[Latitude C610] Defecte optische drive. Hoe XP installeren?

Pagina: 1
Acties:

• jagermeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-01 13:33

jagermeister

Artillerie magneet :-(

Topicstarter
Ik heb hier een oude laptop (Dell Latitude C610) liggen waarvan de optische drive geen cd's / dvd's meer pakt. De drive doet nog wel iets, maar hij krijgt het niet voor elkaar om door te starten. Probleem is dat deze laptop geen OS bevat. Booten vanaf CD lukt nu dus niet. Hoe kan ik alsnog een OS op dit ding krijgen?

Bootable USB flash drive lijkt me een optie, maar hoe weet ik of dit oude blik van USB kan booten? Proberen zou je zeggen... Helaas heb ik geen bootable flash drive voor handen. Als ik zeker weet dat het mogelijk is, dan ga ik er van de week wel 1 regelen, maar nu heb ik eigenlijk geen idee of het kan.

Zijn er misschien nog andere opties die ik over het hoofd zie? Drive vervangen lijkt me een te dure optie... als die dingen uberhaupt nog te krijgen zijn.

Ik heb het lensje ook al schoongemaakt met een beetje Bacardi :P Had even niks anders binnen bereik.

Nog ideeën? :)

[Edit]Net tijdelijk een drive uit een oude Toshiba overgezet. Qua hardware paste het allemaal prima, alleen de Dell herkent hem niet.

[ Voor 7% gewijzigd door jagermeister op 28-04-2009 22:55 ]

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:08

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je zou een netwerkinstall kunnen uitproberen :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• cor-gijs
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09-2025

cor-gijs

Dig further for bigger hole

je kunt even in de bios kijken waat de bootopties zijn. Wanneer hij network boot ondersteunt, zou je, zoals Outerspace al voorstelde, een netwerkinstallatie kunnen proberen. Je moet dan wel even een andere PC/laptop als server voor deze installatie instellen. Google maar op "XP network install" ofzo.

Wanneer je bios USB ondersteunt, zou ik dat even proberen. Je kunt de meeste normale USB-drives/sticks bootable maken. Wederom: Google even, bijv. op "XP USB install"

Als je laptop deze functies niet ondersteunt vanuit de bios, dan is het te hopen dat hij nog voorzien is van een diskettestation. Het is namelijk mogelijk om een bootdisk te maken met netwerkondersteuning, die dan vervolgens weer via het netwerk de XP installatie opstart. Google maar even op "XP CD-less install" ofzo, dan kom je die optie vast wel tegen.

En, BTW, je lensje schoonmaken met Bacardi? :) Da's toch niet al te zuiver spul, of heb ik het nou mis. Ik zou het, als ik jou was, toch nog even met alcohol of spiritus proberen. Oh, en vaak helpt het als je originele CD's gebruikt ;)

There is no adequate defense, except stupidity, against the impact of a new idea.

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Booten vanaf een externe CD-romspeler met een C510/C610 is geen probleem, eigen ervaring!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:11

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica