Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Te hoge Line antennuation

Pagina: 1
Acties:

• iEase
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-03-2021
Momenteel ben ik gebruiker van alice, en sinds februari dit jaar heeft de technische dienst mijn snelheid alleen maar lager gezet als gevolg van een zo mooi genoemde klapperlijn. Zelf heb ik hier nooit problemen mee ondervonden.... Aangezien ik enig verstand heb van techniek ben ik op onderzoek uit gegaan, en heb al vele tickets ingeschoten bij de helpdesk met het verzoek de snelheid terug te zetten.

Momenteel zie ik in mijn copperjet modem een Line Antennuation van 63,5 dB. Navraag bij KPN leert mij dat verschillende buren in mijn straat gemiddeld op zo'n 40 dB zitten. Hieruit concludeer ik dat mijn lijn dus gewoon slecht is, en dat de technische dienst van alice (bbned) hier een actie voor zou moeten uitzetten bij KPN als eigenaar van de lijn.

Is er iemand die mijn verhaal kan onderbouwen, of hier eerder last van gehad heeft? Dit aangezien BBned niet van mening is iets te hoeven doen behalve de snelheid terug te zetten. Momenteel zit ik hierdoor op een max van 1 Mbit.

Alvast bedankt!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:51
Ik denk dat je pech gaat hebben.KPN gaat misschien alleen in de centrale en thuis bij je kijken.Meer zullen ze echt niet doen.Als je gewoon kan telefoneren over die lijn word er niets mee gedaan

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Waarschijnlijk wordt dat kabelinternet voor jou :/ .

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Heb jij een annexA verbinding (ADSL over POTS)? Dat verschilt, zeker op die langere lijnen behoorlijk. Dan kan annexB (ADSL over ISDN) veel hoger uitvallen dan door de frequenties die verschoven zijn. Al dacht ik dat Alice alleen annexA leverde sowieso.

Hoe is je upstream attenuation? Daar kan je vaak aan aflezen in combinatie met een (te)hoge downstream attenuation in vergelijking met buren en draadlengte. Die zou ongeveer de helft moeten zijn, is die veel hoger of nagenoeg gelijk is dat een redelijke indicatie dat ergens sluiting in de lijn zit (tussen deze of andere omliggende ader of aarde) of dat een van beide aders niet een solide contact maakt ergens.

Overigens is ervaring van ISP en telco's dat in 9 uit 10 keer dit probleem binnenshuis gevonden wordt en niet onderweg.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

bjck schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 20:14:
Overigens is ervaring van ISP en telco's dat in 9 uit 10 keer dit probleem binnenshuis gevonden wordt en niet onderweg.
De ervaring is meestal dat de buren ADSL2+ hebben en de klant met problemen ADSL2... en dat gaat gruwelijk mis.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• iEase
Verbinding staat in het modem ingesteld op AnnexA. Wanneer ik ADSL2+ instel dan traint het modem nog maar met een halve Mbit in. De relevante gegevens vanuit het modem staan hieronder:

Local SNR Margin 5.5 dB
Local Line Attn 63.5 dB

Raw Attn 63.5 dB
Local Tx Power 11.7 dB
Remote Tx Power 17.1 dB

Remote Line Attn 31.5 dB
Remote SNR Margin 6 dB

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:06

alienfruit

the alien you never expected

Ja, ik heb ook problemen met KPN over onze verbinding. We hebben ook problemen met de telefonie sinds we ADSL hebben aangevraagd. KPN vertikt om ons te helpen. Volgens een postcode-check zitten we op 1.5km van de telefooncentrale (1.5 x 1.4 = max 2.1km). De waarden zijn bij ons ook slecht:

code:
1
2
3
4
ADSL2            SHOWTIME    1005000    4101200        

SNR Margin: 16.5
Loop Attn      32.5

Het beste is om gewoon over te stappen naar kabel als dit mogelijk is. KPN en de ISP zullen toch niet meer doen dan een meting en concluderen dat er iets niet goed is. Om het vervolgens niet op te lossen.

[ Voor 21% gewijzigd door alienfruit op 12-05-2009 18:28 ]

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-11 20:09
Ligt er ook aan hoeveel lassen er in de kabel zitten.
Wel vreemd dat je sindsdien problemen ondervind met telefonie.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 20:50

Younes

Wie, Wat, Waar?

alienfruit schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 18:27:
Ja, ik heb ook problemen met KPN over onze verbinding. We hebben ook problemen met de telefonie sinds we ADSL hebben aangevraagd. KPN vertikt om ons te helpen. Volgens een postcode-check zitten we op 1.5km van de telefooncentrale (1.5 x 1.4 = max 2.1km). De waarden zijn bij ons ook slecht:

code:
1
2
3
4
ADSL2            SHOWTIME    1005000    4101200        

SNR Margin: 16.5
Loop Attn      32.5

Het beste is om gewoon over te stappen naar kabel als dit mogelijk is. KPN en de ISP zullen toch niet meer doen dan een meting en concluderen dat er iets niet goed is. Om het vervolgens niet op te lossen.
Je moet niet uitgaan van de resultaten die de postcodecheck je geven, want dat is een berekening zo simpel als 1+1. Daar wordt namelijk de straal van wijkcentrale naar jouw adres gemeten. Kabellengte is bijna altijd langer...

