Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:25
Ik ben bezig met het inscannen van dia's van mijn schoonvader om er een fotoboek van te maken. De dia's zijn al meer dan 30 jaar oud en zijn al behoorlijk blauw. Nu zoek ik een snelle manier om, bij voorkeur met batch verwerking, de dia's zo goed mogelijk te restaureren en nog iets van de oorspronkelijke kleuren op te halen.
Als dat überhaupt al mogelijk is tenminste...

Ik heb op de fora's van GoT al gezocht maar daar niets kunnen vinden. Ook bij PhotoShop heb ik (nog) geen kant-en-klare plugin vinden, maar misschien heeft één van jullie een tip voor me.

En ja... ik wéét dat je voor het optimale resultaat alles met de hand zou moeten bewerken, maar daar heb ik de tijd ook niet voor

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:48
Kijk eens of in photoshop 'image>adjustments>auto color' de kleuren goed genoeg terugzet. Anders zelf je zelf een aantal effect layers moeten gebruiken om de kleuren juist te zetten.

De juiste stappen sla je vervolgens op in een action (zie 'window->actions') zodat ze automatisch uitgevoerd kunnen worden.

Die action kan je dan aanroepen vanuit Bridge (bestanden selecteren, 'tools>photoshop>batch') of vanuit photoshop zelf ('file>automate>batch')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 13:28
Wat voor scanner gebruik je? Ik heb zelf een Konica Minolta en deze heeft Digital Ice^3. Een van die modules is een kleur restauratie module.

Als je die luxe niet hebt, kun je in photoshop es Auto Color loslaten op een van de scans. Evt. met ctrl+shift+F kun je de mate tussen het origineel en de Auto Color "schuiven". Als dit een bevredigend resultaat geeft, kun je hier een Action van maken en die loslaten op alle scans (kun jij rustig wat anders gaan doen).

Als je een (niet al te hoge resolutie) voorbeeld post, kunnen mensen er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou zeggen lightroom.....

Bekijk de eerste ingescande dia, klungel een beetje met de sliders totdat het er allemaal goed uitziet en pas daarna die bewerking toe op de hele serie.

Echt een fluitje van een cent om te doen. Ik heb een dergelijke truc ook al een keer moeten doen toen mijn WB een beetje het rood in geschoten was doordat het licht op de locatie wel heel "bijzonder" was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Heb je al naar de mogelijkheden van IrfanView gekeken? Als je daarmee een paar dia's goed kunt krijgen, zou je de settings in een batch (in IrfanView zelf*) kunnen instellen.
Het is soms even pielen voordat het naar je zin is, maar daarna geen omkijken naar. Ik zelf gebruik het af en toe, met name voor resizen.

http://www.irfanview.com/

*Te vinden onder File>Batch Conversion/rename en daar een vinkje zetten bij Advanced Options

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zijn ze allemaal op dezelfde manier blauw?
Dan kun je een actie maken in PS en die op alle foto's loslaten.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 april 2009 @ 14:50:
Ik zou zeggen lightroom.....

Bekijk de eerste ingescande dia, klungel een beetje met de sliders totdat het er allemaal goed uitziet en pas daarna die bewerking toe op de hele serie.

Echt een fluitje van een cent om te doen. Ik heb een dergelijke truc ook al een keer moeten doen toen mijn WB een beetje het rood in geschoten was doordat het licht op de locatie wel heel "bijzonder" was.
Ik stem ook voor deze optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10 14:03

ThunderNet

Flits!

FGA->FGW

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Pagina: 1