom's guide ook gevolgd, maar ook geen succes :(
http://www.tomsguide.com/...-bridge,review-253-6.html

[ Voor 12% gewijzigd door TweakMarkster op 29-04-2009 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCP_IP
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-04 21:24
Zet je beide routers in als Accespoint? Dus dat livebox IP's uitdeelt?

Heb je dan op beide sitecoms het WAN IP of LAN ip veranderd? Bij deze setup gaat het om de LAN IP's.

Dubbel gechecked of je wel de MAC adressen van je WNIC hebt gebruikt en niet van je LAN of WAN ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMarkster
TCP_IP schreef op woensdag 29 april 2009 @ 17:29:
Zet je beide routers in als Accespoint? Dus dat livebox IP's uitdeelt?
Beide routers staan ingesteld als WDS, waarbij de DHCP server uit staat. Livebox staat als DHCP server, welke de ip's uitdeelt: 192.168.1.10 - 192.168.1.50
Heb je dan op beide sitecoms het WAN IP of LAN ip veranderd? Bij deze setup gaat het om de LAN IP's.
LAN IP is aangepast. WAN (poort) wordt niet gebruikt.
Dubbel gechecked of je wel de MAC adressen van je WNIC hebt gebruikt en niet van je LAN of WAN ?
Uiteraard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 198824

Als je het niet erg vind wil ik mijn probleem hier ook aankaarten, is volgens mij vergelijkbaar.
Ik wil nl. 2 accespoints in huis hebben om een volledige draadloze dekking te hebben. Hiervoor heb ik nu 2 WL308 routers staan (i.v.m. de N snelheid). Router1 fungeert gewoon als router, router2 is op bridge mode ingesteld. LAN werkt. WLAN niet :( .
Ik had gedacht dat ik op deze manier een 2e accespoint creëerde die ik dan kon benaderen. Maar die 2e werkt niet, ik kan hem wel zien als ik scan voor netwerken maar hij krijgt geen ip adres. In de handleiding van Sitecom kan ik het volgende vinden, weet echter niet of dit van toepassing is voor mij :?
WDS: Place a check in this box to enable WDS (Wireless Distribution
System). When WDS is enabled, this access point functions as a wireless
repeater and is able to wirelessly communicate with other APs via WDS links.

Note that WDS is incompatible with WPA -- both features cannot be used at
the same time.

A WDS link is bidirectional; so this AP must know the MAC
Address (creates the WDS link) of the other AP, and the other AP must have a
WDS link back to this AP. Make sure the APs are configured with same
channel number.

WDS AP MAC Address: Specify one-half of the WDS link. The other AP must
also have the MAC address of this AP to create the WDS link back to this AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@TweakMarkster, is het al gelukt? Bij mij nl. (nog) niet. Alle oplossingen die ik op internet heb gevonden werken niet. Heb in ieder geval het probleem voorgelegd bij Sitecom, via de mail.
Ik kan het accespoint wel zien als ik ga scannen, maar ik kan er geen verbinding mee maken...? (alles beveiligd en onbeveiligd getest). Om gek van te worden. Als je een oplossing hebt laat het aub effe weten. Thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMarkster
Anoniem: 198824 schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 06:11:
@TweakMarkster, is het al gelukt? Bij mij nl. (nog) niet. Alle oplossingen die ik op internet heb gevonden werken niet. Heb in ieder geval het probleem voorgelegd bij Sitecom, via de mail.
Ik kan het accespoint wel zien als ik ga scannen, maar ik kan er geen verbinding mee maken...? (alles beveiligd en onbeveiligd getest). Om gek van te worden. Als je een oplossing hebt laat het aub effe weten. Thanks :)
Helaas, bij mij werkt het ook nog niet. Als WLAN Accesspoint (AP) werken de routers individueel wel, via UTP gekoppeld aan de modem, maar op het moment dat ik beide op WDS zet en de MAC adressen bij de ander invoer, is er veel verkeer maar geen connectie. Pingen werkt niet en het WLAN lichtje blijft geel (blauw = connectie).
Sitecom kon me helaas niet helpen. Zelfs zij hebben geen "handleiding" voor WDS instelling van de WL-341 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TweakMarkster schreef op zaterdag 02 mei 2009 @ 11:21:
[...]
Helaas, bij mij werkt het ook nog niet. Als WLAN Accesspoint (AP) werken de routers individueel wel, via UTP gekoppeld aan de modem, maar op het moment dat ik beide op WDS zet en de MAC adressen bij de ander invoer, is er veel verkeer maar geen connectie. Pingen werkt niet en het WLAN lichtje blijft geel (blauw = connectie).
Sitecom kon me helaas niet helpen. Zelfs zij hebben geen "handleiding" voor WDS instelling van de WL-341 :(
Maar zie jij wel je AP als je gaat zoeken naar draadloze netwerken?
Overigens is het WLAN lampje bij mij blauw 8)7
Als ik bijvoorbeeld met een Laptop of PSP ga zoeken naar een AP vind ie hem wel, maar ik kan geen netwerkverbinding maken...