...en waarom?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Een Line Attenuation van 63,5 dB wijst op een lijn van 4600 meter. Dan is 0,5 Mbit niet gek (als het stabiel is). Het modem lijkt zich verder niet gek te gedragen, 5,5 - 6 dB als SNR margin is ook normaal.

Vraag anders of ze een kale 4-tel meting kunnen (laten) doen en hoe dat er uit ziet? Met een dergelijke meting is vast te stellen of er sprake is van slechte bedrading en/of isolatie. En met een kaal IS/RA-punt, zonder apparatuur is dus vast te stellen of de problemen voor of na IS/RA zitten.

Wat postcode-checks betreft. Die zijn minder betrouwbaar dan even de wijkcentrale opzoeken en zelf op een kaartje kijken. Ik heb bij mijn voormalige werkgever afwijkingen tot wel 500% of 8 kilometer gezien op een postcode-check voor de afstand in vergelijking tot de werkelijke lijnlengte.

Je kunt dan grapjes krijgen als 200 meter tot de wijkcentrale, maar wel de Maas ertussen en dergelijke.

[ Voor 13% gewijzigd door kalizec op 12-05-2009 19:09 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• iEase
Oke, ik begrijp dat 63,5 dB een lijnlengte van rond de 4600 meter aangeeft. Vreemd is het verhaal dat volgens meneer KPN andere KPN ADSL gebruikers in dezelfde straat op een verzwakking van rond de 40 dB zitten.

Als ik deze gegevens tegen elkaar afzet, dan kan ik niet anders concluderen dat er bij mij dus iets fout is met de lijn wat die extra 20dB verzwakking oplevert, of het copperjet modem van Alice de boosdoener is....

0,5 Mbit met 4600 meter lijnlengte zou inderdaad niet slecht zijn, maar in dit geval betreft het een kortere lijnlengte, en is het dus niet acceptabel voor mij....

[ Voor 4% gewijzigd door iEase op 12-05-2009 19:17 ]

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

Dikke kans natuurlijk dat jouw koperlijn net een stukkie slechter is (denk aan lassen, oudere/meer versleten kabel), of je ondervindt meer hinder van lijnen die naast die van jou liggen..

KPN kan overigens een prima lengtemeting doen voor je, even afgezien van die attenuation.
Denk dat dat wat preciezer uitkomt. Maar lengte alleen heb je weinig aan, aangezien het om de kwaliteit gaat, niet de kwantiteit :)

Je kunt natuurlijk altijd een ander modem proberen. echt positieve ervaringen met Copperjets heb ik zelf dan ook niet echt.

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Vraag de technische dienst van Alice je probleem nogmaals te bekijken, het komt voor dat een buur een kortere lijn heeft. Kan zelfs dat je op verschillende centrales bent aangesloten. Of je lijn loopt via de andere kant via een andere bundel en route naar dezelfde centrale.

Als dat niet het geval is en deze uitzonderingen niet van toepassing zijn moet er iets te vinden zijn aan jou lijn om op te lossen. Ze kunnen dit bij KPN aanmelden voor onderzoek.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• iEase
Ik zal het nogmaals aangeven bij de 1e lijn... ben helaas wel bang dat gezien het geringe niveau van de 1e lijn dat dit niet goed aan gaat komen bij de TD....

In ieder geval bedankt voor de suggestie!

• iEase
Vandaag zijn eindelijk zowel de firma nacap als kpn langsgeweest om het probleem op te lossen. Na het opnieuw aansluiten en bedraden van het ISRA punt door meneer kpn is de lijn weer in orde, en traint het modem in op 4Mbit. Dit is het maximaal haalbare c.f. de lijnmeting...

Een dikke pluim voor de firma nacap en kpn, helaas zijn alice en bbned de grote vertragingen geweest in dit verhaal.....

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:06

alienfruit

the alien you never expected

Interessant dat ze het bij jouw wel kunnen oplossen. Hier is ook een monteur en KPN langs geweest enigste conclusie die zij hadden was de snelheid omlaag doen. En een deel van het abonnementsgeld terug betalen.

Misschien toch maar weer eens bellen met Telfort en KPN.

[ Voor 12% gewijzigd door alienfruit op 14-05-2009 16:04 ]

Pagina: 1