• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:18
Hallo,
Ik heb een HD4850 512MB DDR3 PCI-e videokaart. Als ik bij de beeldscherminstellingen in vista kijk zie ik er totaal 2300MB grafisch geheugen is. 1700MB is namelijk gedeeld systeemgeheugen. Is dit niet een beetje teveel? Het stond in ieder geval al standaard zo. Overigens herkent GTA IV wel gewoon 512MB, maar als ik met een tweak de graphic restriction omzeil kan ik de graphics op een niveau van wel 1100MB zetten en gamen met 40fps.

[ Voor 24% gewijzigd door -Edwin- op 28-04-2009 18:02 ]

Verwijderd

2.3 gb is op het eerste gezicht veel. Maar wat zijn je verdere sys specs? Eventueel kan je in je BIOS volgens mij de hoeveelheid gedeeld geheugen instellen.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-05 19:00
Vista heeft dit er standaard inzitten ja. Ik heb geen flauw idee waarom, aangezien het ook word aangegeven bij kaarten zonder enige vorm van Turbo chache of gedeeld video-geheugen. Zowel jouw 4850 als mijn 3850 hebben geen enige vorm van gedeeld vram en kunnen alleen hun eigen geheugen gebruiken. Toch heb ik hier ook 1792mb totaal geheugen staan.

In principe zal je het gedeelde geheugen nooit gebruiken, zelf niet in-game. Ik heb het iig nog nooit werkend gezien. Je zal er ook niets van merken, aangezien het, in tegenstelling tot kaarten die wel standaard een vorm van Turbo chache hebben, niet gereserveerd word van te voren.

Je hebt dus nogsteeds evenveel werkgeheugen (RAM) tot je beschikking als dat je normaal gesproken hebt :)

Iemand anders hier zal vast wel uit kunnen leggen waarom zo'n kansloos iets in Vista ingebakken zit.

één is geen, twee is één