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 198824 op 02-05-2009 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMarkster
Nog niemand die de instellingen kent voor mijn probleempje? Het is wel zonde dat die 100+ euri aan apparatuur nu stof staat te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCP_IP
Kun je via 2e router niet handmatig via de webgui niet verbinding maken met router 1 ?

Controleer ook even of er niks stoort op je netwerk, dus scan op andere draadloze netwerken en kijk eens of ze wel op een vrij kanaal zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TweakMarkster schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 10:56:
Nog niemand die de instellingen kent voor mijn probleempje? Het is wel zonde dat die 100+ euri aan apparatuur nu stof staat te vangen.
Ik heb mijn 2e WL308 XR gisteren teruggestuurd naar Dunnet. Ik kwam er nl. na wat testen achter dat het niet mogelijk was een draadloze verbinding te maken met deze router, waarschijnlijk is het draadloze gedeelte van deze router defect.
8)7 stom, had ik natuurlijk veel eerder moeten testen. Heb ook nog kontakt gehad via de mail met de helpdesk van Sitecom (zie quote).
Zodra ik een nieuwe router retour heb ga ik weer een poging wagen, laat het hier wel weten.
Om uw router als draadloos accesspoint te gebruiken kunt u de volgende stappen uitvoeren;

*Noteer het standaardgateway adres van uw computer als deze op de nieuwe modem aangesloten staat.
Dit adres kunt u als volgt vinden:
Windows 9X/ME:
Klik op Start > Uitvoeren
Type COMMAND en klik op OK.
Type het commando IPCONFIG
Windows 2000/XP:
Klik op Start > Uitvoeren
Type CMD en klik op OK.
Type het commando IPCONFIG
Windows Vista:
Klik op Start (het Vista logo)
Klik op Configuratiescherm
Klik op Netwerkcentrum
Klik op Klik bij de netwerkverbinding op 'Status weergeven'
Klik op Details
*Verbind nu met de als accespoint te gebruiken WL308 router en log in in het menu van dit apparaat op http://192.168.0.1

*In het menu onder 'Basic' - 'Network Settings' Haalt u bij "Enable DHCP Server" het vinkje weg.
*Zet het "Router IP address" van de WL308 in de range van de andere modem/router
192.168.100.1 gatewayadres van de andere modem/router
192.168.100.2 als IP in de router zetten bijvoorbeeld

*Stop nu de kabel uit het modem in een van de LAN poorten van de WL308.
De WL308 zal nu als draadloos accespoint fungeren.

*Verder moet u bij de draadloze instellingen in de WL308 alles instellen met hetzelfde kanaal en zelfde beveiligingsinstellingen als het originele draadloze netwerk.

Oorspronkelijke mail van mij:
Question: Ik heb een 2e WL308 gekocht om een 2e WLAN accespoint te kunnen gebruiken. Ik krijg met geen mogelijkheid dat 2e ap werkend. Wel krijg ik het ap te zien als ik ga scannen voor netwerken, maar kan geen verbinding maken. Hoe krijg ik dit werkend?
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMarkster
@TCP_IP
Hoe bedoel je dat precies "verbinden via de webgui"?
Er zijn nogal wat wireless routertjes in de buurt, maar zitten niet teveel in de weg.

@BigDaddie
Ik kan beide routers gewoon bereiken via WiFi als ik ze op AP zet, dus de chips werken. Maar ik hoor het van je. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCP_IP
Gewoon het menu wat je via 192.168.0.1 bereikt (sitecom menu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kwam in een verhuisdoos nog een SMC2804WBR wireless router tegen O-)
Dus ik ga die even testen op zolder, binnen 5 minuten werkend _/-\o_
Aaangesloten op pc via LAN poort en ingelogd op router.
DHCP server uitgezet.
IP adres gegeven in de range van de WL308 XR.
WPA encryptie aangezet.
Passphrase: idem als bij de WL308 XR.
SSID: idem als bij de WL308 XR
Channel: auto
Wireless mode: 11G only
Kabel uit de pc, router op switch, pc weer op switch, netwerk zoeken met laptop, bingo 8)
Deze week krijg ik de nieuwe WL308 XR binnen, ben benieuwd of dat ook zo snel gaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMarkster
@TCP_IP Wellicht snap ik de WebGUI niet goed genoeg, maar handmatig connecten gaat volgens mij niet. Ik stel wel dezelfde settings voor #1 als #2. En daarbij op #1 het MAC adres van #2 invoeren en vice versa. Erg weird.

@Bigdaddie Gefeli kerel! Ik ga dit weekend ook weer aan de slag. Ik heb daarbij ook de handleiding van de WL308 gedownload, waar wat meer over instellingen en WDS staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 302492

Ik ben bang dat ik jullie niet heel erg kan helpen, maar ik wilde toch een toevoeging doen voor andere mensen die ook WDS willen instellen tussen 2 WL341- routers, en op deze post terecht komen.

Ik heb jullie posts de afgelopen weken met veel interresse gevolgd, omdat ik op hetzelfde moment precies hetzelfde wilde bereiken. Echter, de WDS setting waarnaar gerefereerd werd, kwam niet voor in mijn webGUI.

Na regelmatig met de sitecom support te hebben gemaild, werd mij verteld dat Hardware Versie 1 geen WDS ondersteunt, maar Hardware versie 2 en 3 doen dit wel.

Ik heb dus mijn beide routers terug gebracht naar de winkel, ergens anders twee HW versie 2 WL341 gekocht (versie 3 was helaas niet te vinden), vandaag een half uurtje bezig geweest, en het werkt!

Het enige wat ik je kan aanraden (als je dit nog niet geprobeert hebt), is WPA2 te gebruiken bij je wireless settings, bij de ACL (indien gebruikt) goed te kijken of het MAC adres van de andere router er staat (bij beide units), en een andere (pre shared) key te gebruiken voor WDS dan voor je SSID.

Good luck!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TweakMarkster schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 11:33:
@TCP_IP Wellicht snap ik de WebGUI niet goed genoeg, maar handmatig connecten gaat volgens mij niet. Ik stel wel dezelfde settings voor #1 als #2. En daarbij op #1 het MAC adres van #2 invoeren en vice versa. Erg weird.

@Bigdaddie Gefeli kerel! Ik ga dit weekend ook weer aan de slag. Ik heb daarbij ook de handleiding van de WL308 gedownload, waar wat meer over instellingen en WDS staat.
Eindelijk tijd gehad om mijn nieuwe WL308 XR aan te sluiten.. Het was inderdaad een hardwarematig probleem, deze doet het nl. perfect, eveneens (zie post over SMC2804WBR) in korte tijd werkend gekregen 8)
Mijn config is nu:
Internetmodem » WL308XR router » Netgear Switch » WL308 XR AP
Hele huis is nu draadloos zeer goed bereikbaar :)
Pagina: 1